Fragmenten

Wat 2018 bracht (een overzicht)

Het is hier een kleine traditie aan het worden: een overzicht brengen van het voorbije jaar. Aan de vooravond van 2019 blik ik graag met jullie terug op dat voorbije jaar. Een jaar dat – op z’n minst gezegd – voor heel wat turbulentie heeft gezorgd zowel binnen- als buiten onze vier muren.

Reflecties kruipen vanonder het stof. Er worden nieuwe doelen gesteld. Verwachtingen, die misschien ook ;-)? Nog heel even erbij stilstaan. In dankbaarheid omarmen wat is geweest,  om hoe het mij als mens weer heeft verrijkt, verblijd, ontroerd, bewogen, tot diep geraakt.

Vergeleken met 2017, liep 2018 toch net iets vlotter. Met meer zekerheid op werkvlak en daarmee gepaard gaande, leukere vooruitzichten. Er kwamen goede voornemens op tafel, ik schreef me in, in zo’n vereniging. Voor méér sociaal leven, om wat vaker onder de mensen zijn.  En guess what? Er kwam helemaal niets van in huis, er werd aan geen enkele activiteit van die vereniging deelgenomen.

Daar tegenover stond dan wel, dat ik vaker op stap ben gegaan buitenshuis, meer heb afgesproken met vriendinnen, en ook omgekeerd vaker door hen werd meegevraagd. En optredens, die kwamen hier ook af en toe eens aan bod. Ondermeer een optreden van deze coverband van Queen heeft me kippenvel bezorgd (wàt een klok van een stem!), maar ook het optreden van Stan Van Samang loonde beslist de moeite (‘we’ zaten – jawel – bijna letterlijk op zijn schoot daar òp het podium vlakbij de Stan in Antwerpen), dit ter gelegenheid van mijn verjaardag niet te vergeten.

Een erevermelding hier betreft echter vooràl het optreden van Bryan Adams – een onverwacht cadeautje van een vriendin – waarover ik dan ook heel uitvoerig verslag heb gebracht (‘18 till I die’ 😉 ). Het samen-naar-de-film-met-de-dochter of kortom de steeds meer zeldzame moeder-dochter momentjes zondermeer zijn van die herinneringen om te koesteren.

Een van de films die me zeker in dat opzicht zal bijblijven – en die we gezellig samen op kerstavond hebben herbekeken – is ongetwijfeld ⇓ deze. Meteen goed voor een pakje onder de kerstboom met deze sing along edition. M’n 20-jarige dochter zingt overigens elke song naadloos mee, een plezier om te aanhoren :-).

Mamma Mia! Here we go again

Daarnaast bleef ik bewust bezig om mijn kleine steentje bij te dragen in dat grotere geheel, ondermeer door iets te komen schrijven rond mei plasticvrij  of nog middels deze post over bamboe. Dat laatste hèt milieuvriendelijke alternatief voor katoen en ook in de keuken ⇓ wordt dit steeds vaker opgemerkt.

Ook bamboesokken ⇓ zijn (en blijven) m’n favorieten. Jammer dat er hier geen voelfilter opzit. Je moet het zelf gedragen hebben om het te geloven: zo ongelooflijk zacht en warm bovendien! Andere tips om tijdens wintertijd steeds warme voeten te hebben werden hier eveneens in dankbaarheid ontvangen. [in: Hoe ik me warm houd op winterse dagen]

 

Het begin van het jaar (februari-maart) werd hier ijverig verder geblogd. Iets wat dan ook werd beloond. Ik werd met name in de bloemetjes gezet met m’n allereerste blogger award. Niet alleen op vlak van bloggen, ook op vlak van lezen ging het vlot en tikte de teller van de VBC af op 15  – waar hij overigens ook is blijven steken. Lezen doe ik graag vlak voor bedtijd en heb me daartoe dan ook zo’n ⇓ superhandig leeslampje aangeschaft. Nog steeds tevreden over!

leeslampje

Een boekje dat ik op een van die leestochtjes ook bijzonder graag gelezen heb, is dat van Lagom – de Zweedse manier van leven, lees: een leven met minder. Een mooie opvolger voor het hier eerder aangehaalde Hygge.

Genieten deed ik alleszins ook met volle teugen van dat nakomertje van een winterprik, in februari meer bepaald. Trok m’n (stoute) schoenen aan en trok er – alleen – op uit voor een stevige wandeling in de natuur. En of dat ongelooflijk deugd heeft gedaan! Ook een lentewandeling zat eraan te komen, tussen de bloemen. Heel wat mooie plekjes nog te ontdekken daar.

Dat, samen met het op-tijd-gas-terugnemen, hebben ervoor gezorgd dat ik al eens vaker offline was. Geen nood echter, we blijven hier aanwezig, zij het wel in (veel) beperktere mate en enkel nog zoals het uitkomt. Een trend die zich in 2019 zal verderzetten. [in: Wat ik doe om rust te vinden]

wandelen

Hebben winterkwaaltjes dan toch eens toegeslaan, zijn er altijd deze -> boeken uit m’n gezondheidsbib en/of kan ik met een gerust hart terugvallen op m’n huisapotheek. We blijven nog even verder dobberen op ditzelfde elan want een gezondheid maakt toch veel deel uit van hoe men zich algeheel voelt.

Story of my life is dan ook dat steeds opnieuw moeten vechten tegen die overbodige kilo’s [in: Het jojo effect na de winter (# 10.000 stappen)]. Ik vond echter een manier om daaraan iets te veranderen met deze -> challenge. Heb ‘m voor de zekerheid bijgehouden want binnenkort zal het ook weer nodig zijn vrees ik…nà al die feestkilo’s en vooral die heerlijke desserts ;-).

Achter de schermen bleef ik  wèl steevast creatief bezig, m’n nostalgische ziel werd ook ruimschoots gevoed, enerzijds met m’n oude postzegelalbum, anderzijds met tegeltjeswijsheid. Dat laatste heeft dan weer voor heel wat nieuwe inspiratie gezorgd in het handletteren en later met die nieuwere manier, met name lettertekenen – superleuk om doen en vooral bijzonder rustgevend!!

In april werd de voorbode ingeluid van wat een real hot summer beloofde te worden. Er werd zelfs al in lichte kleding genoten buiten op het terras hier (voor wie nu denkt bikini foto’s te zien te krijgen, is eraan voor de moeite – dat stukje privacy houd ik toch liever voor mezelf).

In mei werd er – dankzij het zonnige weer –  opnieuw genoten van enkele uitstapjes. Mei was ook de maand waarin de wet op de privacy (aka GDPR) de blogwereld in de ban hield. Sommige opperden zelfs om te stoppen omwille van al die strakke regeltjes en dat zorgde voor heel wat commotie. Een stukje hierover schrijven kon dus niet langer uitblijven.

Traditiegetrouw is hier meimaand ook moederdagmaand, iets wat óók dit jaar niet onopgemerkt voorbij is gegaan. En voor verrassingen werd hier niet alleen op moederdag gezorgd. Ook van die onverwachte verrassingen vulden m’n moederhart met zoveel vreugde.

Juni – juli hangen vaak samen met enerzijds examentijd, steun aan onze  ijverige studenten, anderzijds met de beloning daarna: vakantie! Wat dat voor mij voornamelijk betekent, kon je hier lezen in [Vakantie is… (2)] alsook in [Mijn vakantie confessies doorheen de jaren]. En oh ja laten we vooral die puike prestatie van onze Rode Duivels niet vergeten, iets wat menig hart – ook dat van de niet-voetballiefhebber – met zoveel vreugde heeft vervuld afgelopen zomer.

souvenir

Vanaf augustus begon het hier op blogvlak behoorlijk te slabakken. Het véél te warme weer zat daar ongetwijfeld voor iets tussen. En toen kwam er die schrikwekkende val, wat dit alles zo mogelijk nog méér in de hand heeft gewerkt. September was dan weer een maand om naar uit te kijken, niet in het minste omdat ik dan jarig ben.

De bloginspiratie – zowel in oktober als november – bleef echter ver zoek. Al kwam er dan af en toe zo’n opflakkering zoals in [Het is vandaag #Wereldpostdag], of nog een post over de veelbesproken [rosse centjes] en vond ik opnieuw vreugde in het boeken lezen, dankzij een erg inspirerend ⇓ bezoek aan de boekenbeurs. Inspiratie die uit een wel heel onverwachte hoek is gekomen deze keer  :-).

boekenbeurs

En zo…blik ik met veel dankbaarheid terug op 2018 op deze voorlaatste dag van december. Wat 2019 zal brengen, het wordt enerzijds veelbelovend, anderzijds sta ik voor een grote uitdaging.

Ik van mijn kant wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties, aanwezigheid en trouw hier. Bedankt voor wat dit jaar heeft gemaakt tot wat het is geworden, dankzij óók die vele fijne blogmomenten. Hoop dat ieder van jullie een gezellige tijd tegemoet mag gaan, in het juiste gezelschap en dat je mag genieten op die manier, die voor jou het beste aanvoelt.

dank

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vorige edities

Wat 2017 bracht

16 gedachten over “Wat 2018 bracht (een overzicht)

    1. Fijn dat je kwam lezen/reageren en dank je voor die mooie wens. Ook voor jou hopelijk een jaar vol mooie momenten en positieve vooruitzichten x.

      Like

    1. Dank je wel Willy en dat was het inderdaad :-). Ook voor jou een jaar vervuld van vreugde, in goede gezondheid en met positieve vooruitzichten.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.