Fragmenten·Welzijn

Het jojo effect na de winter (# 10.000 stappen)

O jee. Dat is wat het stemmetje in mijn hoofd zei toen ik me na lange tijd nog een keer gewogen had. Te lang, te vaak stil gezeten. Meer ge(emo)snoept. Minder beweging genomen. Met alle gevolgen van dien. Ik heb er aanleg voor, ja. Voor dat jojo effect na de winter.

Het vreemde is, in mijn kleding pas ik wonderwel nog. Al begon die ene lange broek nu toch ook wel wat meer te spannen hier en daar… Meer vochtophoping, misschien? Of misschien hangt het samen met mijn leeftijd, je weet wel… Het metabolisme dat trager begint te werken en zo meer.

Wat er ook van zij, het was opnieuw een verwittiging. Zo’n jaar geleden werd diezelfde balans opgemaakt. Nu ben ik zelf anderzijds – hout vasthouden – gespaard gebleven van enige virale- of bacteriële infectie het afgelopen seizoen, enkele kleine winterkwalen niet te na gesproken. Maar dat gewicht hé…  Met de lente en nieuw leven dat stilaan ontwaakt, ontwaakt ook weer dat inwendige stemmetje: ‘Doe iets!’.

Dat doen, ik was er nochtans goed mee begonnen. Bleek achteraf dat mijn lichaam daar niet zo happy mee was. Tintelingen ’s nachts in m’n ledematen. Klachten zoals pijnlijke benen – waarvan ik ’s nachts wakker werd –  ik kon er niet mee blijven rondlopen.  Zelfs een korte wandeling werd belastend en vooral m’n linkerbeen dat aardig begon tegen te trekken.  Hoewel ‘blijven bewegen’ nodig- en noodzakelijk was. Maar dan wel op mijn manier, een manier die voor mij- en vooral voor mijn lichaam – goed aanvoelde. Dus eerst dat gewicht weer onder controle krijgen. Een last meer- of minder van 10 kilo meezeulen, het maakt immers een wezenlijk verschil…

Plan van aanpak

  • (Opnieuw) minder suikers, minder vetten.
  • Voldoende water drinken -> minimum 1,5 liter per dag. Een goed trucje hier is:  drink een groot glas water vlak voor elke maaltijd. Zo heb je al minstens 1 liter binnen op het einde van de dag. Tussendoor kan ook ongezoete (groene) thee of water met een smaakje.
  • Hoofdmaaltijden die voldoende zijn, zodat tussendoortjes niet hoeven.
  • Toch een kleine honger? Neem gezonde tussendoortjes.
  • Een eetdagboek bijhouden, waarbij goede gewoontes worden benadrukt.
  • Mijn gewicht opnieuw bijhouden.
    -> Elke vrijdag- en elke maandagmorgen op de weegschaal. Nuchter en naakt.
  • Bewuster eten. Trager eten. (dat laatste vooral 🙂 )

Hulpmiddelen

Hoewel ik het verdraaid goed weet waaraan het ligt, ik heb mezelf weer deftig tegengewerkt. De winter is daarvoor echt een ‘gevaarlijk’ seizoen voor me. Dan vergrijp ik me weer aan makkelijke oplossingen, kan het snoepen niet laten (oei -> chocolade), nestel me vaker in de zetel (en ja -> die kom chips…) in plaats van die buitenlucht (alleen) op te zoeken. Hoewel ik wat dat laatste betreft al ben bijgeleerd. Hoe zalig was dat!

Nochtans, m’n grote hulpmiddelen liggen binnen handbereik. Ik vaar wel bij weekmenu’s – dan houd ik mij daar ook aan en is een andere verleiding minder groot – en die ene manier van koken waardoor ik met een ruim voldaan gevoel van tafel kom. Tijd om daarmee opnieuw te starten! En uitstellen is niet langer een optie.

En voldoende bewegen? Het blijft een hekel punt hier. Al wéét ik dat dit me ten goede zou komen. De omstandigheden waren er de afgelopen weken/maanden ook niet naar, om veel te bewegen.  Doch, het ene geeft het andere de hand denk ik dan maar. Dus ging ik ook daar op zoek naar een haalbaar iets.

Een degelijke stappenteller (ofte pedometer) die ik heb gevonden bij de Thuiszorgwinkel is alvast een eerste – what’s in a name – stap in de goede richting. Behulpzame, vriendelijke mensen daar :-). M’n stappenteller werd zelfs door hen ingesteld. Zo kon ik meteen de daad bij het woord voegen. En mocht ik problemen ondervinden in het gebruik van die stappenteller, kan ik er altijd terecht met vragen, zo werd me gezegd.

Door meer te bewegen zal ook die fitheid en zin in alles wat goed voor me is daarmee – hopelijk – terugkomen… Ook mijn geweldige zelfhulpboek om gezond te eten, voldoende te bewegen en een goede en gezonde slaap er nog eens opnieuw bijgehaald. En die 10.000 stappen per dag zijn alvast een uitdaging op zich.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Welke zijn jouw tips voor 10.000 stappen per dag?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~ Interessante links ~

Geen tijd om te sporten? Zo blijf je fit op het werk (BRON: StepStone)

 

 

Advertenties

26 gedachten over “Het jojo effect na de winter (# 10.000 stappen)

  1. Veel succes! Traag en bewust eten is ook een werkpunt hier, alsook voldoende kauwen. Tip: ik drink 2L per dag dankzij kruidentheetjes. Als je kruiden als munt, kaneel en zoethout gebruikt smaken ze bovendien ook lekker zoet zonder dat je suiker inneemt 🙂

    Like

    1. Dank je voor de succeswensen! Voldoende water drinken, ik heb er doorgaans weinig moeite mee. Drink ook heel graag water. Muntthee zal ik eerder overdag drinken en rustgevende thees zoals kamille, linde dan weer ’s avonds. Ik hoef ook geen suiker/zoetstof in m’n koffie of thee. Smaakt voor mij zeker ok.

      Liked by 1 persoon

  2. Die stappenteller wil ik ook, want ik zou ook graag dagelijks aan mijn stappen komen. Heb geen idee hoeveel er dat momenteel zijn. Vermoedelijk ook te weinig.
    Ik eet zonder tussendoortjes, maar ervaar dat ik mij soms te volprop tijdens de maaltijden waardoor ik me daarna misselijk voel. Met de lijn gaat het prima. Mijn gewicht blijft netjes altijd hetzelfde. Ook deze winter at ik gewoon veel groenten en fruit. Weinig of geen toegevoegde suikers en koolhydraatarm.

    Like

    1. Had ook geen idee voor ik deze stappenteller ben beginnen gebruiken. Om jou een idee te geven: op een ‘goede’ dag kom ik amper aan de helft. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.
      Wow, dan heb jij meer karakter dan ik. Wil het langzaamaan doen want tekorten (zoals een vitamine D tekort, waarmee ik voor ’t eerst werd geconfronteerd vorige zomer), daar zit ik nu ook niet bepaald op te wachten. Ik eet echt ontzettend graag en van alles wat.

      Liked by 1 persoon

      1. Ik heb echt niet het gevoel dat ik mij tekort doe want ik ben ook een smuller. In het weekend let ik er minder op. Dat wel. Het is een gewoonte. Mijn bloed werd onderzocht op alles – ook vitamine D was perfect. Helaas blijft mijn cholesterol problematisch dus daarvoor moet ik nu levenslang medicatie nemen. Het is erfelijk. Ook als ik op water zou leven, zou hij nog te hoog staan. ☹️

        Like

      2. Gelukkig maar :-). Een goede gewoonte, da’s precies wat ik (terug) wil aanleren, en op termijn wordt het weer vanzelfsprekend weet ik uit ondervinding intussen. Aan ieder lichaam is wel iets hé en hoe ouder men wordt, hoe groter de kans van deze of gene tekortkoming. Mijn cholesterol is dan weer wel heel goed, is idd iets erfelijk. Zo zie je maar.

        Liked by 1 persoon

  3. Grappig hoe je bij een broek die hier en daar begint te knellen in eerste instantie aan vochtophoping denkt. In de hoop dat het ook de echte oorzaak is, is ook steeds mijn eerste gedacht 🙂
    En die 10000 stappen haal ik gemakkelijk op een werkdag, zonder er iets extra voor te moeten doen.

    Like

    1. Doordat ik nu in de perimenopauze zit, Els, houd ik daarmee zeker rekening dat dat de mogelijke oorzaak kan zijn. Al heb ik me afgelopen winter tegoed gedaan – meer dan andere jaren – aan minder gezonde eetgewoonten. Ik vind het knap dat jij aan 10.000 stappen geraakt, tot hiertoe lukt me amper de helft. Hier zat ik echt niet op te wachten… en er is dus nog ‘werk’ aan de winkel.

      Like

  4. Om de 10.000 stappen te halen: schaf een hond aan :p Grapje hoor! Misschien moet je de wandelingen opdelen in kleine wandelingen ipv één grote of met de fiets naar een mooie wandelplek gaan.

    Ohjee toevallig, in mijn BuJo stond dat ik vanavond een blogje ging schrijven over diëten, je bent me voor!

    Succes met het afvallen.

    Like

    1. Haha Sofie ja dat zou wat zijn hé hier op het appartement een hond ;-). Ik probeer nu al kleinere inspanningen te doen en zo betere gewoontes langzaamaan op te bouwen. Bv. de auto wat verderop parkeren. Als ik naar de bakker ga (hier vlakbij) nog een blokje om, wat vaker de trap op- en af ipv de lift te nemen. Meer beweging in huis ook. Een fiets heb ik niet dus tja…
      Héhé wat een toeval dat jij ook iets ging schrijven rond diëten, we hebben precies elkaars gedachten gelezen hé.
      Ja, dat afvallen is echt de hoogste tijd, ik schaam me over dat cijfer op de weegschaal momenteel, echt erg. Bedankt voor de succeswensen alvast.

      Liked by 1 persoon

      1. Soms kun je inderdaad al veel stappen halen door kleine veranderingen te doen.
        Misschien moet je je minder vastpinnen op het getal maar kijken naar hoe je je voelt?

        Like

      2. Dat cijfer, ja je hebt ergens een punt en toch…het zit nu zo in m’n hoofd (echt een verschrikking). Echt diëten ga ik niet doen, ik geloof daar ook niet in. Enkel bepaalde gewoontes verbeteren en dat wordt dan op termijn een vanzelfsprekendheid. Zal me dan ook beter voelen daardoor want heb nu weinig conditie en het ene geeft het andere de hand op de duur.

        Liked by 1 persoon

    1. Ja ’t is echt opletten geblazen, hier ook. Ik schrok toch wel van m’n gewicht. Het is ook onvoorstelbaar in hoeveel voedsel er bijvoorbeeld verborgen suikers zitten. Benieuwd hoe dit zal evolueren want deze richting kan/mag het echt niet verder uit gaan. En ik snap dat heel goed van dat ‘kwaad zijn op jezelf’, dat gevoel had ik ook… Groetjes.

      Like

    1. Dat ga ik inderdaad trachten inpassen als dagelijkse gewoonte, al was het gewoon het blokje om. M’n stappenteller is zo wel een extra motivatie merk ik intussen. Ik doe meer m’n best om actiever ‘bezig’ te zijn, zelfs wanneer ik gewoon thuis ben.

      Like

  5. Mijn tip is om een actieve job te zoeken 🙂 Ik ben een administratief medewerker in een klein bedrijf dat aanhangwagens verkoopt en herstelt. Ik moet regelmatig naar buiten om spullen op te halen, uitleg de geven over ons aanbod en naar beneden om naar de WC te gaan, iets te gaan vragen aan de techniekers, etc. Na een werkdag heb ik ergens tussen de 12.000 en 14.000 stappen. Ik ga ’s morgens te voet naar het station, dan 8 minuten op de trein en bijna 3 km met de fiets en ’s avonds in de omgekeerde volgorde 😉

    Like

    1. Oh wow Lize dit vind ik ook echt een hele goede tip, dank je wel. Heel goed dat je zo je doel bereikt. Ik ben momenteel nog in een heel pril stadium met die stappenteller. Ik vermoed wel dat – eens ik terug aan het werk ben – ik vanzelf meer zal bewegen. Eens iets vragen aan collega’s, iets gaan copiëren, … Hier is het enkel thuis en af en toe eens buitenshuis dat ik in beweging ben. Daar voel ik me hoe langer, hoe slechter bij 😦

      Like

  6. Ik had me voorgenomen na de verhuis (die momenteel nog bezig is) een beetje af te vallen… de “overtollige” kilo’s zijn er al door de verhuis… lucky me 😉

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.