Fragmenten·Welzijn

Altijd moe: wat kan je ertegen doen?

De lente is alweer een tijdje in het land en kreeg bij momenten zelfs al zomerallures :-). Het heeft ongetwijfeld ieder op een of andere manier al goed gedaan. De ene zoekt dan de zon op, de andere vindt dan de juiste ontspanning in de koelte onder de parasol ;-).

Ondanks die natuurlijke vitamine D kuur, kan het toch gebeuren dat men zich altijd moe voelt. Tijd dus voor een volgende lading energietips en wat je ertegen kan doen, tegen die vermoeidheid.

Aanvaard

Dit lijkt zo simpel en toch…een grote hulp. Vaak wil ik dan zoveel mogelijk in een korte tijdspanne doen terwijl een kleine inspanning ook al zoveel energie kost. Op zulke momenten is het dan kwestie van  leren aanvaarden. Het is wat het is. Beginnen met de kleine taken en enkel datgene afwerken wat wèl lukt.  Zonder meer.

Aanvaarden draait ook om: de dingen aanvaarden zoals ze zijn, loslaten, er afstand van nemen. Sommige situaties heb je nu eenmaal niet zelf/volledig in de hand. Het enige dat je zelf in de hand hebt is de manier waarop je daarmee omgaat. Een gouden raad die me werd ingefluisterd ;-). Ik ben dit intussen beginnen toepassen en…inderdaad. Zegt mijn lichaam en/of geest ‘rust’, dan dien ik daar weer wat vaker naar te luisteren. Zo kom ik meteen bij het volgende puntje.

Rust, reinheid en regelmaat

Een minimum aantal uren slaap, da’s echt heilig voor me. Zeker wanneer zulke vermoeidheid toeslaat, houd ik me liefst aan dat ò zo noodwendige avondritueel. De verleiding is soms groot om toch nog gezellig samen die éne film uit te kijken, nog snel een opname – die er binnenkort niet meer opstaat – te bekijken al weet, besef ik dat dit me niet ten goede komt. Daartegen ingaan is soms wel een inwendig gevecht hier. En toch…rust werkt ontzettend heilzaam.

Wat ik zeker ook wil meegeven en tevens ècht werkt, is véél water drinken. Dit voelt bijzonder goed. Het zuivert, reinigt. Ook ⇓ theetjes (kruidenthee of andere) ter afwisseling of water met een smaakje.  Men leest wel eens over een detox kuur ofte reinigingskuur in het voorjaar maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Regelmaat. Daarmee bedoel ik dan: ervoor zorgen dat ik eet op regelmatige tijdstippen met 3 hoofdmaaltijden. Tijdens weekends niet teveel afwijken van mijn doordeweeks uur van ontwaken. Regelmatig bewegen, dat ook. Want bewegen als medicijn – weet ik intussen – dat werkt, ècht!

 

assortiment thee

 

Beperken van suikers, koffie en alcohol

Het is zo cliché en allang geen nieuwigheid meer maar snelle suikers, gebruik van koffie en/of alcohol geeft weliswaar een – kortstondige – energy boost. De keerzijde ervan is dat dit slechts van korte duur is. Ze gaan dus eigenlijk lopen met je energie als het ware. Na de energiepiek volgt daarop vaak een dieptepunt.

Nu ben ik zelf geen fervente koffiedrinker, en doe mij maar ⇓ een mocktail ipv cocktail. Het beperken van suikers is hier intussen ook al verbeterd, ook al ben ik een echte zoetekauw *bloos*. Ik voel/merk het ook aan alles, wanneer ik teveel zoetigheid binnen heb, dat dit echt niet oké is. Mijn lichaam reageert daar heel sterk op. Al kan een kleine zoete zonde zo af en toe wel eens deugd doen natuurlijk. En zeker chocolade 😉 , dat mogen ze me niet afnemen,  schijnt zelfs gezond zo af en toe.

Daarnaast haal ik mijn suikerbehoefte steeds vaker uit natuurlijke suikers. ’s Morgens een halve (roze) pompelmoes bij het ontbijt, havermout met stukjes banaan/appel/blauwe bessen (volgens het seizoen) en overdag als tussendoortje een stuk fruit. Ook ’s avonds voor de televisie neem ik nu al eens vaker een stuk fruit of bijvoorbeeld een magere fruityoghurt.

mojito granata
All you need is Vitamine B, D and sea

Toen ik in de zomer van 2017 voor ’t eerst te kampen kreeg met een ernstig vitamine D tekort, volgde daarop een vitamine D kuur. Sindsdien ben ik er heel bewust mee bezig, waarin vitamine D zoal aanwezig is. Dat zoek ik regelmatig op in m’n gezondheidsbib. Ook magnesium draagt er toe bij dat men zich minder vermoeid zal gaan voelen. Ik ben van het principe, om dat éérst zoveel mogelijk uit de voeding zelf te halen in plaats van uit allerhande vitamine- of andere preparaten. Al kan het soms niet anders 😉 en is de wetenschap er om ons daarin te helpen.

Bij vermoeidheid die blijft aanslepen, is het raadzaam een bloedonderzoek te laten uitvoeren. Hieruit kan veel worden opgemaakt. 

Vitamine D

Verse groenten en -fruit vind ik belangrijk. Net zoals zoveel mogelijk vers bereide maaltijden en een gezonde afwisseling tussen vlees, vis en gevogelte. Ons lichaam heeft van alles wat nodig, iets wat ik ook terugvond in deze interessante blogpost, een bevestiging.

w-EET-jes (BRON: GezondNu)

  • Rode appelen bevatten de meeste antioxidanten. Deze stoffen beschermen je tegen ziekte. De topper hier is Jonagold.
  • Groene bladgroenten zorgen voor ijzer, een mineraal dat zorgt voor meer kracht en vitaliteit.
  • Hoe groener de groente, hoe meer magnesium. Magnesium is belangrijk voor het goed functioneren van spieren (= anti-kramp) en voor het vrijmaken van energie uit je cellen. Groene groenten bevatten naast magnesium ook foliumzuur, onmisbaar voor ieder van ons dus niet alleen voor zwangere vrouwen. Foliumzuur draagt bij tot een goed functioneren van het immuunsysteem en zenuwstelsel.  En tot slot chlorofyl. Hiermee kan je je lichaam detoxen en het voorziet de cellen van zuurstof en energie. Voorbeelden van groene bladgroenten: andijvie, boerenkool, paksoi, spinazie.
  • Betacaroteen (een vorm van Vitamine A) zorgt er dan weer voor dat huid en ogen gezond blijven. Je vindt deze terug in: abrikozen, oranje paprika en worteltjes.

En dan is er nog de ‘sea‘. Daar ben ik al sinds geruime tijd niet meer geweest. Toch kan zo’n dagje uitwaaien ongetwijfeld wonderen verrichten. Wie met mij eens een dagje wil gaan stappen aan zee, geeft dus maar een zeetje seintje > Regenboogbui<at>gmail<dot>com. Niet allemaal tegelijk hé 😉

Meer lezen zoals dit?

In 1-2-3 naar meer energie (mei)
Brain food voor studenten (juni)
Vitamine D en hoe je een tekort kan verhelpen (juli)
Energiedip? Volg dan deze tips (november)
Tips voor blokkende studenten (januari)
Energietips bij een winterdip (februari)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

 

 

BRON foto’s: pixabay.com (hoofdafbeelding)/ eigen beeldmateriaal (overige)

Advertenties

24 gedachten over “Altijd moe: wat kan je ertegen doen?

  1. Hier ook al een tijdje vitamine D-supplementen, en ook ijzer. Bij mij helpt rust en regelmaat ook, al is het de laatste weken niet meer voldoende met een job die veel van mij vraagt. Gelukkig laat de peuter ons wel doorslapen :-). Bij mij helpt in de tuin werken enorm goed om te ontspannen, en van buiten te zijn slaap ik beter. Maar helaas gaat niet alle vermoeidheid over met ‘eens goed te slapen’…

    Like

    1. Het is inderdaad het ‘totaalplaatje’, dus niet alleen ‘eens goed slapen’. Iets wat ik zelf proefondervindelijk heb ondervonden en wat ik dan ook extra in het oog houd en toepas…

      Like

  2. Bedankt om deze tips te delen!
    Ik drink sinds kort meer water en dat is natuurlijk goed maar daardoor moet ik nu wel 2 x per nacht opstaan om te gaan plassen. Daarvoor werd ik ’s nachts nooit wakker dus dit vind ik toch wel een nadeel.

    Like

  3. Interessant stukje, Hilde. De laatste weken sleep ik me ook weer meer voort dan voorheen. Ik probeer nog eens een gezondheidsmenu op te stellen voor de volgende weken. Vitamine zee zit er jammer genoeg niet in.

    Liked by 1 persoon

  4. Het doet me er aan denken dat ik nog vitamine D supplementen moet halen. Vorig jaar schrok ik dat ik een tekort had, terwijl ik toch veel in de zon zit en wandel… maar blijkbaar nemen met donkere huid vitamine D niet voldoende op.

    Like

    1. Ben daar vorig jaar toen ook van geschrokken Sofie, want bij mijn weten eet ik met voldoende afwisseling. Volgens de apotheker toen zijn er personen die vitamine D – inderdaad – niet zo goed opnemen.

      Liked by 1 persoon

    1. Dat aanvaarden ging dan over het aanvaarden dat het al eens minder vlot gaat dan men zou willen. Het lijkt me niet simpel om met constante pijn te leven en altijd moe te zijn. Liet je al eens een bloedonderzoek doen?

      Like

    1. Dit is zeker een terechte bemerking: goed voor jezelf blijven zorgen. CVS zeg je… dat is natuurlijk van een hele andere orde en wil ik zeker niet onderschatten. Ik mag hopen dat je in goede handen bent om dat op te volgen.

      Liked by 1 persoon

  5. Mijn hoofdmaaltijden zijn over het algemeen redelijk gezond, maar het is tussenin en met de andere leefgewoontes dat het vaak verkeerd loopt: te weinig slapen, idem dito met water drinken,… Aanvaarden dat het eens wat langzamer gaat is ook al geen makkelijke klus…. Ik zou dus echt je tips in de praktijk moeten omzetten!

    Like

    1. Mooi, jouw eerlijke reactie hier. Het is maar doordat ik het zelf ondervind, Isabelle, wat voor effect het heeft als ik daarvan afwijk. Met andere woorden: én die zoetekauw in mij, èn iemand die het graag in orde heeft (en soms haar eigen grenzen daarbij overstijgt) maar beseft dat dat niet altijd even oké of mogelijk is… Die rust, reinheid en regelmaat dat lukt hier vrij goed en zeker nu oh zo belangrijk met een nieuw werk- leefritme 😉

      Like

  6. Ijzer neem ik al jarenlang bij en Vitamine D. neem ik elke herfst en winter. Ik merk daardoor niet echt een verschil maar misschien zou het nog erger zijn wanneer ik er mee stop. Normaal gaat het in de lente en zomer iets beter qua energie maar dit is het tweede jaar op rij niet het geval. Ik heb me er bij neergelegd en probeer me niet schuldig te voelen wanneer ik enkel aan de dringendste zaken toe kom. Veel water drinken zit ondertussen terug goed. De laatste weken heb ik de cola zero niet meer in huis gehaald en drink ik voornamelijk water en thee. Wat vaker offline gaan én eens uitwaaien aan de zee zouden ongetwijfeld ook nog een verschil kunnen maken.

    Like

    1. Supplementen zoals vitamine D en ijzer neem ik niet op eigen houtje, enkel wanneer een bloedonderzoek uitwijst dat dat nodig is. Ik merk echt wel het verschil qua energie indien ik de ongezondere toer op ga, mijn lichaam reageert daar quasi meteen op. Offline ben ik ook vaker dan voorheen, mede ook door een nieuw leef – werkritme.

      Liked by 1 persoon

      1. Ik neem ze ook enkel op voorschrift hoor. Alleen krijg ik na ieder bezoek aan de specialist of huisarts steeds een hele verzameling voorschriften mee. 😉

        Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.