Fragmenten·Wonen en méér

Mijn ochtend- en avondritueel

In Brussel is zonet in de BOZAR het internationale kunst festival Europalia afgelopen. Gastland dit jaar was Indonesië. Een land waar rituelen nog sterk aanwezig zijn. Rituelen zijn iets waar wij in onze westerse wereld ook steeds vaker naar hunkeren, zo blijkt, tegen de polarisering van de tijd.
Rituelen doen ook precies waarvoor ze gemaakt zijn: ze bieden houvast en brengen rust. Ik kan dat enkel beamen. Heb ook zo m’n eigen bescheiden ochtend- en avondritueel en blijf daaraan graag trouw. Hèt moment dus om deze post op jullie los te laten 🙂
Als ik ’s morgens opsta, is het eerste wat ik doe…
Voor ik ’s avonds ga slapen, is het laatste wat ik doe…

Ochtend en avond, begin en einde van een dag. Hoe wordt dit ingevuld? En ziet die invulling er dan elke dag hetzelfde uit? Of neem je telkens een andere gewoonte aan? Hoe ziet met andere woorden zo’n ochtend- en avondritueel eruit?

Als ik ’s morgens opsta, is het eerste wat ik doe…

’s Morgens wil ik langzaamaan ontwaken. Daartoe sta ik met veel plezier ruim op tijd op (zo’n anderhalf uur voor ik/wij de deur uitga(an) ). Ik word liefst gewekt met aangename muziek en een opbeurende radiostem 🙂 wat hier intussen al een goed ingeburgerde gewoonte geworden is.  Ik kom langzaamaan recht, rek me uit en doe alvast enkele microbewegingen die in de loop van de ochtend tevens worden verder gezet. Gewoon, heel gewoon omdat ik mij daar goed bij voel.

Vervolgens ga ik me wassen en maak me op. Daarna gaan de rolluiken en gordijnen open, ik laat het daglicht binnen. Dat laatste althans in zomertijd. Sinds ik zo’n lichtwekker heb uitgetest, gebruik ik deze als zonlicht imitator tijdens de donkere maanden :-). Licht en dan meer bepaald zonlicht  (= vitamine D) zijn met name cruciaal voor onze ogen en voor de gezondheid over het algemeen. Zo zijn er nog een aantal andere zaken waar ik aan houd.

Een stevig ontbijt = een goede start
de gedekte tafel

Zo’n heerlijk ontbijtje – of het nu een volwaardige boterham, zelfgemaakte granola, of zo’n alternatief ontbijt is –  dat is echt heilig voor me.  Smaken doet het me telkens weer. Zonder is m’n dag maar half begonnen. De ontbijttafel dek ⇑ ik dan al van de avond tevoren (dat nodigt meteen uit 🙂 ). Ik ontbijt bij voorkeur in m’n knuffelzachte ⇓ kamerjas (mOOi verjaardagscadeautje van m’n dochter 🙂 ), óók op dagen dat ik de deur uitga.

Dat ontspannen, relaxte gevoel verricht echt waar wonderen. Al ben ik geen grote koffiedrinker, toch houd ik aan dat ene kopje koffie elke ochtend.  Intussen worden de boterhammen voor het lunchpakket gesmeerd en wordt er ook naar het ochtendjournaal op de radio geluisterd. Pas daarna kleed ik me aan.

kamerjas

Bedden en kamers worden intussen verlucht. Na te hebben ontbeten wordt alles opgeruimd en de vaatwas in de vaatwasmachine geplaatst.  Indien er nog tijd rest, nog even m’n 2-minuten taken lijstje overlopen en daar eventueel nog iets van afwerken voor ik vertrek. Ik voel me dan klaar voor de dag. Nog snel even de tanden poetsen en hop we zijn de deur uit. Tot dusver m’n ochtendritueel.

Avond = relax en ontspannen gaan slapen

’s Avonds werkt dit omgekeerd. Zo houd ik er de gewoonte op na om me bij thuiskomst eerst en vooral om te kleden. Bye bye dag outfit, welcome to lossere kleding of zo’n ⇓ heerlijk zachte comfy outfit (die je doorgaans vindt onder de noemer homewear ), volledig in cocoon stijl. Ook daar weer: het gevoel doet veel met je mindset. Pas daarna begin ik aan de voorbereiding van ons/mijn avondmaal. Ik kook graag en doe dat liefst met een onstpannen mind.

homewear

Naargelang de tijd die er dan rest en nadat de andere huishoudelijke taken van die dag erop zitten, kijk ik nog even televisie, lees verder in een goed boek of houd me nog even creatief bezig (zoals jullie ondermeer hier, daar, en ook ginds kunnen zien). Iets wat ik ook zoveel als mogelijk vermijd is nog (ongezond) eten na 20:00u dus geen ongezonde snacks of knabbeltjes, al is de éne periode de andere niet natuurlijk 😉

Voor ik ’s avonds ga slapen, is het laatste wat ik doe…

Twee uren voor bedtijd vermijd ik zoveel mogelijk  ‘blauw’ licht van smartphone, laptop of consoorten. Gewoonlijk val ik al in slaap in de zetel 😛 en dan weet ik: het is bedtijd.  Voldoende uren slaap zijn eveneens heilig voor me. Gaan slapen doe ik evenwel n-o-o-i-t zonder me eerst te ontschminken en alleszins ⇓ de tanden te poetsen. Dat hoort er gewoon bij en is voor mij heel vanzelfsprekend. De ruimte waar ik slaap is bij voorkeur volledig donker (ik heb rolluiken), alleen dan slaap ik goed. Op reis neem ik dan ook zo’n slaapmasker mee, je weet maar nooit…

tandpasta

Ochtend- en avondritueel. Twee rituelen waardoor wordt bepaald hoe men zich voelt. Een manier om elke dag zo aangenaam en relaxed mogelijk te laten verlopen. Geen mens die daar al slecht van is geworden. Wel integendeel 🙂 .

slaapkamer

 

BRON foto + eigen beeldmateriaal

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

15 gedachten over “Mijn ochtend- en avondritueel

  1. Bij ons verloopt de ochtend volgens een strak schema. We zijn binnen de 30min de deur uit. Veel tijd om te genieten is er niet bij, maar we zijn grote slapers en verkiezen om zo lang mogelijk te kunnen slapen. In het weekend maken we dat ruimschoots goed door wel op het gemak te ontbijten en ruim onze tijd te nemen.

    Like

    1. 30 min dat zou voor mij echt veel te krap zijn. Ik geniet echt elke ochtend 🙂 en die uren slaap zijn hier ruimschoots voldoende. Is hier ook ooit anders geweest (lees: meer gejaagd) doch kreeg hierdoor gezondheidsklachten. De keuze was dan ook snel gemaakt. Week of weekend is voor mij hetzelfde: genieten tijdens zowel het ochtend- als avondritueel.

      Like

  2. Ik ben ook een vrouw van ochtend- en avondrituelen. Vooral ’s avonds is belangrijk om goed te kunnen slapen. Pikdonker mag het bij mij nooit zijn want dan raak ik in paniek. Claustrofobisch in het donker. Ik slaap nog steeds met een waaklampje voor baby’s… dat neem ik overal mee… moet ik mij nu schamen?

    Like

    1. Schamen is toch voor niets nodig? Dat zou pas erg zijn. Goed dat er zulke middelen bestaan, gelukkig voor jou.
      Alwéér begrijpen we elkaar van die ochtend- en avondrituelen. Mooi vind ik dat, zulke rituelen, geeft me ook ontzettend veel rust, ook in het hoofd 🙂

      Liked by 1 persoon

  3. Bedenk me dat ik geen rituelen heb, drukte van de kids en hoelang we slapen speelt een grote rol doordeweeks hoe alles verloopt. Weekenden slapen we vaak uit en ook dan zie ik wel hoe het gaat. Maar we ontbijten wel 🙂 en de hond moet uit.

    Like

    1. Toch een beetje een ritueel dan: ontbijten en de hond uitlaten ;-). Ik vermoed dat jij nog jonge kinderen hebt, dat maakt idd een verschil. Eens ze ouder zijn verandert dat, zal je wel ondervinden.

      Liked by 1 persoon

    1. Precies dat zoeken maakt het boeiend vind ik ;-). En héél begrijpelijk dat je – gezien je erg vroege werk – dan ook niet nòg eens heel vroeg opstaat daarvoor. Alle begrip daarvoor x

      Like

    1. Veel hangt af van ieders persoonlijke situatie. Met jonge kinderen is het weer anders tegenover (zoals bij mij het geval is) een alleenstaande ouder met een 18 jarige. Ook of er nog buitenschoolse activiteiten zijn en zo meer. Dat is heel begrijpelijk uiteraard. Wel boeiend om hier al die verschillende rituelen te mogen lezen.

      Like

  4. Zowel ochtend als avond verlopen hier volgens een strak schema maar dat is vrij logisch met een kleintje in huis 🙂 Zelf kan ik ’s ochtends niet zonder een glas water, koffie en een douche. ’s Avonds wissel ik vaak niet meer van kleren omdat ik ofwel met Tuur bezig ben geweest ofwel te laat thuis ben om nog veel anders te doen dan eten te maken en te ontspannen.

    Like

    1. Ieders situatie is idd anders, Evi. Daar kan ik zeker inkomen (been there 😉 ). Intussen is m’n dochter al 18 en dan ligt dat enigszins anders. Er komt nu meer tijd vrij voor andere leuke dingen.

      Like

Geef een reactie

