Creaties·Welzijn

Energietips bij een winterdip

De eerste winterprik hebben we intussen al gehad. Gelukkig maar, zo blijft elk seizoen z’n eigenheid behouden. De dagen beginnen langzaamaan maar zeker meer daglicht te verspreiden. We schuiven elke dag 1 volle minuut op. Dat betekent dat we over 1 maand al 1 vol uur langer licht hebben, jeej! Toch hoor ik nog klachten, dat het al eens uitblijft aan energie, door een tekort aan zonlicht (= vitamine E) en vitamine D3, naar het schijnt goed voor de gemoedstoestand. Ik voel zo’n dipje opkomen, vanuit m’n kleinste teen.

Bij zo’n nakende winterdip, vermindert de eetlust al eens, is er minder zin om veel te ondernemen, het enthousiasme draait dan op een lager pitje, veel ideeën maar weinig concrete uitvoering van die ideeën, slechts van alles een beetje maar nooit in z’n geheel. En dan weer teleurgesteld, omwille van dat uitstellen. Maar ook bij voldoende rust, beweging en een regelmatig voedingspatroon, kan dus gebeuren, dat er om de hoek zo’n winterdip gluurt.  En soms slaat die dan eens hardnekkig toe op zo’n onverwacht moment. Hierna geef ik je graag die energietips mee, die bij mij al goed geholpen hebben, waardoor de energie weer als vanzelf terug kwam gestroomd.

 

’s Morgens

warm citroensap
warm citroensap

Om te starten,  drink ik dan gewoonlijk een glas lauwwarm water met citroen, vers geperst natuur-lijk. Dit bevordert de spijsvertering, citroen als citrusachtige levert vitamine C (= energie) en zo worden ook toxines afgevoerd.

Quinoa-papje als ontbijt

M’n ontbijt bestaat meestal uit granola (daar ben ik grote fan van, wie me al een tijdje volgt  zal dit zeker weten) met zaden, noten, bessen die voor veel goed zijn. Maar onlangs heb ik de onderstaande quinoa variant uitgeprobeerd, en die vond ik ook wel lekker:

quinoa als ontbijt
quinoa als ontbijt

Wat heb je nodig?

  • 1 kop quinoa
  • 1,5 tot 2 koppen water (of volgens aanwijzing op de verpakking)
  • geraspte gember (ongeveer 4 cm gemberwortel)
  • 1 kaneelstokje
  • 1 kleine, rijpe banaan
  • 1 kl chiazaad
  • gedroogde vruchten zoals cranberries/dadels/abrikozen (bio)
  • zoetmaker zoals ahornsiroop/agave/vloeibare honing of kokosolie

Hoe maak je het?

  1. Spoel eerst de quinoa.
  2. Verwarm de quinoa + water, samen met de toegevoegde kruiden, op een zacht vuur.
  3. Laat zo’n 8 minuten koken (of volgens aanwijzing op de verpakking).
  4. Laat nog even afkoelen.
  5. Vermeng met de geprakte banaan.
  6. Voeg daarna het chiazaad en de gedroogde vruchten toe.
  7. Werk af met de zoetmaker (naar eigen smaak).
  8. Vermeng alles onder elkaar.
  9. Je quinoa papje is nu klaar.
  10. Smakelijk ontbijt!

w-EET-je I:
Een rijpe banaan kan je makkelijk invriezen. Wanneer je die dan nodig hebt, haal je hem gewoon uit de vriezer, klaar om te pellen en te verwerken in gelijk welk gerecht. Zo ook gemberwortel: vries deze in stukjes van zo’n 4 cm in. Zelfs ingevroren kan je hem nog makkelijk raspen.
w-EET-je II:
De quinoa uit dit recept kan ook worden vervangen door havervlokken of amarant.

Groene groenten

Groene groenten bevatten chlorofyl, wat bevorderlijk is voor de aanmaak van rode bloedcellen. Hier heb je de keuze uit bijvoorbeeld rucola sla, (verse) spinazie of broccoli.

gek op groenten
gek op groenten

Lijstjes vol happinness & wellness

Ga voor jezelf na, wat je aan het lachen brengt. Een komische film, een namiddag bijkletsen met vriendinnen, het bijwonen van een stand-up comedy? Ga daarnaar op zoek, en maak er werk van. Las dit regelmatig in.

Maar ook een verwenmoment voor jezelf mag hier niet ontbreken. Hoe lang is het geleden, dat je langs bent gegaan bij de pedicure, een afspraak hebt gemaakt voor een goede massage, een namiddagje hebt vertoefd in een verkwikkende sauna? Ook dàt zijn energieleveranciers. Maar ook zo’n verkwikkende douche, waarover je in dit bericht meer kan lezen, doet al eens wonderen.

Energiesnacks – de gezonde tussendoortjes

Niet langer enkel in bio winkels, maar ook in de courante supermarkten, vind je tegenwoordig een vrij ruim aanbod aan gezonde tussendoortjes.  Zo vernieuwde Colruyt sommige van zijn filialen, die werden omgedoopt tot  ‘de winkels van de nieuwe generatie‘. Maar ook bij Albert Heijn bijvoorbeeld is een ruim aanbod aan bio en alles, voor zo’n gezondere levensstijl.

cacao nibs en ongezouten noten
cacao nibs en ongezouten noten
  • cacao nibs
  • raw bites
  • een handvol noten (ongezouten) of yoghurt -> zorgt voor een stabiele suikerspiegel, en daarmee ook voor meer energie.
  • gedroogde vruchten (dadels/vijgen/abrikozen/…)
  • stukken vers fruit
  • zelfgemaakte granola repen

Bewegen zonder de sportschool

Iets wat ik dagelijks toepas: microbewegingen. Dat zijn kleine bewegingen, met groots effect. Alles is begonnen met dit boek. Bijvoorbeeld bij het opstaan: je uitrekken zoals een kat die pas ontwaakt. Tijdens het tandenpoetsen op je tippen staan, enkele tellen aanhouden, en dan in evenveel tellen hielen terug op de grond. Stretch oefeningen met de badhanddoek of met de vaatdoek en zo meer.

Maar ook: je lievelings dansmuziek opzetten, en gewoon…heel gewoon…keihard dansen hierop.

Ben je eerder vertrouwd met yoga? Plan dan elke dag een yoga momentje voor jezelf in. Weg van alle drukte, op een plaatsje waar je helemaal tot jezelf kan komen.

Je moods de baas

Kan je je emoties soms moeilijk de baas, zoek dan een manier om hier komaf mee te maken. Voor de éne betekent dit: het van zich afschrijven (houd een dagboek bij, vertrouw alles toe aan het papier – dat zwijgt immers 🙂 ). De andere zal eerder troost vinden in bijvoorbeeld tekenen, schilderen. Ook zo’n moodboard is leuk om doen in dat opzicht. Een moodboard (vrij vertaald: sfeerbord) is een visualisatie van gedachten, ideeën en meestal een verzameling van knipsels. Met leuke one-liners, beeldmateriaal dat je aan het lachen brengt, foto’s uit tijdschriften waar je vrolijk van wordt, enkel en alleen al door ernaar te kijken. Of leg bijvoorbeeld een inkijkmap aan, met zulke vrolijke knipsels.

Gezonde drankjes

Vermijd eerder koffie, of andere cafeïnehoudende dranken. Die halen je energiepeil immers eerder naar beneden.  Kan je je tasje koffie bij het ontbijt maar moeilijk missen? Verkies dan déca. Geef de voorkeur aan gezonde drankjes zoals (verse) thee. Mijn favorieten zijn die van Yogi Tea (op elk theelabeltje staat er ook zo’n mooie spreuk), en Rituals.

Enkele gezonde theesoorten en hun eigenschappen

  • Pepermuntthee: werkt heel verfrissend en hydraterend. Goed voor de spijsvertering.
  • Kamillethee: werkt rustgevend.
  • Venkelthee: helpt tegen een opgeblazen gevoel.
  • Verveine: kalmeert.

Wat ik tot slot ook zelf heb ondervonden: regelmaat is belangrijk. Eten volgens bepaalde intervallen, niet enkel eten als de honger opkomt. Ook niet overdrijven met uitslapen tijdens het week-end, zodat niet teveel wordt afgeweken van een doordeweeks rimte op een werkdag. Maar geeft je lichaam aan, dat die extra rust nodig is, laat het dan zeker toe. Soms is dit ook wel noodzakelijk. Daarna lukt het dan eens zo goed.

Natuurlijk…is dit lijstje maar een begin. Er bestaan ongetwijfeld nog talloze andere tips. Maar hiermee kom je al een heel eind verder. Hopelijk heb je d’r wat aan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Welke zijn jouw tips voor meer energie?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

5 gedachten over “Energietips bij een winterdip

  1. Leuke tips, ik heb er zeker wat aan! Dat van dat bewegen dat wist ik nog niet. Ik had nog niet gehoord van Micro-bewegingen. Daar wil ik wel meer over weten.
    Naast een moodboard kun je ook een creatief dagboek bijhouden, ook leuk 🙂

    Granenkoffie ipv koffie of groene thee. Groene thee met citroen en gember schijnen ook goed te zijn voor je immuunsysteem.

    Like

    1. Dat doet me dan plezier, dat je er ook wat aan hebt. Het boek rond Micro bewegingen heb ik ook heel toevallig ontdekt, maar wel leuk voor iemand als ik die niet zo sportschool-minded is. Een creatief dagboek, klinkt heel tof 🙂 . En zeker ook bedankt voor de tip rond granenkoffie. Gember, daar schreef ik hier ook al eens iets rond. Is voor veel goed hé.

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.