Creaties·Welzijn

Energiedip? Volg dan deze tips.

Het vallen van de bladeren brengt al eens extra moeheid met zich mee. Ik lees het regelmatig via andere blogs, in reacties hier of elders. Ook in tijdschriften of via andere kanalen (radio/televisie/kranten/duidingsmagazines) is die moeheid door verandering van uur een veel besproken onderwerp. Het komt dan vooral neer op het vinden van de juiste balans in rust, licht, lucht, voeding en beweging. Iets waar het me al eens aan ontbreekt waardoor zulke vermoeidheid ook hier al eens komt aankloppen. Daartoe raadpleegde ik verschillende informatiebronnen en verzamelde een aantal tips tegen zo’n energiedip. Tips die mij alleszins geholpen hebben (anders zou ik het hier niet komen delen 😉 ). Volg alvast even mee.

Start je dag

Om te beginnen: start je dag als die dient gestart te worden. Blijf – als de wekker gaat – niet nog een beetje nasoezelen (tenzij het weekend is). Zoiets zou met name nog meer de vermoeidheid in de hand werken: je lichaam krijgt dan de verkeerde signalen. Laat het licht binnen of steek het licht aan. Doe vervolgens een aantal microbewegingen om je daarna fris en monter klaar te maken. Verlucht dagelijks de kamers, een kwartiertje volstaat. Na het ochtendlijke was- en aankleedritueel (met nog wat extra microbewegingen) is het dan tijd voor het gebruikelijke ontbijt.

Ontbijten

Iets waar je best je tijd voor neemt. Een goed, stevig ontbijt zorgt voor een instant energy boost om er straks tegenaan te kunnen gaan. Tips die ik onlangs vond in Libelle, waarin men erkend diëtiste Kris Gillis aan het woord liet:

  • Eet een kiwi ’s morgens bij het ontbijt -> het zijn echte vitaminebommetjes en helpen je de winter door.
  • Wissel de gebruikelijke boterhammen al eens af met havermout -> het zit boordevol gezonde voedingsvezels en is rijk aan mineralen. Door de toevoeging van kaneel aan je papje zorg je voor een evenwichtige bloedsuikerspiegel. (BRON: Good food in 20 minuten – Laurianne Ruhé) Ook zelfgemaakte granola komt hier al eens op het ontbijtmenu. Ook banana pancakes (ofte bananen pannenkoeken) bieden een mooi en energierijk alternatief (terug te vinden in het kookboek van zonet).
  • Koffie bij het ontbijt. Drink max. 4 kopjes per dag. Cafeïne stimuleert weliswaar, teveel kan echter leiden tot stress en … jawel oververmoeidheid. Kruidenthee is hier een betere optie.
  • Drink na het ontbijt (zoals na elke maaltijd) een groot glas water -> water zuivert en voert sneller toxische stoffen af wat er tevens voor zorgt dat alles sneller op gang komt.
Gezond tussendoortje

Eet rond half elf een tussendoortje van de gezondere soort zoals een handvol (ongezouten en ongeroosterde) noten, een stukje fruit, een energiereep. Amandelnoten bijvoorbeeld zijn een bron van magnesium (BRON: Kruidig leven). Te weten: magnesium geeft energie en laat je zenuwstelstel goed functioneren.

Lunch

Boterhammen in het park op het werk? Waarom eens geen lunchpakket dat bestaat uit een gezonde (volkoren) wrap met beleg? Hier zijn ook heel wat mogelijkheden voor afwisseling daarin:

  • kruidenkaas + gerookte zalm + tomaat (de tomaat kan je er achteraf aan toevoegen, kwestie van het smakelijk te houden)
  • rode biet + geitenkaas of feta + schijfjes appel (Lees verder: Rode biet en waarom dit zo gezond is)
  • gerookte kip (of kippewit) + hummus + gedroogde abrikoos
  • tonijn (ik gebruik die met het MSC label*) + schijfjes komkommer + paprika

*w-EET-je: Het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC) staat op visproducten die afkomstig zijn van duurzame visserij. Bij duurzame visserij worden visstanden duurzaam beheerd en wordt zo min mogelijk schade toegebracht aan het leven in de zee. (BRON: voedinscentrum.nl)

Snelle wrap met kruidenkaas, gerookte zalm, rucola sla en kerstomaatjes
Snelle wrap met kruidenkaas, gerookte zalm, rucola sla en kerstomaatjes

Ook lunch uit een bokaaltje wordt al eens vaker gedaan: knapperig verse groentjes met – zelfgemaakte – dressing. Ideeën rond salad-in-a-jar via volgende links:

5 x salad in a jar (Knack)

Salad in a jar – puur lunchgeluk (Vandemoortele)

Het onderstaande boek kocht ik alvast een tijdje geleden en staat – zoals het belooft – eveneens vol tips en ideeën voor zo’n meeneemlunch.

Salad in a jar

Lucht en beweging

I know, we hebben het allemaal te druk, te weinig tijd voor beweging, te… en toch… al is het slechts een 15-tal minuten per dag: beweeg en adem lucht! Ik val mogelijk in herhaling maar m’n microbewegingen wend ik ook hier weer aan. Of ik ga te voet naar de bakker, beenhouwer, krantenwinkel, bibliotheek, apotheker of gewoon even het blokje om. Of fiets een kwartiertje op m’n home trainer (die stond hier jaren te verstoffen). Het vergt weliswaar wat inspanning en moed (zeker na een vermoeiende werkdag) doch je zal zien dat het op termijn loont en vooral z’n effect heeft. Volhouden is hier de kunst!

Hoofdmaaltijd

Eet minstens twee maal per week een stuk vette vis. Tot deze soort behoren: paling, haring, sprot, tonijn, zalm en makreel. De omega-3 vetzuren waaraan deze vissoorten rijk zijn, zijn een prima middel om mentale vermoeidheid tegen te gaan.

Ook groene groenten zijn een weldaad. Tot deze groenten behoren: spinazie, groenekool, boerenkool, courgettes en groene boontjes. Ze bevatten alles wat nodig is voor meer energie: antioxidanten, vitamines, mineralen en vezels. Schil of snij ze zo kort mogelijk voor gebruik en kook ze kort of roerbak ze. Op die manier behouden ze hun kleur en ook hun voedingsstoffen. Door variatie met andere gekleurde groenten zorg je voor aanbreng van verschillende vitamines en mineralen.

Stemmingswisselingen de baas

Ook wel moodswings genaamd. Om deze de baas te kunnen heb je tryptofaan nodig, dat zorgt voor de aanmaak van serotonine (het gelukshormoon) wat dan weer invloed heeft op je stemming, slaappatroon en energie. Tryptofaan is ondermeer terug te vinden in brood, kaas, melk, noten… Lust je geen melk en/of kaas? Er worden ook al mooie alternatieven aangeboden. (Lees verder: Als je geen kaas of melk lust)

Geur je happy

De invloed die geuren op ons algehele welbevinden hebben, wordt vaak onderschat. Geuren zijn ook datgene wat het verst teruggaat in ons geheugen. Met geuren verbinden we een bepaalde gebeurtenis, omgeving, herinnering. We worden hierdoor – willens nillens – al eens getriggerd. In het artikel van Libelle staan een aantal geuren (je vindt ze onder de vorm van etherische- ofte essentiële oliën) en hun weldadig effect:

  • citroen: geeft energie en maakt een stuk alerter
  • jasmijn: bloemengeuren geven sowieso een fijn gevoel, jasmijn geeft een echte energiekick
  • rozemarijn: helpt tegen vermoeidheid en verbetert de concentratie
  • bergamot: werkt kalmerend en zorgt voor meer energie
  • munt: werkt heel verfrissend

Over de toepassing van geuren en aromatherapie, lees je daarzo meer.

Chi lotus verdamper
Chi lotus verdamper

Extra tips van/voor lezers

Meer lezen zoals dit?

Eerder verscheen ook Energietips bij een winterdip.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Welke zijn jouw energietips?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

17 gedachten over “Energiedip? Volg dan deze tips.

  1. Dat snoezen moet ik inderdaad afleren. Ik slaag er soms in om een uur te blijven snoezen… (Ik zet zelfs mijn wekker express te vroeg…)
    Gelukkig doe ik het met de groene groentjes wél goed!

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik ben flexitariër, dus vis komt hier zeker ook op het menu en dan liefst die met het MSC label ;-). Wel een goede tip voor lezers die geen vis eten, waarvoor dank Lalagè.

      Like

    1. haha Ja dat rijmen niet bij stil gestaan. Taal zit echt in mij, dat verraadt zich al eens hé. Heb zelf al eea meegemaakt op gezondheidsvlak, dan ga je daar automatisch bewuster mee om, nog meer dan voorheen. Dank je voor het lezen en voor de leuke reactie :-).

      Geliked door 1 persoon

  2. Oh fijn! veel tips verzameld. Dit blogpostje moet ik zeker ergens bewaren. Het gaat inderdaad over een goede balans vinden. En plannen, ook dat … en laat dat nu net iets zijn waar ik echt keihard op moet letten. :/

    Like

  3. Fijne tips! Bedankt, want ook ik heb er last van 🙂 Ik probeer zoveel mogelijk in natuurlijk licht te vertoeven. Ik probeer met de honden te wandelen wanneer het nog licht is, maar na het werk is dat moeilijker.

    Like

  4. Een hele boterham, doch weliswaar een erg verteerbare. Het gros van je fijne tips heb ik me al jaren eigen gemaakt. Daarenboven ben ik, zonder in hocuspocustoestanden te willen vervallen, zoveel mogelijk één met de natuur.

    Geliked door 1 persoon

    1. Een hele ‘boterham’…is hier zeker van toepassing :-). De natuur biedt inderdaad heel veel goeds en dan heb ik het niet over de natuur herleid tot capsules of preparaten. Aromatherapie past wat mij betreft ook in dat rijtje, met zuivere etherische oliën tevens afkomstig van planten. Ik snap wat je bedoelt met hocus pocus, da’s dan weer het andere uiterste en uitersten daar bedank ik voor. Thx voor de fijne reactie.

      Like

  5. Dankjewel voor de link! én de tips. Kan ik goed gebruiken, want ook last van het “vallen van het blad”-syndroom. Die microbewegingen kende ik niet, ga ik zeker eens proberen!

    Like

    1. Da’s graag gedaan ;-). Het hangt in de lucht dezer dagen, die herfstvermoeidheid merk ik. Microbewegingen zijn echt een aanrader en zeker voor iemand (ik kijk nu naar mezelf) die niet sportief is van aard. Fijn dat je er iets aan hebt ook, Isabelle.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.