Welzijn·Wonen en méér

In 1 – 2 – 3 naar meer energie

Je zou het niet verwachten. In tijden waarin er steeds vaker wordt gekozen voor deeltijdse arbeid en er meer vrije tijd overblijft dan pakweg zo’n vijftig jaar geleden. En toch… kampt men meer dan ooit tevoren met een overvolle agenda. Hollen van hot naar her, altijd maar druk – drukker –  drukst. Of dat denken we tenminste.

Uit tijdsbestedingsonderzoek is gebleken dat dat vooràl aan onszelf te wijten is met zelfs onze kostbare vrije tijd die volledig wordt volgestouwd. Dat we àltijd, òveral en voor iederéén bereikbaar ‘moeten’ blijven. Er valt wat over te schrijven. En dus schrijf ik.

In 1 – 2 – 3 naar meer energie: PLAN – BAN – OMARM

Stap 1 – PLAN je tijd

Aardbeien, Bril, Stylo, Agenda, Werk

Schaf om te beginnen een degelijke (electronische) agenda aan. Met voldoende schrijf-/opslagruimte om daarin jouw – vaste – afspraken duidelijk en overzichtelijk te plannen. Reserveer ook tijd voor onstpanningsmomenten en noteer daarnaast ideeën/inspiratie die je ergens onderweg hebt opgepikt (bijvoorbeeld een affiche die je onderweg ziet met een leuk evenement). Dit wordt jouw trouwe reisgenoot op weg naar meer energie. (En vooral doen: zoek voor jezelf eens zo’n prachtexemplaar uit. Zo eentje dat niemand anders heeft 😉 . Cadeautje to self.)

Bouw vervolgens blokken in. Reserveer daarbij ook tijd voor jezelf ofte me-time. Neem op tijd pauze. Zet je (smart)phone uit op ontspanningsmomenten. Laat al eens volledige stilte toe, zonder afleiding. Zorg ervoor dat je op zulke momenten niet kan gestoord worden. Houd je dan ook aan die ‘afspraak met jezelf’. Zoek de ontspanning die het beste bij jou past.

Stap 2 – BAN de bacterieën

Je goed voelen begint vanbinnenuit. Een gezonde darmflora zorgt ervoor dat je je volledig gezond, fit en energiek voelt. Volg daarin vooral jezelf. Noteer gedurende enkele weken wat je goed, dan wel minder goed verteert. Luister naar je darmen. Vanuit je darmen wordt immers je gehele gezondheid bepaalt (volgens wetenschappelijke bron). Wat geeft jou energie? Wat haalt jouw energiepeil naar beneden? Let daarop bij je eerstvolgende boodschappen ronde.

 

Gezond eten = meer energie.
Meer energie = meer zin om gezond te koken/eten.

tandpasta

Zorg tevens voor een goede mondhygiëne. Regelmatig tanden poetsen, uiteraard. Schaf daarnaast ook een tongschraper aan. In je tong nestelen zich – door de onregelmatige structuur – etensresten en bacterieën. Die vinden vroeg of laat hun weg naar zwakke plekken met ziekte tot gevolg. Ook een onfrisse adem kan het gevolg zijn van een ongeschraapte tong. Je vindt zo’n tongschraper bij de apotheker of bij de drogisterij. In de handel vind je tegenwoordig ook tandenborstels die voorzien zijn van zo’n tongschraap gedeelte (= de achterkant van de tandenborstel). Google maar eens naar ‘tandenborstel met tongschraper’, keuze genoeg 😉

Stap 3 – OMARM rust en beweging
beweginskaart

Met gezonde voeding alleen kom je er niet. Ook een mooie balans vinden tussen rust en beweging is van belang. Tè is echter nooit goed. Zorg voor een realistisch bewegingsschema en bouw dit langzaamaan op. Zoek naar de bewegingsmethode die best bij jou past. Houd je eerder van recreatief of competitief sporten? Of verkies je eerder relaxatietechnieken? Thuis of op verplaatsing? Houd dit voor jezelf bij door middel van een bewegingskaart. Zo’n bewegingskaart ⇑ maak je makkelijk zelf in Excel of Google spreadsheet.

Vermijd echter intense inspanningen zo’n 3- tot 5 uur voor je gaat slapen. Door deze inspanningen komen immers endorfines vrij en die geven jou net meer energie wat niet aan te raden is. ’s Avonds eerst nog gaan sporten na het werk en pas daarna je hoofdmaaltijd consumeren is eveneens af te raden. Verkies eerder ontspanningsoefeningen, yoga, meditatie of energieoefeningen (volgens deze betrouwbare bron).

Ook rust blijft erg belangrijk. Zorg voor voldoende slaap. Als het tijd is om op te staan, sta dan ook op zonder die snooze functie. De slaapkwaliteit in die enkele luttele extra minuten is ook bijzonder laag. Daardoor ga je je net veel slapper en heel moe voelen. Er bestaan weliswaar apps om je slaappatroon bij te houden. Daar zijn echter bedenkingen bij. Net zoals bij zo’n fit bit met of zonder slaaptracker (die doe je om je pols en houd je ook ’s nachts aan…) omdat dit soort apparaten eerder de nachtrust verstoren. Ook hier geldt weer: doe vooral waar jij je goed bij voelt en vooral: wat jou inwendige rust geeft en zorgt voor een gezonde slaaphygiëne.

3 simpele vuistregels, 3 manieren om jouw energiepeil weer op te krikken. Succes ermee!

Leestips:

Julia Enders: De mooie voedselmachine (de charme van je darmen) (BOL)
David Allen: Getting things done (de kunst van stressvrije productiviteit) [in: Je bent wat je leest]
Self love club – mijn favoriete boeken over zelfliefde door Marlous op haar blog Last-days-of-spring

Meer energietips?

Brain food voor studenten
Energietips bij een winterdip
Energiedip? Volg dan deze tips

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Welke zijn jouw ultieme tips voor meer energie?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

BRON foto’s: pixabay.com/eigen beeldmateriaal

18 gedachten over “In 1 – 2 – 3 naar meer energie

    1. Fijn dat je er wat aan hebt! Die titel, daarop heb ik wel eventjes zitten broeden (want ik had al een aantal logjes geplaatst met energietips, vandaar… 😉 ). Thx om te komen lezen/reageren.

      Geliked door 1 persoon

  1. Ik schraap geen tong wegens kokhalsneigingen, maar al de rest doe ik zoveel mogelijk… als ik tijd heb… maar die vrije tijd ga ik na het lezen van jouw blog meer proberen afblokken. Mijn agenda ga ik ook vernieuwen. Dank voor de tips!

    Like

  2. Interessant artikel 🙂 Ik werk parttime en heb ook tijd te kort maar ik blijf ook te lang op het internet hangen en kijk te vaak naar mijn smartphone.
    Tongschrapen klinkt zo raar, het lijkt me een heel raar gevoel.

    Like

    1. Het is zo verleidelijk hé op dat internet blijven hangen. Toch voel ik me beter om dat binnen de perken te houden, Sofie. Het past bij mijn natuur om daar de juiste balans in te zoeken/vinden. Tongschrapen, het is is iets dat men leert. De apotheker heeft het me toen goed uitgelegd al doe ik het allicht niet volgens de regels van de kunst ;-).

      Geliked door 1 persoon

      1. Ik vind het geen gezonde gewoonte, zo altijd en overal met dat ‘ding’ (smartphone). Mensen praten steeds minder met elkaar, laat staan dat ze nog echt luisteren naar elkaar. Waar is de tijd van brieven schrijven, nog echt bellen en praten met elkaar…

        Geliked door 1 persoon

    1. Leuk te vernemen dat het voor jou ook interessant en nuttig is. Ik pas dit nu ook toe en helpen doet het zeker ;-). Bij deze graag gedaan 🙂 .

      Like

  3. Leuk artikel! Drukt me weer even met de neus op de realiteit… bewegen! Van dat snoozen kan ik nochtans zo genieten, je slaapt dan inderdaad niet meer, maar het geeft me wel de tijd om rustig wakker te worden

    Like

  4. Interessant om te lezen. Bedankt voor de tips!
    Ik ben 1 mei met een Bullet Journal begonnen en mij helpt dat wel om beter te plannen, meer overzicht te hebben en dus ook meer rust en tijd.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.