Creaties·Welzijn

Mocktail mania

Af en toe schiet ik òòk op culinair vlak eens in een creatieve bui. Dan probeer ik al eens iets anders uit, dingen die ik nooit eerder heb uitgeprobeerd. Een lekkere mocktail bijvoorbeeld.  Zo’n heerlijk drankje dat niet alleen lekker maar bovendien gezond is. Ik ben met name niet zo alcohol minded. Noem mij eerder een gelegenheidsdrinker. Think: een glaasje zo heel af en toe in goed gezelschap bij een lekker etentje.

Met champagne bijvoorbeeld kan je me al géén plezier doen, ook niet met rode wijn of het zo gehypete gin tonic of mojito (met uitzondering van zo’n heerlijke mojito strawberry). Smaken verschillen… Het valt me vooral op dat er steeds vaker aandacht wordt besteed aan  alcoholvrij feesten. Er bestaat zelfs een heuse website rond met de niet mis te verstane naam: The mocktailclub (met gelijknamige FB pagina). Maar wat betekent mocktail eigenlijk?

‘Mock’ stamt af van het Engels en betekent nep. Hiermee worden in de eerste plaats drankjes als fruit punch en milkshake bedoeld. Een vervolg bleef niet langer uit en er werd op verder geborduurd door het serveren van alcoholvrije drankjes als aperitief. Via deze link achterhaal je waarom minder alcohol zeker ten goede komt aan je gezondheid.

Mocktail mania: 3 verfrissende drankjes voor zomerse dagen

Een groene smoothie

Ik wilde al een hele tijd een groene smoothie uitproberen. Hierrond zijn intussen al verschillende kookboeken uitgebracht. Klassiekers als smoothie met fruit kent iedereen wel. Eerder kwamen hier ook een smoothie met rode biet en een gezond drankje met gember (weldadig bij keelpijn) aan bod.  Ik vind het altijd fijn om op culinair vlak iets nieuw te ontdekken. Wanneer zoiets dan meevalt, kom ik dat graag delen. Zo ook wat deze groene smoothie betreft.

groene smoothie
groene smoothie

Ingrediënten voor 1 groene smoothie

  • enkele takken groene selder
  • 1 kiwi
  • 1 rijpe banaan

Tip: een rijpe banaan kan je invriezen en zo rechtstreeks vanuit de vriezer verwerken.

Zo maak je het

  • Schil de selder met een dunschiller (zo vermijd je dat er nog draden achterblijven).
  • Snijd in kleine blokjes en doe in een blender.
  • Schil de kiwi en banaan en snijd ook hiervan blokjes.
  • Voeg deze bij de selder in de blender.
  • Voeg een groot glas water toe.
  • Mix alles fijn tot een geheel.

> Zowel de pittige smaak van de selder als het verzachtende van het fruit komen hierin goed tot z’n recht. Een combinatie die ik eerst niet goed aandurfde maar die me toch goed is bevallen. <

Hartverwarmende appelpunch

In mediterrane landen als Marokko wordt verse muntthee gedronken als dorstlesser. Aan verse thee zijn dan ook heel wat heilzame kwaliteiten toegeschreven. Geen verse munt in huis? Dan is deze snellere variant met gemberthee zeker ook een aanrader.

appelpunch
appelpunch

Ingrediënten voor 1 portie

  • 1 dl (bio) appelsap
  • 1 zakje gemberthee (bv. van Yogi Tea)
  • 1 koffielepel vloeibare honing
  • eventueel vanilla-extract

Zo maak je het

  • Breng water aan de kook en doe in een tea for one theepot.
  • Voeg hierbij het appelsap.
  • Laat hierin de thee trekken volgens aanwijzing op het theezakje.
  • Laat als laatste de honing smelten.
  • Voeg eventueel nog wat vanilla-extract toe.
  • Schenk uit en… geniet! (en genieten it is)
Mojito granata 🙂

Hoe je een zomerse mojito strawberry maakt kon je hier elders lezen. Hierna volgt de NA (= alcoholvrije) variant. De alcohol wordt hierbij vervangen door granaatappelsap.

mojito granata

Wat heb je nodig?

  • 1 limoen
  • verse muntblaadjes
  • crushed ice of ijsblokje
  • 3 delen granaatappelsap
  • 1 deel (licht) sprankelend water
  • voor de afwerking: (ijsblokje met) granaatappelpitjes

Hoe maak je het?

  • Neem een glas, goed voor 1 drankje.
  • Vul het glas met enkele partjes limoen.
  • Voeg hierbij blaadjes verse munt.
  • Vul aan met crushed ice.
  • Stamp fijn.
  • Voeg het granaatappelsap toe.
  • Leng aan met (licht) sprankelend water.
  • Meng alles nog eens goed door elkaar.
  • Werk af met (een ijsblokje met) granaatappelpitjes.
  • Sprankelend mooi en lekker verfrissend bovendien!

Tip: Hoe je zelf een granaatappel vlot ontpit en waarom deze gezonde vrucht aan te raden is  (o.a. rijk aan vitamine B6 en vitamine C) zie je in dit filmpje.

 

FOTO’s ONDER: smoothie met rode biet, appel, citrusfruit en gember, feestelijke gemberthee en feelgood drankje met kamillethee, geelwortel en gember.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

10 gedachten over “Mocktail mania

    1. Ze waren ook erg lekker 😉 . Die uitleg van die granaatappel kreeg ik mee van een vriendelijke winkelbediende (Colruyt) die me dat toen zo heeft uitgelegd. Een heel goede tip vond ik zelf ook.

      Liked by 1 persoon

    1. ’t Is alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een (fruit)smoothie heb gemaakt. Intussen wel begonnen met vers appelsiensap (vitamine D 😉 ) ’s morgens bij het ontbijt en fruit voor tussendoor 🙂 .

      Liked by 1 persoon

  1. Bedankt voor deze lekkere recepten!
    Ik drink zelden of nooit alcohol (6 x per jaar is al veel) omdat ik het niet lekker vind en omdat ik weet wat het met een mens kan doen. Dus alcoholvrije drankjes zijn hier altijd welkom.

    Like

    1. Dat is graag gedaan Lize. Heel af en toe smaakt het me, zo’n glaasje mèt al is het meer uitzondering dan regel. Deze drankjes vielen hier in elk geval in de smaak, benieuwd wat jij ervan zal vinden 😉 .

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

