Welzijn

Vitamine D en hoe je een tekort kan verhelpen

Vitamine D, ieder kent het wel. De voornaamste leverancier: de zon. Gelukkig mochten we daarvan al meermaals genieten in Belgenlandje 🙂 . Doch, soms is zonlicht alleen niet voldoende en dient een bezoek aan de dokter zich aan. Het overkwam ook mij. Een aantal symptomen de laatste weken wezen die richting uit van een of ander ernstig tekort.

  • slaaptekort en heel snel moe zijn
  • nachtelijke spierkrampen
  • gewichtstoename
  • sneller hoofdpijn
  • lage rugpijn
  • haaruitval

Op een morgen opstaan en duizeligheid die extreme vormen dreigde aan te nemen. Hier was ik extra alert, zeker sinds ik al eens een keer een vasovagale syncope (ofte bloeddrukterugval) had meegemaakt. Niet bepaald een pretje. Ik voelde met andere woorden: hier is meer aan de hand. Een on-line afspraak bij de dokter – die me gelukkig snel kon ontvangen – en een gedegen bloedonderzoek brachten duidelijkheid.

Diezelfde avond nog het resultaat. Een ernstig tekort aan Vitamine D. Mijn waarden stonden op 10, terwijl deze normaal gezien boven de 30 moeten staan. Vandaar die extreme vermoeidheid van de laatste weken.  En ik kreeg tevens de bevestiging van wat ik al een tijdje vermoedde.

Mijn hormonale waarden. Stonden ook bijzonder laag. Eveneens op te maken uit zo’n bloedonderzoek nota bene. Gezien mijn leeftijd, niet te verwonderen. Het betekent dat het nu officiëel kan worden gemaakt: ik ben in de perimenopauze beland. Ook daarmee zal dus voortaan rekening dienen worden gehouden. Tot m’n 50e – zo zei de dokter me – kan ik de anti-conceptiepil blijven nemen. Daarna dient te worden nagegaan welke noden er zich zullen aandienen. Daar wil ik nu al op voorbereid zijn.

Ik laat me bijkomend begeleiden door de bijzonder goede tips tegen vermoeidheid, tips voor een goede hormonale balans, tips bij vrouwenkwaaltjes terug te vinden in m’n vrouwenbijbel en ga opnieuw een aantal andere boeken rond dat thema raadplegen. Een goede voorbereiding is het halve werk :-p  . Gelukkig niets aan de hand met m’n bloedsuikerspiegel, waar ik even voor gevreesd had.

Die gewichtstoename en snelle vermoeidheid… Men hoort wel eens zeggen dat overgewicht kan leiden tot diabetes. Daar was ik eerlijk gezegd een beetje bang voor. Gelukkig onterecht. Doordat ik nuchter een bezoekje aan de dokter had gebracht, kon ook het suikergehalte in m’n bloed worden onderzocht. Niets aan de hand. Gelukkig maar. Doch ik werk eraan. En dan nog die duizeligheid. Bij het vooroverbuigen (als ik de haren was), vanuit lig- naar zithouding bij het opstaan en ook in ligpositie. Ook hier was het snel duidelijk.

Om het met een wetenschappelijke benaming te zeggen: BPPV  ofte Benigne Paroxysmal Positional Vertigo. In mooi nederlands: draaiduizeligheid. De dokter gaf er mij een deskundige uitleg bij die ik ook achteraf heb teruggevonden. Draaiduizeligheid wordt veroorzaakt door losgebroken oorsteentjes in het binnenoor. Deze oorsteentjes rusten in een gelatineuze massa op zintuigharen. Buiging van de zintuigharen informeert de hersenen over evenwicht en positie. De oorsteentjes kunnen losraken en zich verplaatsen tot in een van de halfcirkelvormige kanalen.  Hierdoor treedt duizeligheid op. [BRON] Oefeningen bij de kinesist dmv het halpike manoeuvre en bijkomende oefeningen die daarna thuis kunnen worden verdergezet kunnen deze kwaal verhelpen.

Kort samengevat: een extra vitamine D kuur ⇓ en oefeningen bij de kine moeten mij er de komende weken doorhelpen. Alles wat rustiger aan, dat in de eerste plaats en me vooràl niet druk maken als iets niet is afgewerkt en/of uitgesteld. Gezondheid gaat voor, voor alles. Een mens leert z’n prioriteiten stellen en zeker naarmate men ouder wordt…

 

 

 

BRON foto’s

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

31 gedachten over “Vitamine D en hoe je een tekort kan verhelpen

  1. Dit heb ik ook meegemaakt, zo vaak maar wat doe je eraan? Je hebt mij een hoop opweg geholpen met die informatie. Ga zo door. Duimpje omhoog. Reactie terug op mijn blog beautybonbonlady?

    Like

  2. Beterschap Hilde!
    Ik neem preventief elke dag vitamine D.
    Voor de menopauze ben ik goed geholpen in de menopauzekliniek in UZ Gent. Daar ik zeer jong was toen ik in de menopauze kwam, moest ik mij laten behandelen om botontkalking te voorkomen. De gewichtstoename was het eerste teken van mijn menopauze. Verder weet ik alles van BPPD of BPPV. Ik heb er erg mee gesukkeld. Nog soms. Ik vind het een akelige kwaal omdat ik altijd zeer angstig ben bij zo’n aanval. Ik wil mij ook niet meer laten behandelen met dat Epley manoeuvre want mijn kristallen zitten zo los dat ze zich dan nog erger gaan verplaatsen en ik totaal mijn evenwicht verlies. Soms schrik ik uit mijn slaap omdat ik zo duizel. Het liggen maakt het erger. Daarom slaap ik altijd met drie kussens. Een mens moet toch slapen hé… maar door die kwaal slaap ik dus wel slechter. Ik neem er wel medicatie voor en ik vind dat het helpt. Dat is Betahistine. Zorgt voor een betere doorbloeding in het oor. Bij mij is men niet zeker of het geen Menière is omdat ik ook last kan hebben van geluiden in mijn oren en misselijkheid bij dat draaiduizelen.
    Een hele epistel kan ik erover schrijven, dat merk je wel.
    Verzorg je goed Hilde. Lieve groet.

    Like

    1. Pffft… niet bepaald bemoedigend. Ik las inderdaad ergens dat het kan terugkomen, eens men ermee sukkelt. Ik wacht rustig af wat die kine oefeningen bij mij zullen doen. Goed om weten van die medicatie. De zon doet in elk geval goed. En vitamine D wat vaker op het menu zetten (vette vis/ eieren/ lever/ verrijkte melk…), al schijnt enkel dat nu niet voldoende dixit de huisdokter… Dank je wel en ja…zelfzorg is nu het eerste…

      Liked by 1 persoon

      1. De medicatie is voor de ziekte van Menière. Men weet nog steeds niet zeker of ik het nu heb of niet. We zien wel op termijn als ik eventueel slechter zou horen. Er is toch niks aan te doen. Ik wou je zeker niet ongerust maken. Maar bij mij is het dus waarschijnlijk een kwaal waar ik niet meer vanaf geraak. Ik duim dat het bij jou slechts van tijdelijke aard is. Meestal is het dat wel. Als je oren af en toe tuten of toeteren, dan kan Menière de boosdoener zijn. Bij mij durft het weleens onweren in mijn oren. Alsof er stoomboten doorgaan. Maar met de medicatie dus véél beter. Houden zo. Het beste voor jou Hilde. Het komt goed met tijd en rust.

        Like

      2. Beetje vreemd dat men jou die medicatie voorschrijft als men niet zeker weet of het dat is. Doch het voornaamste is dat jij ermee geholpen bent. Ik merk dat de rust van de voorbije dagen alvast veel beterschap heeft gebracht. Ik blijf het rustig aan doen en het advies van m’n huisarts volgen. Ook voor jou het beste en jezelf op tijd rust gunnen 😉 .

        Liked by 1 persoon

      3. Men heeft dit ook pas na twee jaar, teneinde raad, gegeven toen ik ook vreemde geluiden in mijn oren erbij kreeg. De medicatie die zorgt voor een betere doorbloeding in het binnenoor, bleek toch goed te helpen. Een hele opluchting.

        Liked by 1 persoon

  3. Goed dat je zo snel hebt ontdekt wat er loos was! Hopelijk helpt de kuur je er snel bovenop. Ik neem in de winter altijd tabletten vitamine D. Dat helpt ook enigszins tegen een winterdipje. In de zomer zorg ik dat ik elke dag buiten kom om zon te vangen 🙂 Binnenkort laat ik mijn bloedwaarden meten, ben benieuwd of het goed is.

    Like

    1. Preventief neem ik in de tussenseizoenen Echinacea Forte. Een vitamine D tekort heb ik nooit eerder gehad. Heeft die perimenopauze ongetwijfeld nu mee te maken. De zon doet in elk geval deugd zolang het niet tè warm is want dat voel ik dan weer aan m’n evenwicht… Zo’n bloedafname kan nooit kwaad zo blijkt nog maar eens.

      Like

    1. Van zo’n vitamine D tekort had ik nooit eerder gehoord. Zo zie je maar een bloedtest kan nooit kwaad. Ik houd me rustig momenteel, dat is de eerste stap in de goede richting.

      Like

  4. Weer een interessante blogpost. Ik heb ook een (chronisch?) tekort aan vitamine D en heb al verschillende soorten supplementen genomen, ook hetgeen jij nu neemt. Ik ga regelmatig naar de huisarts en 1 of 2 x per jaar word ik grondig onderzocht in UZ Leuven. Ik ben wel blij dat ik zo goed opgevolgd wordt.

    Like

    1. Een goede opvolging is belangrijk Lize. Een chronisch tekort is zeker goed in het oog te houden. Ook voor jou veel beterschap en goed dat je het goed laat opvolgen.

      Like

  5. In de winter neem ik altijd vitamine D (preventief). Een aantal jaren geleden heb ik een variant gehad van jou duizeligheid. Mijn moeder heeft exact hetzelfde als jij en een kinesist heeft haar erg goed geholpen. Ze heeft er tegenwoordig geen last meer van. Alvast veel beterschap!

    Like

    1. Tot hiertoe nam ik enkel Echinacea Forte en dat helpt toch ook vind ik. Nu houd ik het extra in het oog ivm eventuele extra vitamine D en niet alleen nu dit zich voordoet. Het doet me enigszins goed hier nu te mogen lezen dat jouw moeder er veel baat heeft bij gehad bij een bezoek aan de kinesist. Dank je wel daarvoor!!

      Liked by 1 persoon

    1. Dank je! Vitamine D supplementen heb ik nooit ingenomen, wel Echinacea Forte en dat helpt ook wel telkens vind ik. Nu ik dit meemaak, houd ik dit extra in het oog alhoewel het niet aan m’n eetgewoonten ligt (bevestigd door de dokter). Een bloedafname laat ik ook regelmatig doen en zeker als ik zoiets merk als blijvende klachten. Van een gezondheid heb je er maar een, daar springen we maar beter omzichtig mee om 😉 .

      Liked by 1 persoon

    1. Houd het maar goed in het oog dan Sofie. En wat heeft de dokter gezegd dat je moet doen om dit te verhelpen? Intussen al van verschillende mensen gehoord (collega’s/vriendenkring/…) dat ze quasi automatisch vitamine D bijnemen, naast hun eetpatroon. We hebben hier in België ook niet veel zon hé…

      Liked by 1 persoon

      1. Ik hoor het ook hier en daar. Mijn moeder neemt het ook altijd bij. Ik vond het zeer vreemd omdat ik een buitenmens ben, ik wandel elke dag een uur én zit zodra het kan buiten. Ik heb ook gelezen dat een donkere huid vitamine D moeilijker opneemt.

        Like

  6. Dat door een simpel vitamientje… dat van die draaiduizeligheid, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ben niet specifiek duizelig, behalve als ik omhoog kijk. Ik krijg al gevoel van hoogtevrees als ik bij boom sta en omhoog kijk. Dat is iets nieuws en heel irritant. Zou dat hetzelfde kunnen zijn?

    Like

Geef een reactie

