Creaties·Welzijn

Onze eetgewoonten: gezond of ongezond?

Je herkent het ongetwijfeld. De ene periode lukt het al beter tegenover de andere: het inbouwen van een goed, evenwichtig en gezond eetpatroon. Ieder weet doorgaans best wel wat goed en minder goed is om die balans te kunnen behouden. Dat is hier niet anders. Als het dan overhelt naar de verkeerde richting, wordt het weer eens tijd om die gezonde en ongezonde eetgewoonten onder de loep te nemen.

Even voorstellen

40+. Mama in co-ouderschap met een sociaal leven. Voltijdse spitsuurvrouw. Full time huishoudmanager 😉 . Tijd over om te sporten = nada/nihil/nougabollen! Steeds op zoek naar de juiste balans tussen in- en ontspanning. Maar hoe vind ik nu die juiste balans?

Maaltijden inplannen

Doorgaans lukt het me goed om maaltijden in te plannen. Dat doe ik ondermeer door het opstellen van weekmenu’s (in mijn kookschriftje ⇓). Tijdens de week geen rush tijdens het spitsuur of geen ‘Wat eten we vandaag?’ – vraag. Ik plan dat graag ruim van tevoren in. Zoiets helpt. [link: Hoe ik tijd uitspaar in de avondrush]

> CHECK: maaltijden inplannen <

 

Je eet zoals je leeft

We eten zoals we leven: voelen we ons opgejaagd dan zal die hap ook sneller van mond naar slokdarm naar spijsverteringsstelstel verdwijnen. We kauwen dan minder, eten veel te snel, gunnen onze darmen geen moment rust om dit alles deftig te kunnen verteren. Dit laatste is iets waar ik de kampioen in ben.

In stressperiodes eet ik vaak veel te snel en kauw veel te weinig. Zelfs in gezelschap. Denkend aan welke huishoudelijke taken er nog allemaal op me liggen te wachten. Vaak is mijn bord dan al leeg terwijl tegenover mij nog rustig wordt verder gegeten. Soms is die warme maaltijd – die nochtans met veel liefde en overgave werd bereid – zelfs op amper vijf luttele minuten binnen. Dat is inderdaad niet gezond!

> werkpuntje: rustig eten <

Vaste tijdstippen

Gezond en evenwichtig eten betekent voor mij doorgaans 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Dit is iets waar ik wèl heel stipt in ben. Mijn ‘inwendige klok’ helpt me daarbij op goede weg 🙂 . Ontbijt, middag- en avondmaal: ik sla niets over. Verder let ik er op dat ik zowel in de voor- als in de namiddag een pauzemoment ⇓ inlas voor een – gezond – tussendoortje.

Dat is dan een (magere) fruityoghurt, een gezonde snack, ongezouten nootjes of een stuk fruit. ’s Avonds na 20 u eten vermijd ik zoveel als mogelijk om nog iets te knabbelen (en waarom toch altijd die reclames over eten na 20 u? Om gek van te worden!).

> CHECK: vast eetpatroon <

40 + = trager metabolisme

Naarmate men ouder wordt, gaat alles wat trager. Zo ook de werking van het metabolisme (ofte de stofwisseling). Met alle gevolgen van dien. Doe ik me dan tòch eens tegoed aan een heerlijk etentje tijdens het weekend of snoep ik eens wat meer (paaseieren …), dan vliegen de kilo’s er zò met gemak aan. Na zo’n goede zonde betekent dat dan een meercijfer van 2 kilo extra op de weegschaal op maandagmorgen, zonder enig probleem. Om die extra kilo’s er weer af te krijgen…tja… dat duurt dan weer iets langer dan een weekend.

> werkpuntje: extra’s beperken waar mogelijk <

 

Een afwisselend voedingspatroon

De extra’s niet in rekening genomen, eet ik doorgaans wel gezond. Als flexitariër eet ik met voldoende afwisseling, kan zonder moeite 1,5 liter water per dag drinken en zorg er steeds voor dat er vers fruit in huis is. Hierin heb ik dus de juiste balans gevonden. Daar zal het dus niet aan liggen. Ik kook graag en probeer graag nieuwe, gezonde recepten uit. [Lees ook: de schijf van vijf op voedingscentrum.nl]

> CHECK: een afwisselend voedingspatroon <

Emo eten

In periodes dat het minder gaat, blijft het toch een moeilijke om me niet te vergrijpen aan al wat niet goed/gezond voor me is. Emo eten met andere woorden. Ik heb intussen al geleerd om die ongezonde zoethouders hier zoveel mogelijk te bannen. Wat je niet in huis haalt, kan je immers ook niet eten ;-).

Zo werd hier ook de consumptie van frisdranken en gezoete fruitsappen al sterk verminderd. Toch blijft dit een moeilijke. Troost zoeken in (ongezond) eten, ik lees er regelmatig over op andere blogs. Herkenbaar 🙂 .

> werkpuntje: minder emo-eten <

Things TO DO

Met bovenstaand lijstje ga ik dus weer aan de slag. De alarmbel die wat sneller dient af te gaan voor verborgen verleiders. Al wat teveel zoetigheid of vet bevat zoveel mogelijk vermijden. In plaats van me te vergrijpen aan emo eten m’n zinnen verzetten met iets dat me gelukkig maakt (creativiteit/een deugddoende wandeling/een leuke, openhartige babbel/het lezen van een goed boek dat me de juiste inzichten brengt…). Informatie opzoeken en ermee aan de slag gaan. Ik weet dus weer wat gedaan 😉 .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe (on)gezond zijn jouw eetgewoonten? Herken jij hierin dingen van jezelf?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

BRON foto’s: pixabay.com/eigen fotomateriaal

26 gedachten over “Onze eetgewoonten: gezond of ongezond?

  1. Zeker herkenbaar. Ik eet doorgaans best wel gezond, maar eet graag en daardoor wel eens te veel. Wat ik zou moeten afleren: te snel eten en naar eten grijpen als ik me niet goed voel.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dan begrijpen we elkaar, Greet 🙂 . Het zijn precies ook die puntjes die mij al eens parten spelen. Fijn dat je in herkenning kwam reageren.

      Like

  2. Ik eet meestal gezond. Vind ik belangrijk.
    Het gevaar schuilt in bepaalde momenten. Bijvoorbeeld een klein hongertje voor de maaltijd, dan ben ik geneigd naar snoep te grijpen.
    Of een stressmoment kan ook aanleiding geven tot ongezond eten.
    Het gaat dus in een golvende lijn, maar overwegend gezond.

    Like

    1. Gezond eten vind ik ook belangrijk, Els. Wat jij aanhaalt is zeker ook voor mij herkenbaar. Over het algemeen ben ik ook best tevreden wat mijn afwisselend eetpatroon betreft. Nu nog die werkpuntjes wat bijschaven…

      Like

    1. Ik geloof vooral niet in crush diëten. 4 kg afvallen in 10 weken lijkt me daarom zeker oke. Echt diëten doe ik niet (meer), gewoon letten op een evenwichtige voeding. Dat lukt over het algemeen goed, met uitzondering van de aangehaalde werkpuntjes ;-). Dank je voor de Paaswensen, ook voor jou een fijne Pasen!

      Geliked door 1 persoon

  3. Erg herkenbaar! De afgelopen vastenperiode probeerde ik bewust om minder zoet te eten en dat heeft me toch wel serieus met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik ben een gigantisch grote emo-eter en als ik alleen eet dan eet ik vaak ook nog eens terwijl ik met 100 andere dingen bezig ben in plaats van het eten. Het zijn dus zeker en vast werkpunten voor mij.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hier zijn we de omgekeerde toer opgegaan: voor Pasen ons tegoed gedaan aan paaseieren en Co en het afgelopen Paasweekend…aiaiai. Ik heb het geweten… Dat emo-eten en eten terwijl ik al met andere dingen bezig ben zijn mijn twee grootste vijanden. Fijn dat je in herkenning kwam lezen Evi. Ik doe dus graag mee met jou wat die werkpuntjes betreft 😉 .

      Like

  4. Ik ben sinds een week of twee goed bezig. In de winter verval ik in slechte gewoontes en grijp ik vaak naar comfort food. Met het paasweekend heb ik serieus gezondigd, maar we doen gewoon vanaf morgen alsof er niets gebeurd is. Mijn nootjes en kerstomaatjes staan al klaar voor tussendoor 🙂

    Like

    1. Wat goed van jou, houden zo!! Doen alsof er niets gebeurd is vind ik toch een moeilijke hoor. Het is met periodes, of het nu winter- of zomertijd is. Ik voel er mij niet echt goed bij als het de verkeerde richting uit gaat. Ik ga dan ook voluit voor weer betere eetgewoonten. Vandaar dit logje natuurlijk = mijn stok achter de deur 😉 .

      Geliked door 1 persoon

    1. Lijkt me idd niet zo’n gezonde combinatie, dat van bezig zijn op de GSM terwijl men eet. Ik moet vooral leren om dan enkel met eten bezig te zijn en niet te zitten denken aan al die TO DO’s ;-). Net zoals jij, eet ik op zulke momenten te snel. Werkpuntjes 😉 . Fijn dat je hier kwam reageren 🙂 .

      Geliked door 1 persoon

  5. Voor mijzelf ben ik streng qua voedingsgewoonten. Ik eet geen toegevoegde suikers, geen lactose, geen gluten… veel groenten, vette vis, gevogelte, eieren, noten, granen en zaden. Elke dag een groot stuk chocolade 85%. Geen tussendoortjes. 3 maal daags flink eten, maar dan enkel wat op mijn lijstje staat. De winst voor mijn welbevinden is enorm. Voordien had ik het nooit geloofd… Het kwam mijn cholesterol, mijn slecht slapen, stress- en angstgevoelens enorm ten goede.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat is inderdaad een strak plan ;-). Ik bewonder jouw karakter en volharding/uithouding hierin. Zelf mag/kan ik nog alles eten, heb geen voedselallergieën of -intolerantie voor het ene of het andere en een goede cholesterolwaarde. Daar prijs ik me gelukkig mee en ben/blijf ik dankbaar voor. Over het algemeen houd ik dat evenwichtig voedingspatroon goed vol. Behalve…behalve…in ‘die’ periodes en dan eet ik dus te snel en vergrijp ik me al eens aan die suikers, aan die vetten. Maar euhm…chocolade zeg je, dat zijn toch ook suikers hé…;-) ? Blij voor jou dat je jouw evenwicht daarin gevonden hebt, zich goed voelen bij de keuzes die men maakt is toch wel het allerbelangrijkste 😉 . Dat komt zowel lichaam als geest ten goede.

      Geliked door 1 persoon

      1. Ja klopt, maar in chocolade met 85 procent cacao zit het minst suiker. Je kan er ook van 99 procent kopen… maar dat vind ik dan wel héél bitter.. Zonder deze zoete dagelijkse zonde zou het mij niet lukken. Je moet weten dat ik vroeger héél verslaafd was aan zoet. Ik wens je ook het beste verder met je gezonde eetpatroon. Lieve groet.

        Like

      2. Als ik chocolade eet (en dat eet ik toch zo graag *bloos*), dan liefst ook fondant- of pure chocolade. Dit bevat ook het minste vet. Tè streng voor onszelf vind ik ook niet oké. Echt suikerverslaafd lijkt me niet simpel. Des te meer bewondering heb ik nu voor jou dat je dat overwonnen hebt. Dank je voor de wens en lieve groet terug.

        Geliked door 1 persoon

    1. Perfect bestaat niet hé 😉 . Comfort food vermijd ik liefst ook zoveel als mogelijk. Dat doe ik door bijvoorbeeld in het weekend of op momenten met meer tijd grotere porties klaar te maken die ik dan invries. Super handig op momenten dat ik dan geen tijd vind om (vers) te koken.

      Like

  6. Je moet je geest voeden en je zelf niet voor de gek houden met emo troost eten ja. Dat is heel belangrijk. Elke keer weer zeggen, denk ik nu echt dat ik hier van gelukkig word. Wees je bewust van wat je doet. Eten is zoveel minder belangrijk dan de aandacht die het krijgt. Jammer wel, voor zowel de cultuur als onze gezondheid.

    Like

    1. Daar zeg je wat… De laatste tijd doe ik dat steeds vaker: bewust hiermee omgaan. Heb zo al een paar keer ‘neen’ tegen mezelf gezegd als het op emo eten neerkwam. Achteraf ben ik dan wel trots dat ik daar niet aan toegeef…

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.