Fragmenten·Welzijn

Als je geen kaas of melk lust

[of hoe je zonder zuivel toch voldoende calcium uit voeding haalt]

Dat voldoende calcium osteoporose (ofte botontkalking) kan tegengaan, hoef ik niet meer uit te leggen. Zéker voor ons, vrouwen, is calcium van belang. Persoonlijk heb ik geen moeite met melk of zuivel – voorname leveranciers van calcium –  over het algemeen. Zo zou ik sloten melk kunnen drinken maar ik doe dat natuurlijk niet. Overdaad schaadt, àltijd, ook al gaat het om iets gezond. Ook kaas vind ik erg lekker.

Zo kan ik echt genieten van een gezellige kaasavond, met alles erop en eraan. Harde- en zachte kazen, schimmelkazen dan weer niet. Als ik boterhammen eet, jonge- of belegen kaas, smeerkaas ook. Ik lust het allemaal. Maar ik woon hier niet alleen natuurlijk. Hier loopt er ééntje rond, die daar niet zo happig op is, my seventeen year old. En wat doe je dan, als je geen kaas of melk lust? En zeker in volle groei. Het is ooit anders geweest. Door hierover één en ander te lezen, wilde ik hierover ook beginnen schrijven. Het bracht me even terug in de tijd, dat ook.

Voorgeschiedenis
sojadrink, verrijkt met calcium
sojadrink, verrijkt met calcium

Als baby had m’n dochter last van hevige reflux. Al vrij snel werd duidelijk, dat er diende overgeschakeld te worden op sojamelk. Ook nù nog lust ze – gelukkig maar – heel graag sojamelk. Ik zorg er dus voor dat ik dit steeds in huis haal en let er ook op dat er op de verpakking ‘+ calcium‘ staat vermeld (er is nota bene veel verschil in sojamelk).  Toen ze een kleuter was, en m’n ouders op woensdag kwamen babysitten, was m’n dochter altijd dolenthousiast over haar sandwichkes met ‘kaasj’ (zo zei ze dat toen, m’n ouders vertellen er nu nog over 🙂 ). Ook de Petit Gervais-kes werden toen gretig naar binnen gespeeld. Maar op een slag en keer is dit alles gestopt. Zomaar, zonder reden. Geen kaas, geen melk meer. Maar wat dan nog wel?

Wel nog chocomelk, maar dan met vele lepels cacaopoeder of vers met heel veel chocolade bereid, dan proeft ze de melk zo niet zegt ze. Dat laatste kan mij niet deren, als ze dan maar melk binnenkrijgt, denk ik dan, goed voor haar botten. Smeerkaas – die met hamsmaak – en kruidenkaas, dat lust ze ook nog.  Smoothies maak ik ook regelmatig, dit is ook perfect te maken met soja melk en soja ijscrème.

verse smoothie van banaan, kiwi en ananas
verse smoothie van banaan, kiwi en ananas
Resultaat van een  zoektocht: voedingsmiddelen gekend om hun calciumgehalte

BRON: gezondnu

Als aanvulling op de bovengenoemde voedingsstoffen met calcium, neem ik ook regelmatig het volgende zoveel mogelijk op in de gerechten die ik bereid. Dit zijn dus eveneens calciumrijke voedingsprodukten:

  • Groene (blad)groenten, van kool (voornamelijk boerenkool, spitskool en chinese kool) tot broccoli.
  • Bonen met de keuze uit sperziebonen, kikkererwten, witte bonen of ook linzen en groene bonen.
  • Zalm (dat lusten we hier heel erg graag) en andere vette vissoorten.
  • Zaden en pitten zoals pijnboompitten, sesamzaadjes, hazelnoten en amandelen.
  • Zeegroenten zoals zeewier en lamsoor. Dit is nieuw voor ons en ik betwijfel of ik dit hier verkocht zal krijgen. Ik gebruik nu wel al regelmatig ‘salade de pêcheur’ (ofte zeewiermengeling) als smaakmaker. Maar misschien moet ik het toch eens een kans geven. (Suggesties voor recepten met zeewier altijd welkom ;-).)
  • Eieren.
  • Vijgen, abrikozen, dadels en appels.

Dit alles zorgt mee voor sterke botten. Anderzijds zijn er ook voedingsmiddelen die dan weer te vermijden zijn. Zo worden kant-en-klaar maaltijden afgeraden (zoals pizza, soepen, rookworst en zakjes saus). Ook zoute snacks worden dan beter geschrapt. Alles omwille van het zoutgehalte, waardoor calcium sneller mee wordt afgevoerd uit het lichaam.

Supplement voor zwak kraakbeen

Zelf heb ik lange tijd last gehad van zwak kraakbeen en ik merk dat m’n dochter daar nu ook al eens last van heeft. Zoiets is dus ongetwijfeld ook erfelijk. Het supplement dat ik daar toen voor ingenomen heb, is  deze glucosamine + chondroïtine en dat heeft me ook goed geholpen. Ik heb daar nu geen last meer van. Dus dat blijf ik verder ook goed in het oog houden en intussen rekening houden met bovenstaand lijstje.

Kijken en vergelijken
calciumhoudende produkten
calciumhoudende produkten

Uit de verpakkingen van plantaardige- en andere zuivelprodukten, valt al veel op te maken. Zo heb ik een aantal zogenaamde calciumrijke produkten eens onderling vergeleken.  Het resultaat was voor mij erg verrassend:

sojamelk: bevat 240 mg calcium per 100 ml (sojadrink natuur 1 L van Carrefour). Dit is het dubbel van 1 L halfvolle melk (zie verder).
sojadrink (kleine pakjes): bevat 120 mg per 100 ml (zowel van het merk Alpro als van het huismerk van Aldi = Soy Pro).

amandelmelk ‘dark choco’: bevat 120 mg calcium per 100 ml (merk Alpro).

halfvolle melk: bevat 120  mg calcium per 100 ml (merk Joyvalle).

broodsmeersel (plantaardig): bevat 600 mg calcium per 100 g (huismerk Albert Heijn).

Ik neem dus niet zomaar blindelings aan wat de reclame me voorschotelt. Maar met m’n gezond kritische geest ga ik zelf ook op zoek.

BRON uitgelichte afbeelding: gezondnu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

2 gedachten over “Als je geen kaas of melk lust

  1. Leuke blogpost!
    Als kind heb ik echt enorm veel melk gedronken, en nu moet ik er niks meer van weten.
    Tot voor een dik jaar dronk ik alleen maar sojamelk eigenlijk, maar het laatste jaar wissel ik veel vaker af met rijstdrink, amandeldrink, hazelnootdrink, … Variatie is het gezondste!
    (En natuurlijk eet ik ook vaak groene bladgroenten en allerhande noten en zo.)

    Like

    1. Blij te vernemen dat je het een leuke blogpost vindt. Ik heb hier al heel veel over gelezen en was toch wel verwonderd over het hogere calcium gehalte in sojamelk tov de gewone melk of andere drinks. Als flexitariër varieer ik ook heel veel, en dat voelt gewoon goed.

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.