Welzijn

Boekrecensie: Puur natuurlijk vrouw – Anntje Peeters

[Waarom dit kruidenboek een ware schatbewaarder voor je gezondheid is]

Sinds geruime tijd heb ik gezocht naar een goed en degelijk kruidenboek. Maar dan wel één, waarin vooral vrouwenkwaaltjes zuiver onder de loep worden genomen. Zuiver is ook het woord, dat hier op z’n plaats staat. Want deze prachtige kruidenbijbel (ik heb het dus intussen gevonden) gaat over al het pure uit de natuur.  Over hoe we zelf kruiden kunnen oogsten, bewaren en verwerken in zowel thee, gerechten, tincturen als zalfjes.

Uitgelezen moment

Zodra ik in dit boek ben beginnen lezen, kreeg ik zin om nòg gezonder te gaan leven. Of, zoals de auteur Anntje Peeters terecht opmerkt: ‘De beslissing om een gezond leven te leiden, ligt bij jezelf.’ Het toeval wou nu, dat over haar boek een artikel werd geschreven in één van de boekskes. Toeval? Een gelukkig toeval, ja, want ik koop nog bij Grote Uitzondering zo’n boekske. Alsof het me werd ingefluisterd.

In een notedop

Anntje Peeters gelooft vooral in het mediterrane voedingspatroon: gerechten boordevol groenten, bonen, kikkererwten, linzen, veel vis en fruit als toetje. Daarbij wordt volop olijfolie gebruikt. Maar naast dit gezonde voedingspatroon tellen nog andere factoren mee. Zo wordt er in het boek ook benadrukt, dat voldoende rust voor jezelf, tijd voor jezelf (minstens een half uurtje per dag) bijdragen tot die gezonde levensstijl.

Uitgelicht

De auteur gaat onder andere dieper in, op het belang van mineralen, calcium en magnesium voor het psychische welbevinden, alsook voeding rijk aan micronutriënten. Dat laatste zijn natuurlijke beschermstoffen, waaronder anti-oxidanten, vitaminen en sporenelementen. Door deze rechtstreeks uit de voeding te halen, zullen angst en een opgejaagd gevoel afnemen. Ook spierkrampen bijvoorbeeld kunnen met behulp van kruiden worden verholpen. Evenals de gekende typisch vrouwelijke kwaaltjes, zoals het pre-menstrueel syndroom, opvliegers enzoverder.  Bij het doornemen van de verschillende thema’s, word je dus met een warm gebaar van (h)erkenning omhelsd.

enkele van de typische vrouwenkwaaltjes die in het boek worden behandeld

Overtuiging

Ik wou dit boek dus absoluut in huis halen. En dus…ligt het hier nu voor mij te blinken. Ik ga hier dankbaar gebruik van maken, en zonder uitstel deze keer. De belofte, dat het me zal helpen om gezond te blijven en bepaalde kwaaltjes op afstand te houden, heeft me hierin overtuigd. Als bonus bevat het boek bovendien prachtige illustraties. Als dàt geen bijkomende reden is! Ik kan het in elk geval pittig aanprijzen.

op iedere pagina een mooie illustratie
op iedere pagina een mooie illustratie

Uit de praktijk (wat ik zelf reeds heb uitgeprobeerd):

  • Gisterenavond: Droom~zacht~melk (pagina 131 – Kruiden voor de ziel). En òf ik zacht heb gedroomd :-).
  • Mijn zondagse badritueel startte ik met een badje met etherische oliën (mij niet onbekend), geïnspireerd door de badsynergieën uit het boek (pagina 233 – Kruiden voor de schoonheid).
  • Ik zet nu verse kruidenthee met gedroogde kamille (pagina 22 – Inleiding, Medicinale kruiden).
  • Als ontbijt nam ik vanmorgen: Voedzame, mineraalrijke, geweekte havermoutpap met bessen, zure room en verwarmende kruiden (pagina 35 – Kruiden voor een sterk fundament).
havermoutpap met verwarmende kruiden en blauwe bessen
Havermoutpap met verwarmende kruiden en blauwe bessen. Erg lekker!

Meer lezen zoals dit?

Vrouwen en hun maandelijkse ongemakken -> Met nog méér toepassingen uit het boek.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BRON:

Boek: Puur natuurlijk vrouw – Anntje Peeters. Dit boek is verkrijgbaar in de betere boekenwinkel.
Blog:  de blog Kruidig Leven (Thuis in de natuur en in je lichaam) van de auteur vind je hier.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.