Welzijn

Zet je in…beweging!

[Hoe ik zonder sportschool toch de nodige beweging heb]

Mijn scouts- & gidsentijd ligt alweer een hele periode achter me.  Maar ik blik er met een warm gevoel op terug. Ravotten in de bossen (bosspel behoorde tot mijn favorieten), zelf picknicktafels sjorren, een totemnaam krijgen.  En elke zondagse bijeenkomst starten en eindigen met het jaarthema.  We gingen dan samen in een kring staan, benen – in squathouding – gespreid en handen op de knieën (daar heb je ’t al: aanzet tot een microbeweging). De leiding riep dan “Zet je in…” en wij, jonggidsen, beantwoordden dit luidkeels met “beweging!”, waarbij we dan zo hoog mogelijk in de lucht sprongen, de handen gestrekt boven ons uit.

Blijven bewegen: het vervolg

 

Microbewegingen - boek
Microbewegingen – boek

Bewegen blijft natuur-lijk belangrijk.  En met de herfst- en wintermaanden in het vooruitzicht, zal alles weer wat stil vallen. Omdat ik echter niet zo te vinden ben voor fitnesstoestanden, en mijn knieën het ooit hebben begeven tijdens een met-veel-enthousiasme-begonnen start-to-run, was ik wàt blij met deze Microbewegingen, die Eva van Zeeland mooi bundelde in het boek Slank door Microbewegingen.  Wat te denken van de wasbak-squat, de hakkenlift of de aanrechtpush-ups? En dat – simpelweg – tijdens het tanden poetsen, onder de douche, achter het autostuur (neen, niets gevaarlijks), tijdens de afwas, terwijl de waterkoker opstaat, tijdens de reclamebloks op televisie.

Over het boek

Microbewegingen - dagplanning

Je merkt het al, deze microbewegingen kosten weinig moeite. Volgens de auteur, Eva van Zeeland, staat 1 uur microbewegingen, verdeeld over de dag, gelijk aan het verbranden van gemiddeld 350 calorieën extra. Da’s dus een win-win situatie. Het boek telt slechts 141 pagina’s, dus daar fiets je zo door. Het logo, dat overal in het boek terug te vinden is, is de colibrie. Ook daarrond vertelt Eva van Zeeland iets moois (lees en ontdek zelf!). Gaandeweg neem je deze gezonde levensstijl over. Er is ook nog de 21 dagen Microbewegingen Challenge en op het einde van het boek volgt een bonus.

Maar dit boek is niet alleen een doe-boek, het geeft ook de achtergrond mee, hoe de auteur hiermee is begonnen, bij welke andere culturen ze haar inspiratie haalde, welke geneeskundige bijscholing ze hiertoe volgde. Dit alles op een erg vlotte en overzichtelijke manier neergeschreven.

Tip: Telkens ik een stukje in dit boek las, fietste ik enkele rondjes op de hometrainer, dus niet zittend of liggend. Ook dàt is microbewegen! 

In de praktijk

Ik pas dit nu dagelijks toe en dit neemt weinig tijd in beslag.  Nu ja, superslank zal ik er nooit door worden (ik geniet veel te graag van lekker eten), maar dit is toch al een begin. Zodra ik deze microbewegingen begon toe te passen, voelde ik al meteen het effect waarvoor ze staan: meer vitaliteit, minder trek in tussendoortjes, en een meer ontspannen gevoel. Of om het met de woorden van de auteur Eva van Zeeland te zeggen: dè oplossing voor de drukbezette vrouw met een hekel aan de sportschool.

Nu jij nog! Aan de slag hiermee, en voel het verschil.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BRON:
Boek: Slank door microbewegingen – Eva van Zeeland
Website: De website van deze auteur vind je hier.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

3 gedachten over “Zet je in…beweging!

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.