Welzijn

Vrouwen en hun maandelijkse ongemakken

[Waarom ik blijf pleiten voor natuurlijke hulpmiddelen bij vrouwenkwaaltjes]

Toen Anntje van de blog ‘Kruidig leven’ onlangs op m’n Facebook pagina onderstaand artikel deelde, kon ik niet anders dan hierop te reageren. Wie me volgt, weet intussen dat ik de anti-conceptiepil uit m’n leven heb geband. Omdat deze me héél zuur heeft opgebroken, begin februari 2016, zowel letterlijk als figuurlijk zeg maar.

Het artikel waar het deze keer allemaal om draait:

http://charliemag.be/lijf/behoorlijk-ongesteld/

Mijn reactie:

<QUOTE> Ik heb net zelf de anti-conceptiepil vaarwel gezegd. Want het heeft mij een zware operatie opgeleverd (door nevenwerkingen van de hoge concentratie aan oestrogenen), waarvan ik nu langzaam maar zeker aan het herstellen ben. Die anti-conceptiepil die me wel afhielp van vreselijke hoofdpijnen maar ten koste van wat…??! Dus wat mij betreft: ja voor natuurlijke hulpmiddelen tegen die maandelijkse ongemakken (ik duik nog eens je boek in, Anntje). Interessant artikel. <UNQUOTE>

Tips uit ‘Puur natuurlijk vrouw’ – Anntje Peeters

Maandelijkse ongemakken (zoals daar zijn moodswings, hoofdpijnen, buikpijnen) kunnen wel degelijk op natuurlijke wijze voorkomen en/of beperkt worden. Niets geen pijnstiller bij hoofdpijnen, al zéker niet de anti-conceptiepil met hoog oestrogeengehalte en na het lezen van bovenstaand artikel, ben ik ook niet meer overtuigd van zo’n spiraaltje (wat mij als alternatief werd voorgesteld).

Om hormoonverstorende stoffen zo veel mogelijk uit het milieu en uit je lichaam te weren (pag. 152):

FOTO onder: zelf gemaakte schoonheidsprodukten in glazen recipiënt en puur plantaardige zeep

  • Eet zo veel mogelijk biologisch.
  • Koop je bronwater, kies dan bij voorkeur water uit glazen flessen, aangezien verscheidene studies uitwijzen dat water in plastic flessen vaak verontreinigd is met redelijke hoeveelheden bisfenol A (een xeno-oestrogeen*) uit het plastic.
  • Vermijd zo veel mogelijk voedingswaren (bijvoorbeeld olijfolie) in plastic verpakkingen, vooral als ze veel vet bevatten. Xeno-oestrogenen* lossen heel gemakkelijk op in vet.
  • Warm voeding ook niet op in plastic bakjes (om diezelfde reden), gebruik maw liever een glazen recipiënt.
  • Gebruik liever geen gangbare cosmetica producten. Immers, alles wat je op je huid smeert komt uiteindelijk gedeeltelijk in je bloed terecht. We kennen intussen de luxe, dat er prachtige natuurlijke producten op de markt zijn zonder giftige stoffen. Of maak je schoonheidsprodukten zelf. (In het boek staan recepten voor natuurlijke huidverzorging pag. 234 t.e.m. -249. Ook de gids ‘Schoonheid zonder gif’ van Greenpeace, waarnaar Anntje Peeters verwijst, is hierbij een goede richtingaanwijzer.) Extra tip: nadat deze blogpost werd gepubliceerd, verscheen enkele maanden later het boek ‘Tegengif’ van Elke Van Elderen, dat ondermeer gaat over schadelijke stoffen in verzorgingsproducten.
  • Vermijd chemische was- en schoonmaakprodukten en kies voor ecologische versies die tegenwoordig makkelijk verkrijgbaar zijn.
olijfolie in glazen fles
olijfolie in glazen fles

* xeno-oestregenen: een verzamelnaam voor verschillende synthetische stoffen die je onder andere terugvindt in pesticiden, niet-ecologische (af)wasmiddelen, cosmetica, verzorgingsprodukten als shampoo en douchegel, parfum, plastic waterflessen en plastic in het algemeen. Hoewel het lichaamsvreemde stoffen zijn, foppen ze je lichaam en passen ze even goed op je hormoonreceptoren als je lichaamseigen oestrogeen. (pag. 152)

Remedies om krampen tegen te gaan (pag. 164):

De menstruele cyclus gaat ook vaak gepaard met krampen en verstijfde spieren. Door je calcium- en magnesiumopname te verhogen, kan je dit voorkomen. Je vindt calcium en magnesium voornamelijk in:

  • groene bladgroenten en kruiden zoals spinazie, andijvie, kolen, spruitjes, peterselie en koriander
  • zeewieren
  • pitten en zaden, vooral zonnebloempitten en sesamzaadjes
  • noten
  • sardines leveren bijzonder veel calcium
  • pure chocolade en amandelen zijn toppers wat magnesium betreft

 

De lever = meester-dirigent van je hormonen (pag. 64):

BRON foto: www. gezondheidsplein.nl

 

In haar boek, raadt Anntje Peeters extremen zoals detoxkuren niet echt aan, het kan meer kwaad dan goed aanrichten. Het kan zelfs je lever èn galblaas zo mogelijk zelfs nog extra belasten, zo schrijft ze.  Maar hoe soigneer je je lever dan wel?

‘Bitter in de mond maakt het hart gezond’, die uitdrukking kent éénieder wel. Maar bittere groenten en kruiden zijn in de kruidengeneeskunde veel bekender vanwege hun weldaad voor zowel de spijsvertering als – de lever dan vanwege hun werking op het hart.

Heb je regelmatig last van kwalen zoals reflux, constipatie, diarree, een opgeblazen gevoel en winderigheid, bedenk dan dat je spijsvertering alles behalve optimaal verloopt en dat is geen goed nieuws. Alles wat niet goed verteert, vormt namelijk een extra belasting voor je lever.

Volgende natuurlijke hulpmiddelen geven je lever een duwtje in de rug:

  • alles aan bittere groenten: rucola, radicchio, groenlof, andijvie, spruitjes, artistjok en witloof
  • bittere kruiden: paardenbloemwortel, gember, kurkuma, mariadistelzaad
    (in het boek staan heel veel interessante recepten hierrond pag. 65 t.e.m. 73)

FOTO onder: links rucola – rechts drankje met geelwortel (= kurkuma) en gember

Omdat ik dit tè belangrijk vind, en ook zelf heb ondervonden wat een teveel aan oestrogeen aan enorme schade kan aanrichten, deel ik het hier op de blog. Ik hoop dat het ook nog verder wordt gedeeld, want hoe meer vrouwen hiervan op de hoogte zijn, hoe beter!

Meer lezen zoals dit?

Boekrecensie: Puur natuurlijk vrouw – Anntje Peeters

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe interessant vond jij dit artikel? En heb je hier zelf bedenkingen bij?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

7 gedachten over “Vrouwen en hun maandelijkse ongemakken

  1. Ook ik vind het boek en de website van Anntje echt de moeite! Ik geef bij Femma, naast stijladvies, ook kruidenworkshops en dit jaar zijn die gebouwd rond haar boek. Tijdens de opleidingsdag heb ik met Anntje kunnen kennismaken en het is een fantastische madame!

    Like

    1. Wow! Zo tof Sandra dat van die kruidenworkshops. Ik ga op zoek naar zo’n workshop hier in de buurt, iets voor na m’n herstelperiode. Want dat interesseert me zeker en vast ook wel. Ik kan me goed voorstellen dat Anntje een heel aangenaam persoon is, dat vloeit ook voort uit wat ze schrijft en op haar blog. Ik geloof er ook steevast in, alles wat ik toepas uit haar boek doet me alleen maar goed. 🙂

      Geliked door 1 persoon

  2. Toen ik meer dan een jaar geleden stopte met de pil merkte ik vooral wat voor effect het niet meer nemen van de pil had op mijn humeur. Het was zo’n gewoonte geworden, de pil.
    Gelukkig hoef ik nu enkele maanden niet aan menstruatie en de bijhorende kwaaltjes te denken, maar ik denk niet dat ik na de baby terug aan de pil ga…

    Like

    1. Dat lijkt me een verstandige keuze, Sofie. Mensen zijn zulke gewoonte diertjes hé, maar niet elke gewoonte is daarom goed. Maar geniet nu eerst en vooral maar van je zwangerschap en dat kleine wonder in wording ;-).

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.