Ontdek je plekje

Wat het weekend bracht (9) (+ tips: Leuven)

In ‘Wat het weekend bracht’ een overzicht van het reilen en zeilen hier op onze Regenboog. Geen wekelijkse- doch regelmatig terugkerende rubriek om de persoon achter deze blog een beetje beter te leren kennen. Geniet alvast even mee van wat het afgelopen weekend zoal voor ons in petto had.
Vrijdag

Met de week die alweer was gevlogen, kon ik vrijdagavond met een goed gevoel terugblikken op m’n eerste twee weken stage. De werksfeer zit goed, ik begin m’n draai te vinden in het nieuwe ritme, die nieuwe manier van werken ook. Voorlopig valt dit onder de noemer stage doch ik hoop op méér… Op vrijdagavond voel ik het dan wel, dat de werkweek erop zit.

Het weekend dat dan voor de deur staat, is dan toch telkens een welkom geschenk 🙂 . Na iets langer dan een jaar out te zijn geweest (de reden lees je daarzo), vergt dit toch een zekere aanpassing. Ik had me bovendien deze week nèt iets teveel tegoed gedaan aan paaslekkers (lees: chocolade) waardoor m’n lichaam begon te protesteren en m’n energiepeil behoorlijk begon te zakken. Ik nam me voor daar de rem op te zetten. Een lekkere verse fruitsla op vrijdagavond bood hierin soelaas, m’n weke darmen waren me dankbaar.

fruitsla
Zaterdag

Zaterdag voormiddag ben ik ruim op tijd opgestaan. De voormiddag nog wat bijgebeend aan wat er tijdens de week niet van was gekomen. Ik had met name al een hele tijd geleden aan Sandra beloofd om die zaterdag namiddag samen in Leuven af te spreken. Na het optrekken van mist en ochtendnevel beloofde het een stralende dag te worden. En dat werd het ook 🙂 . Het is de tweede keer dat ik Sandra heb ontmoet (dankzij het bloggen 🙂 ) en ook deze keer verliep erg aangenaam.

Er werd honderduit gepraat over leven, werk, we wisselden leuke ideetjes en tips uit, er werden anecdotes verteld en vooràl…hebben we genoten van de zon die dag in het mooie Leuven. Voor Sandra was het de eerste keer dat ze Leuven zo uitgebreid bezocht en dat scheen haar goed te bevallen. We begonnen onze city tour 🙂 op De Bond (zoals De Bondgenotenlaan doorgaans wordt genoemd).

Ik leerde dankzij Sandra enkele bijkomende mooie kledingzaken kennen zoals deze hier en die daar. Ze legde me tevens het capsule concept uit, een efficiënte manier om je kleerkast op orde te houden. Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag. Nadat we enkele winkels hadden aangedaan (en ik een mooie nieuwe portefeuille had gekocht – die kom ik hier binnenkort wel tonen 😉 ) belandden we op een van de terrasjes op de gezellige Grote Markt. Vervolgens ook nog de Oude Markt ⇓ (met de vele studentencafés) gepasseerd en er enkele foto’s genomen. Er heerste een gezellige drukte.

Ook het Ladeuzeplein ⇓ (met in de onmiddellijke omgeving Boekarest – een mooie onafhankelijke boekenzaak) kreeg de nodige aandacht. In het rijtje cultuur is ook het M-museum het vermelden waard voor wie van moderne kunst houdt. Let wel: het museum is tijdelijk gesloten tot  10.06.2017 door opfrissingswerken. Meer info hierrond vind je via M-Leuven.

Leuven – Ladeuzeplein

Voor we het goed en wel beseften was het dan plots 18:30 u. Daar schrokken we wel even van. Time flies when having fun :-). We besloten om iets te gaan opzoeken en samen iets te gaan eten. Maar eerst nog een selfie ⇓.

op stap met Sandra

Terug langs De Bond richting station. Het viel Sandra daarbij op dat de Kinepolis (= filmzalen complex) zich midden in het centrum bevindt (Bondgenotenlaan), daar waar het op andere plaatsen vaak buiten het centrum is gelegen. En dat is inderdaad zo wat Leuven betreft. Zo belandden we dan vlakbij het station in Grand Café Industrie. Ze hebben er een uitgebreide menukaart en voor elk wat wils (zowel voor de vlees- als scampiliefhebber, vegan gerechten als pasta’s en desserts). Sandra en ik gingen allebei voor een (van de vele) pasta’s op de menukaart.

Het was erg lekker en je krijgt er grote porties! Ook de bediening is er erg vriendelijk en het is er gezellig en rustig zitten. Wil je wat uitgebreider eten, dan staat vooral de Muntstraat bekend als de culinaire hoofdstraat van Leuven. Helaas restte er te weinig tijd om deze ook nog te tonen. Net zoals het Hogeschoolplein, intussen uitgeroepen tot beschermd stadsgezicht.

Tot slot nog een laatste blik op Leuven en het stationsgebouw ⇓ vanwaar Sandra dan met de trein terug huiswaarts spoorde. Er was een mooi licht bij valavond. Zelf was ik met de auto gekomen. Daartoe parkeerde ik achteraan het stationgebouw in Parking Station (op de Martelarenlaan), die is met name het goedkoopst (ik betaalde voor 5 uren parkeren slechts 5 Euro).

Treinreizigers die vanuit Leuven willen vertrekken krijgen zelfs korting op het parkeerticket. Voor wie een dagje Leuven overweegt: vanaf het station steek je gewoon de straat over en je bevind je meteen in De Bond 🙂 . Loont beslist eens de moeite! Mooie winkels voor elk budget, een uitgebreide keuze aan horecazaken voor de kleine (of grote) honger enerzijds en een gezellige studentenstad met vele mooie oude gebouwen anderzijds.

Leuven – station
Zondag

Zondag is hier goed doorgewerkt aan de blog. Nu het er tijdens de week minder van komt (wegens andere prioriteiten), bereid ik me dan tijdens het weekend zo goed mogelijk voor. Concepten schrijven, foto’s nemen, berichten inplannen. Daar kruipt heel wat werk en tijd in. Maar het voornaamste: ik doe het nog steeds heel graag. Dat is toch wel het allerbelangrijkste.

En vooràl niet te vergeten: die interactie met ieder van jullie maakt het zo leerrijk en waardevol (mijn oprechte en blijvende dank hiervoor!). Om 11:00 u liep ik dan nog rond in pyama. Moet kunnen tijdens het weekend. Ik nam rustig een verkwikkende douche, een uitgebreid ontbijt (brunch) en plande de week verder in. Weekmenu opstellen, TO DO’s voor de komende week. In de namiddag reacties lezen en beantwoorden en nog wat verder schrijven. In de late namiddag heb ik dan nog wat genoten van de zon, wat was het heerlijk op het terras met een goed boek en een verfrissend drankje :-).

 

schoudertas – 4

Vorige edities van Wat het weekend bracht via deze [link].

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe zag jouw weekend eruit? Heb jij Leuven al eens bezocht?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

16 gedachten over “Wat het weekend bracht (9) (+ tips: Leuven)

    1. Leuven ken ik vooral vanuit m’n studentenjaren hoewel ik er nooit zelf heb gestudeerd. Wel enkele van m’n vriendinnen (die ik al sinds m’n 15e ken). Het is dankzij hen dat ik Leuven zo goed ken. Ik vind het nog steeds een aangename, gezellige en ook mooie stad.

      Geliked door 1 persoon

  1. Een leuk bezoekje aan mijn thuisstad, zo te lezen 🙂 Ik denk wel dat Leuven een mooie stad is maar ik woon hier nu al 30 jaar en kijk niet meer naar de ‘schoonheid’; Best wel jammer eigenlijk.

    Like

    1. Da’s inderdaad een beetje jammer Lize. Vaak gaat men voorbij aan wat zo vanzelfsprekend is geworden terwijl dat heel veel schoons kan herbergen…

      Like

  2. Er kruipt inderdaad veel werk in bloggen. Leuven is een mooie stad, ik ging er al vaak naartoe om een optreden van Vive La Fête te zijn, ik zou Leuven graag eens bezoeken als stad.

    Like

    1. Was dat optreden van VLF dan niet midden in de stad 😉 ? Dan zie je natuurlijk weinig van de rest. Gewoon eens doen, Sofie, naar dat mooie gezellige Leuven op daguitstap. Ik kan het jou absoluut aanraden ;-).

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.