Fragmenten·Welzijn

Watten in m’n hoofd

Foto door Riccardo Bresciani op Pexels.com

Over leven met een burn-out en hoe ik hiermee omga

Gisteren was het maandag, de 29e maart. Vandaag is het dinsdag, de 30e maart. Het is iets, een vanzelfsprekende gedachte die me nu extra moeite kost. Kwestie van niets (belangrijk) te vergeten, wat er die dag te gebeuren staat.

En toch…loopt het dan nog spaak, toch nog…vergis ik me van dag.

Wat gisteren vanzelfsprekend was,
is dat vandaag niet langer…

Zo ook vandaag. Op de kalender stond genoteerd (lees: had ik genoteerd), dat de loodgieter zou langskomen om 14:00u. Zou, inderdaad, dat was buiten die hersenmist (aka brain fog) gerekend.

Zo werd het stilaan 15:00u (Misschien is hij vergeten over te schakelen naar zomertijd, dacht ik er nog bij). Toen werd het 16:00u (Hier kan het niet meer te maken hebben met die omschakeling, dacht ik toen). Tot slot belandden we bij 16:30u…

Dan toch maar een beleefd sms-je gestuurd, met de vraag of die afspraak vandaag toch nog doorging? Of hij me graag iets wou laten weten? Toen volgde ook zijn telefoontje en al snel werd alles me duidelijk…

Ik – niet hij – had me schromelijk van dag vergist. Het overkomt me de laatste tijd wel vaker. In het bijzonder nu, met die burn-out, merk ik.

Als ik heel eerlijk ben met mezelf: ik heb dit het voorbije half jaar meermaals ondervonden.

Moeilijk onthouden,
snel vergeten.

Het is – en blijft ook – bijzonder confronterend. En weet je wat ik nu aan het denken ben?

Misschien moest ik maar eens op zoek gaan naar een cadeautje voor mezelf: zo’n èchte, praktische agenda, volledig op mijn maat. Gedaan met alles, wat me tè veel energie kost momenteel.

Zo’n fancy agenda, die me datgene schenkt, wat ik nu zo hard nodig heb: houvast, structuur, het (opnieuw) creëren van ruimte en vooral rust in m’n hoofd. Ik neem ‘m dan overal mee, waar ik kom. Veel schrijfruimte, praktische indelingen, ik weet wat ik wil.

M’n nieuwe agenda
wordt mijn beste vriend!

Wat ik nu ook net bedenk: er liggen nog wat cadeaubonnen hier ergens in een schuif, die onbeperkt geldig zijn (Bedankt, werkgever!). En boekenwinkels: laten die nu net – tijdens deze derde lockdown – wèl open blijven. Place to be om me die agenda cadeau te doen.

Oh jawel, dat ga ik morgen doen, een leuke, praktische agenda voor mezelf uitzoeken. Morgen voormiddag wel te verstaan want in de namiddag, dan komt de loodgieter, deze keer ècht ;-)!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Extra tip: op de Facebook pagina van Regenboogbui een interessant artikel rond brain fog dat ik aldaar heb gedeeld.

17 gedachten over “Watten in m’n hoofd

  1. Niets forceren, maar toch proberen je gedachten tot rust te brengen. Een wandeling waar bijna geen volk rondslentert. Ontspanning helpt in ieder geval ook al is het lastig om te starten met ontspannen. Sterkte.

    Geliked door 1 persoon

    1. Het is goed, om mensen in m’n omgeving (dus ook hier, op de blog) te hebben, die me de goede richting tonen. Dank je wel daarvoor! Het niet forceren voelt ook het beste aan. Wandelplekken waar het rustig vertoeven is genieten zo ook m’n voorkeur, ik kom ondermeer daardoor tot rust. Al is er nog een weg te gaan, zoveel is hier duidelijk. Dank je voor de moedgeving!!

      Geliked door 1 persoon

  2. Herkenbaar wat je schrijft, uiteindelijk komt het echt wel
    weer, mij hielp het om veel te lopen en in de hangmat te hangen.
    Alleen maar hangen, me laten wiegen en echt even helemaal niets.
    En lijstjes, heel veel lijstjes 😉 Hoop dat je vandaag geniet van Zon!

    Geliked door 1 persoon

    1. Bemoedigende woorden, dank je wel daarvoor!!
      Lopen is nu niet aan mij besteed, wandelen en fietsen (op ’t gemakje aan) dan weer wel.
      Gisteren hier op het balkonterras gezeten, in ’t zonnetje en dat ga ik ook vandaag weer doen.
      Heerlijk lijkt me, zo’n hangmat, hoop dat je er nog vaak van kan blijven genieten.
      De agenda die ik mezelf cadeau ga doen, bevat voorgedrukte lijstjes, precies wat ik zocht! Alles om het mezelf naar m’n zin en makkelijker te maken met andere woorden ;-).

      Like

    1. Een brief schrijven om iets te onthouden, neen, dat nu niet bepaald.
      Ik houd wel een dagboek bij, voor alles wat ik kwijt wil en tè persoonlijk is om hier te komen delen. Zoiets lucht op.
      En verder kijk ik ontzettend uit naar m’n nieuwe agenda, die ongetwijfeld een grote hulp zal worden/zijn. Mezelf volgen en doen wat-/me bezighouden met datgene dat me rust brengt. Kleine stapjes met ne keer.

      Geliked door 1 persoon

      1. Geen brief schrijven maar een briefje dat je ergens hangt waar je geregeld voorbij komt. Dat je laat herinneren.
        Zeker alles doen met kleine stapjes vooruit te zetten.

        Aum Shanthi

        Geliked door 1 persoon

  3. Een heel goed idee van je .. een mooie, praktische agenda. Ik heb de balansplanner en dat helpt mij enorm! Ik heb in 2019 tegen een burn-out aangezeten en in die tijd was plannen echt een uitkomst en daar hou ik me nu nog steeds aan vast!
    Veel plezier in de boekwinkel!

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat is zo fijn hier, reacties zoals de jouwe, met een bemoedigende herkenning. Dank je wel daarvoor!
      Alles wat helpt om dat arme hoofd wat leger te maken, is een volmondige ‘go’ nu. Goed bewaken die grenzen, zo belangrijk.

      Geliked door 1 persoon

      1. Idd .. bewaken die grenzen!! Daar heb ik toen erg van geleerd, nu in de tijd van herstellen van corona kan ik het ook weer goed gebruiken. Keuzes maken, grenzen bewaken, de tijd nemen en rust..
        Heel veel succes meid! xxx

        Geliked door 1 persoon

      2. Kan ik me goed voorstellen, in het bijzonder nu. Hier zeg je het allemaal, wat er zo belangrijk is. Dank je voor de succeswensen. Elke dag nu nemen zoals die komt, een moeilijke voor iemand zoals ik, die nogal graag de controle over alles houdt. Ik zal er in elk geval door evolueren/veranderen en ongetwijfeld ook een mentale groei door kennen.

        Like

  4. Heel goed idee! Dat heeft hier toen ook goed geholpen en helpt nog steeds (helemaal in het begin schreef ik alles op post-its, die ik toen uiteraard ook kwijtraakte dus dat systeem zou ik je niet aanraden ;-)).

    Geliked door 1 persoon

    1. M’n nieuwe agenda/planner is hier intussen vandaag geleverd, zo ontzettend blij mee! Post-its zijn voor mij voor sommige dingen wel nuttig (zoals bv iets dat ik snel wil meebrengen en anders vergeet). Maar ik begrijp wat je wil zeggen ivm lange-termijn-planning Evi ;-).

      Geliked door 1 persoon

  5. Hopelijk kan die nieuwe aanwinst wat rust brengen in je hoofd. Mij helpt het echt om alles neer te pennen. Soms in een notitie op mijn gsm wanneer ik niets anders binnen handbereik heb liggen en schrik heb dat ik het zal vergeten wanneer ik het niet meteen noteer (wat jammer genoeg heel vaak voorvalt) maar liefst in een notitieboek of mijn bullet journal.

    Like

    1. Intussen ben ik m’n nieuwe agenda al volop beginnen gebruiken en het voelt echt goed zo. Heb er intussen ook een apart bericht over geschreven.
      M’n bullet journal neem ik er nu enkel nog bij voor het bijhouden van trackers en om m’n moOimenten in te noteren. Intussen is deze laatste meer een creative journal geworden voor het betere knip- en plakwerk. Ik teken en stempel, versier met stickers en zo meer.
      Maar dus over m’n nieuwe agenda: dit is voor mij een blijver, zonder de minste twijfel. Via de link die ik in dat andere bericht heb toegevoegd zie je ook de details 😉📗

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.