Dag boek

Boeken: waar vind ik leesinspiratie?

Lezen en gelezen worden. Schrijven en geschreven geworden. Boeken lezen en boekrecensies lezen. Het leidt allemaal naar hetzelfde: leesinspiratie. Daaraan geen gebrek als je de verschillende blogs en websteks er op na gaat. Maar er is meer dan het virtuele medium. Ik geloof nog voor een groot deel in het papieren verhaal. Maar waar vind ik nu die leesinspiratie?

Boeken Magazine: het eerste magazine in Vlaanderen over boeken
Boeken magazine - lente 2016
Boeken magazine – lente 2016

Om te beginnen is er het nog niet zo bekende Boeken Magazine, ik schreef er zelf eerder al deze blogpost over. Sinds de eerste uitgave is verschenen – in mei 2015 – is Boeken Magazine intussen toe aan z’n  4e editie. Het volgende nummer verschijnt mei 2016, één jaar later. Even leek het erop dat het een stille dood zou sterven, dat zou bijzonder jammer zijn.  Door crowd funding zal het dus hopelijk nog lang menig boekminnend persoon weten te bekoren. Een beetje extra reclame hier (gratis en voor niks, jawel lieve mensen) kan dus zeker geen kwaad :-). Boeken Magazine is ondermeer verkrijgbaar bij Standaard Boekhandel, bij de meeste krantenwinkels en in sommige supermarkten waar er ook tijdschriften worden verkocht.

Papieren recensies uit tijdschriften, kranten en magazines

Daarnaast lees ik graag de recensies uit diverse tijdschriften, kranten en magazines.Die verzamel ik dan in een mapje dat ik speciaal daartoe heb aangelegd. Geen a priori culturele tijdschriften maar bijvoorbeeld ook:

  • Libelle, die een rubriek ‘Veel plezier! – Onze 10 tips om te zien, lezen en doen‘ hieraan wijdt. Of zo ook in Margriet, de rubriek ‘Lezen, kijken en luisteren‘. (Tip: Nogal wat tijdschriften kunnen ook ontleend worden in de bibliotheek, behalve dan het meest recente nummer.)
  • Het (gratis) Simply You magazine van Carrefour. Ja zelfs daarin worden regelmatig boeken besproken.
  • Het (gratis) magazine van Standaard Boekhandel. Vaak draait dit rond bepaalde thema’s zoals Jeugdboekenweek of Puur Literatuur.
  • Ook in De Zondag krant  gratis bij de warme bakker op zondag – staan al eens boekrecensies (onder de noemer Multimedia) en bovendien voordeelbonnen met interessante kortingen op boeken en multimedia. En af en toe staat er in Steps magazine – dat maandelijks verschijnt – ook al eens een interview met de éne of de andere auteur. (Tip: Kelly van Tales from the crib schrijft ook telkens een column in Steps magazine)
  • Mijn ouders zijn geabonneerd op Knack en ook daarin regelmatig een boekbespreking of interview uit boekenland. Zo stond er onlangs een dubbel interview in Knack met Lize Spit (momenteel hot in Vlaanderen) en Yannick Dangre – beiden van het geboortejaar 1988 – met de spraakmakende titel ‘Zonder ongelukkige gezinnen zou de literatuur sterven‘. Lize Spit – ik hoef het u niet meer te vertellen zeker – auteur van ‘Het smelt‘  dat binnenkort wordt verfilmd onder de regie van Veerle Baetens (gekend van ondermeer The broken circle breakdown). En anderzijds in het interview komt ook Yannick Dangre aan het woord, auteur van ondermeer ‘Vulkaanvrucht‘ en de dichtbundel ‘Met terugwerkende kracht‘.
Via flyers

Al heb ik intussen een e-reader gekocht en ook al staat m’n boekenkast nu eigenlijk vòl boeken, toch…kan ik het niet laten om af en toe nog wat boeken bij te kopen (een microbe die ook Kathleen deelt 🙂 of is het ook zoiets typisch voor boekenwurmen, Liesbet? ). Ik ga daarvoor naar boekenbeurzen zoals het geweldige Boekenfestijn. Ook bij Kruidvat en bij Boekenvoordeel tik ik dan al eens een interessant boek op de kop. Vaak zitten er bij die aangekochte boeken dan van die interessante flyers met vermelding van best sellers van het moment. Om plaats te maken in m’n boekenkast, zijn er dan een aantal boeken die ik weggeef of -naar de kringwinkel breng.

flyers voor leesinspiratie
flyers voor leesinspiratie
OL recensies

Zowel van Kobo als van Cosmox wordt geregeld het laatste boekennieuws in m’n mailbox gedropt. Dat is altijd interessant. Ik hou niet van een overpuilende mailbox maar voor deze nieuwsbrieven ga ik me nog niet zo snel uitschrijven. Op die manier blijf ik ook een beetje op de hoogte van anderstalige boeken, een nieuw medium voor mij.

Daarnaast lees ik ook graag de commentaren van lezers van boekenclubs. Alles wat terug te vinden is op de website van http://www.mijnbibliotheek.be (voorheen was dit http://www.mijnovinob.be). Daar staan dikwijls hele interessante recensies tussen vind ik.

En dan is er nog de categorie ‘nog te ontdekken’. Ik ben een ab-so-lu-te leek wat Goodreads.com betreft. Idem dito voor wat betreft lezerstippenlezers.be. Mogelijk wordt dit nog een uitdaging om ook daarop wat boekbesprekingen te gaan volgen of zelf te posten.

En last but not least, volg ik – ook virtueel – de verschillende boekbesprekingen naar aanleiding van de book challenges. Zelf doe ik dit jaar mee met de Verbeelding book challenge. Wanneer ik besprekingen maak, schrijf ik die het liefst zelf omdat ik nu eenmaal graag schrijf.

IRL met andere boekenwurmen

Tot slot: door over boeken te praten met andere boekenwurmen. Da’s altìjd interessant zo. Boeken zijn ook een tof medium om over te praten (althans toch voor wie graag boeken leest). Omdat boeken geen enkel onderwerp uit de weg gaan of het nu over fictie of non-fictie gaat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lees jij graag boekrecensies? Of hoe laat jij je inspireren bij de keuze van een bepaald boek?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~