Fragmenten

Luisterend lezen

Vroeger op school bestond het nog. Een vak apart. Luisterend lezen heette dat toendertijd. Er werd dan door de juf of meester een stukje uit een boek voorgelezen. Daarop volgde een luisterend lezen proef.

Vragen over de inhoud. De (hoofd)personages. Wat had welke betekenis? Wie was de goede? Wie de slechte in het verhaal? Er was nog aandacht voor wat de juf/meester te vertellen had. Vandaag de dag worden de kaarten al eens grondig door elkaar geschud. Luisterend lezen lijkt verdwenen te zijn in het koelvak van het schoolleerpakket. En dat is jammer.

Luisteren versus horen

Luisteren…zoveel méér dan horen alleen. Wordt er nog wel geluisterd in de reinste betekenis van het woord, als iemand iets te vertellen heeft? Of knikt men maar wat uit beleefdheid of om welke reden dan ook? (Vergeet vooràl niet intussen je status update te posten, bij te blijven met de talloze e-mails, het aantal likes te tellen en oh ja snel nog een whatsapp berichtje of een chat sessie op messenger…) Zo vergaat het ook met het lezen merk ik.

Iets waarover ik een tijdje geleden hier en daar ook al had gelezen. Ik vraag het me ook wel eens af hoe een blogpost nu werkelijk wordt gelezen. Is men daar met de volle aandacht bij? Of komt het er vooral op neer om op zoveel mogelijk plaatsen zichtbaar te zijn, altijd en overal? Toch maar ‘een’ (onder het motto ‘beter een dan geen’) reactie achter te laten, zelfs als dit totaal naast de kwestie is? En klopt die reactie dan wel met de inhoud?

Soorten reacties

Waarop en hoe wordt er gereageerd? Wordt er diagonaal gelezen? Enkel naar de mooie plaatjes gekeken zonder de bijhorende tekst ook maar te lezen? Of leest men ècht met de volle aandacht, 100% focus?

Persoonlijk kies ik ervoor om m’n tijd daarvoor te nemen, om elk bericht dat me interesseert luisterend te lezen. Geen haar op m’n hoofd dat eraan denkt om een ‘like’ achter te laten, laat staan snel en gauw een reactie achter te laten zonder de inhoud te hebben gelezen/begrepen. Toch valt daar heel veel verschil in te bespeuren.

Luisterend lezen versus lezen

Ik merk soms aan reacties – hier èn elders – dat men niet echt luisterend leest. Of nog: dat er in een reactie een vraag wordt gesteld waarop het antwoord dan doodleuk terug te vinden is in het logje dat daar vlak boven staat. Het is soms zelfs zo dat – letterlijk – nog geen twee seconden nadat er een logje wordt gepost al onmiddellijk een ‘like’ of een reactie volgt. Dan vraag ik me – terecht – af hoe dit toch mogelijk is? Men kan toch onmogelijk op zo’n korte tijd iets volledig gelezen hebben…?? En zoiets vind ik bijzonder jammer.

Respect

De schrijver/schrijfster in kwestie heeft er immers veel tijd en energie in gestoken, in het schrijven en uitwerken van zo’n blogbericht. Een boek leest men toch ook niet diagonaal?! Is dit nu eigen aan deze tijd vraag ik me wel eens af.

Alles gaat steeds sneller in onze maatschappij. Prestatiedrang dringt zich op in elke laag van ons volledige denken en doen. Ons leven delen we met Jan en alleman op de sociale media. Het luisteren wordt daarbij al eens achteruit geschoven. Wie net zoals ik blogt en vooràl daar blijvend plezier aan wil overhouden, zal wel weten wat ik bedoel.

De juiste keuzes maken

We hebben het allemàal druk in ons leven. De combi werk-privé vormt een hele uitdaging om die tandem draaiende te houden. Om met andere woorden alle ballen in de lucht te houden op een manier die leefbaar is voor ons, voor onze omgeving. Daarin slagen verdient een pluim! Toch is gefocused blijven òòk belangrijk, in gelijk wat je doet of onderneemt. Ons brein kan maar aan wat het aan kan, er zijn immers grenzen aan alles. Wordt hier ongetwijfeld vervolgd.

Hoedanook, ik pleit ervoor om luisterend te blijven lezen. En jij, hoe lees jij blogs?

Mug preview

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

BRON foto’s: behappy.me / eigen beeldmateriaal

26 gedachten over “Luisterend lezen

  1. Ik lees wel degelijk de berichten als ik een reactie achterlaat of het like, dat vind ik maar normaal. Wel heb ik de gewoonte van heel snel te lezen en moet ik mezelf soms aanmanen om een rustiger tempo te nemen, want anders herinner ik me de helft niet van wat ik gelezen heb. Dat geldt helaas niet enkel voor blogs, maar ook voor boeken. Ik denk inderdaad dat de gejaagdheid van de maatschappij vandaag daar wel iets te maken mee heeft. Ik moet bijvoorbeeld op mijn werk zoveel dossiers verzetten, dat ik niet anders kan dat snel lezen…

    Like

    1. Die gejaagdheid is een evolutie die ik niet bijzonder toejuich, eerlijk gezegd. Ik betrap mezelf er ook wel eens op, hoor. Dat ik net zoals jij net iets heb gelezen en me afvraag wat ik dan precies heb gelezen. Dan lees ik het gewoonweg opnieuw om dan (eventueel) een like of reactie achter te laten.

      Like

      1. Ha, dat doe ik ook :-). Ik moet mezelf er dan soms echt aan herinneren dat ik niet op het werk ben en terug trager mag lezen.

        Geliked door 1 persoon

  2. Ik probeer altijd wel tijd te maken om te reageren bij mede bloggers. Soms door tijdgebrek zijn het geen hele lange reacties, soms juist weer wel. Wel probeer ik altijd een verhaaltje of een aantal zinnen achter te laten, niet een ‘Wat leuk of wat een leuke foto’s’ reactie. Die vind ik zelf ook altijd vervelend om te ontvangen, vooral als het van dezelfde personen komt. Ik probeer er dus de tijd voor te nemen, maar soms…

    Like

    1. Ik probeer ook altijd een nèt iets persoonlijker reactie achter te laten, tenminste toch als het onderwerp me aanspreekt. Ben ik te moe, heb ik te weinig tijd of energie, dan stel ik het lezen/reageren liever uit. Zo kan het gebeuren dat ik dan ineens een reactie achterlaat op verschillende berichtjes op eenzelfde blog omdat het mij dan nèt iets beter uitkomt.

      Like

  3. Als het kan laat ik een like achter. Ik probeer alles te lezen maar dat lukt niet altijd. Vooral logs met meerdere onderwerpen zijn moeilijk om lezen en juiste reacties te geven. Daarom dat ik mijn eigen logs zo simpel en kort mogelijk probeer te houden. Daar krijg ik juist de meeste likes en reacties op.

    Like

    1. Een like laat ik ook al eens achter, echter niet zonder dat ik het volledige bericht heb gelezen. Ieder heeft zo’n beetje een eigen schrijfstijl hé. Korte of uitgebreide logs maakt me eigenlijk weinig uit, ik lees beide graag zolang het maar boeiend geschreven is en het me aanspreekt.

      Geliked door 1 persoon

  4. Dat verschilt best wel per blog en artikel! Soms weet je nog niet of het een relevant stuk is en dan kijk ik het eerst vluchtig door, om het daarna aandachtiger te lezen of niet… Sommige bloggers hebben de gave om zo boeiend te schrijven dat het me geen enkele moeite kost om het hele stuk aandachtig te lezen, andere raken me halverwege kwijt. Dat hangt vast ook van mijn eigen stemming op dat moment af. Ik ga er vanuit dat mensen op mijn blog ook regelmatig ‘bouncen’, vooral als ze via een zoekmachine binnen zijn gekomen, al hoop je natuurlijk dat je ze genoeg kunt boeien om verder te lezen.
    Toch vind ik dat je een goed punt aansnijdt: kies met zorg waar je op klikt en geef er dan echt aandacht aan, dat geeft je waarschijnlijk meer dan een beetje rondsurfen en overal maar vluchtig een blik op werpen. Ik ga er maar weer eens op letten….

    Like

    1. Een bericht lees ik pas verder door als het me – inderdaad – ook aanspreekt, de schrijfstijl me aanstaat etc. Als ik tè moe ben, te weinig tijd of energie heb stel ik het lezen van blogs liever uit om daarna de draad weer op te pikken. Best mogelijk dat ik dan ineens verschillende reacties acherlaat op eenzelfde blog. Men kan onmogelijk alles bijhouden (en vind ik ook niet erg). Van ‘bouncen’ had ik nog niet gehoord; ik kan er mij wel iets bij voorstellen nu je het hier zo omschrijft. Een like of een reactie laat ik pas achter als ik het volledig doorgelezen heb met de juiste aandacht. Wat soms ook betekent iets herlezen ;-). Fijn dat je er wat aan had.

      Like

  5. Wegens tijdgebrek je logje maar diagonaal kunnen lezen, sorry als mijn reactie volledig naast de kwestie is. Grapje 🙂 Ik lees soms wel diagonaal moet ik toegeven. Vaak als ik moe ben en mij niet 100% kan concentreren. Blogs lezen is voor mij een vorm van ontspanning, zoals een ander televisie kijkt. De boog kan niet altijd gespannen staan en soms lees ik een artikel snel door. Maar meestal zijn dat niet de keren dat ik een reactie achter laat, want dan heb ik daar ook geen energie voor.

    Like

    1. Haha, grappig, die reactie van jou ;-). Als ik te moe ben stel ik het lezen van blogs gewoonweg uit, dan heeft het toch geen zin en voel ik mij daardoor ook niet ontspannen. Liever stel ik het lezen dan uit en doe ik dan achteraf wel een inhaalmanoeuvre met mogelijk ineens verschillende reacties op eenzelfde blog als ik – inderdaad 🙂 – terug de tijd en energie daartoe vind.

      Geliked door 1 persoon

    1. Kijk, dat vind ik nu zo boeiend aan het bloggen, dat delen en leren van elkaar. Bijzonder blij met deze interessante link. Heel erg bedankt! Leuk dat je het een interessante invalshoek vond. Dank je om te komen lezen èn reageren. Ook daar nog een fijn weekend ;-).

      Geliked door 1 persoon

  6. De posts waar ik een reactie bij achterlaat lees ik in detail, maar er zijn er evengoed waar ik merk dat het me minder interesseert en die ik dus vluchtiger lees. Ik laat daar dan ook geen reacties achter en like ze ook niet. Wat wel regelmatig eens gebeurt is dat ik een post herlees, zeker voor ik een reactie achterlaat: tijdens mijn studies heb ik mezelf namelijk aangeleerd om diagonaal te lezen want er diende een gigantische hoeveelheid boeken op erg korte tijd gelezen te worden. En dan kan het wel eens gebeuren dat ik details gemist heb.

    Like

    1. Dan denken we in dezelfde richting Evi :-). Dat herlezen overkomt me ook wel eens bij posts die me boeien en waartoe ik op een ander moment meer tijd en energie vind om vervolgens al, dan niet een like en/of reactie achter te laten.

      Like

  7. 100% focus zou ik niet durven zeggen, maar toch wel 95% denk ik. Ik lees vaak met de televisie op de achtergrond.
    Maar reageren als ik amper weet waarover het gaat, dat doe ik niet. In de week kreeg ik nog een reactie op mijn blog die alleen maar klopte bij de foto maar totaal niet bij de rest van het artikel. Toen heb ik er toch wel even het mijne van gedacht. En likes na 30 seconden vind ik ook altijd wat verdacht. Ik doe niet aan liken en terugliken, dus als dat hun doel is, komen ze bedrogen uit.

    Like

    1. Daar kan ik helemaal in volgen Lieze zoals jij het hier omschrijft. Een like laat ik wel eens achter als het bericht op zich me wel degelijk aanspreekt maar ik niet meteen tijd/zin heb om een reactie achter te laten. Sommigen maken er inderdaad een sport van, daar doe ik echter niet aan mee.

      Like

  8. Ik ben blij met elke like of reactie want die krijg je. Om wat voor reden dan ook. Niemand is verplicht mijn stukjes te lezen, zoals ook ik niet verplicht ben bij iemand anders te gaan kijken. En in de 30 jaar dat ik heb lesgegeven ben ik blijven oefenen op luisterend lezen. ☺

    Like

  9. Ik pleit schuldig, als ik een paar dagen niet op internet heb kunnen kijken en dus geen blogs heb gelezen. Dan wil ik ze allemaal inhalen en lees ik diagonaal, vooral bij lange blogs. En dan dan wil ik vaak een reactie geven en heb ik inderdaad dingen over het hoofd gezien.
    Er valt ook zoveel te lezen, boeken, tijdschriften, blogs, berichten,… Maar ik zal er opletten dat ik niet reageer of like als ik het niet met volle aandacht gelezen heb 🙂

    Like

    1. Ik hoef niet alles te lezen, alleen als ik daar voldoende tijd toe vind. Mis ik iets, ook goed. Doch ik heb zo m’n vaste stekjes waar ik regelmatig langs ga en een reactie achterlaat. Ik vind het vooral belangrijk dat het ontspannend blijft, zonder dat het aanvoelt als een verplichting . Die interactie blijf ik leuk vinden in een gemoedelijke sfeer.

      Geliked door 1 persoon

      1. Perfectionistisch kantje van mij die perse alles wil lezen. Maar ik ga proberen ook rapper dingen niet te lezen, is relaxer 🙂

        Like

      2. Ik lees net liefst op het gemak, zonder druk die erachter zit, volgens m’n eigen ritme ;-). Het voelt niet goed als ik iets ‘moet’, vandaar dat ik heel selectief lees.

        Like

      3. Ja, maar als ik teveel achterop ben geraakt, dan heb ik dat. Dan wil ik alles wat ik wil lezen nog inhalen. Want als ik op het gemak doe, dan groeit de stapel alleen maar. Dus vanaf nu nog selectiever zijn.

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.