Dag boek·Welzijn

Hoe supergoed zijn superfoods?

 [Waarom ik de juiste voedingsinformatie belangrijk vind]

Een tijdje geleden kwam ik hier toelichten, hoe ik verder zoek naar een gezonde levensstijl. Ik behoor met name tot die klasse levensgenieters die bij de minste excessen in een mum van tijd met gemak extra kilo’s vergaar. Een aard van het beestje zeg maar :-). Toch blijf ik het belangrijk vinden om daar bewust mee om te gaan. Ik informeer me hiervoor graag op zoveel mogelijk gebieden, onder andere door het bijwonen van zo’n info-avond rond superfoods want Hoe supergoed zijn nu superfoods? Na voorgaand bericht, stelde ik ook <<Ik zet m’n zoektocht gewoon verder en laat me door de juiste mensen beraden.>> Lees hier dus het vervolg hierop.

Na afloop van die info-avond rond Superfoods was alvast 1 stelling voor mij duidelijk, met name

Stelling # 1: Superfoods zijn niet goed ter vervanging van een gezond en gevarieerd eetpatroon

Superfoods kunnen onmogelijk al die waardevolle stoffen (zoals vitaminen, vezels en mineralen) aanvoeren die een lichaam nodig heeft, wil het optimaal kunnen functioneren. Zo las ik ook in een interessant artikel uit Libelle dat verscheen op 12 mei 2016. In dat artikel wordt Anke van den Brand aan het woord gelaten, verbonden aan het VIGez = het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie. Voor wie het artikel heeft gemist, is dit dus een samenvatting hierrond.

Sommige superfoods dienen zelfs met mate en omzichtig genomen te worden, zoals cacaopoeder. Deze laatste bevat weliswaar veel vezels en mineralen maar ook verzadigde vetten, die het risico op hart- en vaatziekten kunnen verhogen door een verhoging van het cholesterolgehalte. Cacaonibs en chocolade bevatten dan weer veel calorieën in de vorm van suiker en verzadigde vetten. In mijn eerdere bericht rond Brain food voor studenten schreef ik dan ook terecht <<Uiteraard mag ook hierin niet worden overdreven.>> om precies die reden.

Stelling # 2: Superfoods mogen niet onbeperkt worden gegeten

Dit is correct. Er dient vooral te worden opgelet met die superfoods die worden aangeboden in tablet- of poedervorm. Deze bevatten immers te hoge concentraties, waardoor een teveel hiervan zelfs schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Het gebruik van superfoods bij kinderen is zelfs af te raden (zie artikel Libelle).

Stelling # 3: Superfoods helpen niet genezen

Dat superfoods zouden helpen genezen is niet wetenschappelijk onderbouwd. Gezondheidsclaims mogen overigens ook niet zomaar vrij gebruikt worden. Net zo min als ‘light’ mag vermeld worden op een produkt, of de melding dat een bepaald produkt meer energie geeft, je immuunsysteem boost of je huid verjongt. Hierin bestaat met name een strikte regelgeving door de EFSA = European Food Safety Authority. Wat dus op verpakkingen vermeld staat, dient eerst te zijn goedgekeurd door dit orgaan.

Stelling # 4: Superfoods hebben een hoger prijskaartje

Dit klopt, aangezien superfoods veelal afkomstig zijn uit exotische landen, betaalt de consument hiervoor een hogere prijs. Denk maar aan de açaibes, gojibessen, tarwegras, hennepzaad, quinoa of ook nog macapoeder.  Hier is het ook aan te raden om er goed de verpakking op na te kijken. Men zal al gauw vaststellen dat bij een vergelijking tussen chiazaad en lijnzaad deze laatste een stuk goedkoper uitkomt. Het is nog zeer de vraag, hoeveel goeds er van die superfoods overblijft, wanneer ze eerst de halve wereldbol hebben afgereisd, overigens…

Stelling # 5: Superfoods mag als benaming vrij door iedereen worden gebruikt

Dit is helaas waar. Gelijk wie mag deze benaming vrij hanteren. Keert iemand dus terug met een exotische groente om vervolgens te verkopen op de Belgische markt, mag de term Superfood gebruikt worden, maar men mag dus nìet zomaar stellen dat deze bijdragen tot een gezondere levensstijl, of erger nog tot genezing (zie hierboven).

Stelling # 6: Superfoods bestaan ook bij ons en zijn vriendelijker voor het budget

Terwijl er nu zoveel gewag wordt gemaakt rond – voorverpakte – superfoods en deze steeds meer plaats innemen in de winkelrekken, liggen gewone superfoods eenvoudigweg binnen handbereik. Het artikel maakt melding van volgende superfoods van hier, met hun eigenschappen:

  • boerenkool: is een energiebooster en werkt ontgiftend voor de lever, het is ook goed voor het hart
  • bosbessen: goed voor de ogen en bieden een sterk beschermende werking
  • granaatappelpitten: werken ontstekingsremmend en hebben een positieve invloed op het hart
  • groene thee: verhoogt de vetverbranding en verkleint de kans op allerlei chronische ziektes
  • noten: bevatten veel gezonde vetten die goed zijn voor cholesterol en bloeddruk
  • paddenstoelen: spelen een rol in de preventie van kanker en ondersteunen het immuunsysteem
  • rode biet: is een natuurlijke reiniger, het vermindert o.m. de risico’s op kanker en beroertes
  • veenbessen: werken preventief tegen urineweginfecties
Uit de praktijk

Voor alles geldt: doe het met mate. Ik pas dit zelf ook zo toe met die stelling in m’n achterhoofd. Overdaad schaadt, altijd, en dat geldt voor alles dus ook voor gezonde voedingsstoffen; niemand zal 1 kilo peren (want fruit is gezond) op een dag naar binnen werken, net zomin iemand enkel water (want veel water drinken is gezond) op een dag zal drinken, zonder te eten. Ons lichaam kan pas goed functioneren, als het alle nodige bouwelementen aangevoerd krijgt. De kunst bestaat daaruit, om daarin de juiste weg te vinden. Laat je je daarin begeleiden, doe dat dan via een erkend diëtist.

Meer weten?

In het artikel in Libelle wordt ook verwezen naar dit – wetenschappelijk onderbouwd – boek rond Superfoods:

Superfoods: Het handboek – uitgeverij Lannoo

boek superfoods

 

 

 

 

 

11 gedachten over “Hoe supergoed zijn superfoods?

  1. Die term ‘superfood’, daar ben ik ook geen fan van. Het is uiteindelijk een marketingterm, en als hij dan ook nog eens vrij mag worden gebruikt heeft hij niet veel betekenis. Er zijn zoveel voedingsmiddelen die ons lichaam essentiële voedingsstoffen geven. Moeten we die dan ook niet allemaal superfood noemen? Ik gebruik wel wat zaden die al eens genoemd worden als het gaat over superfoods. Omdat ik geloof dat ze deel kunnen uitmaken van een gezonde voedingsstijl. Maar ik denk niet dat ze superpowers hebben :-).

    Like

  2. idd interessant!! ik merk van mezelf dat ik altijd wel nogal vatbaar ben voor die dingen… de diëtiste waarbij ik ging om de laatste 10 overtollige kilo’s eraf te krijgen, die er doorheen de jaren en zwangerschappen aan waren blijven plakken (en ik ben er ook zo eentje als jij, waarbij héél snel vanalles blijft ‘plakken’… bv. nog geen 2 maanden hier, en geen weegschaal in de buurt, maar ik weet zeker dat er al minstens 2kg terug bij zijn, dju toch… ook daarvoor kijk ik uit naar wat meer structuur dus, met name op vlak van eten!) was wèl heel erg into superfoods, ze schreef zelfs mee aan dat boek, er staan enkele van haar recepten in 🙂 Het boek heb ik dus toch aangeschaft 🙂 Maar nog niks mee gedaan, haha 🙂 Ik vind het alleszins wel interessant, maar denk dat je er idd met een kritische geest en een portie gezond verstand naar moet kijken. En vooral idd niet denken dat je door dit soort dingen ineens ‘gezond’ kan worden of zo… m’n diëtiste zei ook wel dat je bij kinderen voorzichtig moet zijn, gelukkig… ik denk dat ik gewoon ga proberen te kijken naar wat ik ervan kan oppikken, en er verder niet tè hard in meega… 😉

    Like

    1. De juiste balans daarin vinden lijkt me inderdaad nog altijd het verstandigst Barbara. Zonder daarin te willen overdrijven. In de eerste plaats geloof ik in gezondheid, die wordt gehaald uit de juiste voeding, voldoende rust- en dito beweging. Ik werk er ook nog aan ;-). Heb ook al ervaring met diëten en volg nu vooral wat m’n lichaam me aangeeft. Heb gelukkig geen intolerantie voor het éne of het andere want dat is dan weer een ander verhaal natuurlijk. Met hypes doe ik in elk geval niet mee. Ik màg en kàn nog alles eten en weet perfect wat m’n lichaam beter, dan wel minder goed verteert. Dat laatste vooral vind ik belangrijk, om rekening mee te houden. Bedankt voor je eerlijke en uitgebreide reactie :-).

      Geliked door 1 persoon

  3. Die info-avond lijkt me alvast heel interessant! Vroeger kocht ik chiazaad voor bij mijn ontbijt, maar dat heb ik een tijdje geleden vervangen door lijnzaad nadat ik een artikel over superfoods had gelezen. Boerenkool ken ik eigenlijk niet, wel al bij AH zien liggen, maar nog nooit gekocht!

    Like

    1. Eerlijk gezegd, Sandra, heb ik me meer geërgerd op die info-avond van de vorige keer (daar gaat het vorige bericht over). Vooral door wat die man toen allemaal zei, of beter: de toehoorders toen heeft wijsgemaakt èn bovendien zichzelf voortdurend tegensprak. Er is veel verschil in het verstrekken van informatie. Ik blijf daar dan ook kritisch in. Dit boek lijkt me dan weer wel oké, aangezien dit wèl wetenschappelijk is onderbouwd.

      Geliked door 1 persoon

      1. Ja ik weet het, vaak noemen ze het een info-avond maar is het de bedoeling om producten te verkopen. Ik ben zo ook al een aantal personen tegengekomen.

        Like

    1. De naam wordt vaak verkeerdelijk gebruikt, Lize, dat ook. Ik geloof ook niet dat zo’n poedertje een gezonde voeding kan vervangen. Ik kan jou dus volledig volgen. Extremen zijn nooit goed, in gelijk welk opzicht.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.