Ontdek je plekje

Weekendtip: Tour Elentrik – Lokeren

Oude en vuile nutsvoorzieningskasten opwaarderen met een laagje kunst, daar draait het om in Tour Elentrik. Intussen zijn er al verschillende locaties, waar dit initiatief werd gelanceerd. Zo ook te Lokeren aan de Durme. De kunstwerken kaderen in het thema Fel naturel en dat was eraan te zien.

Praktisch – bereikbaarheid

Doorgaans parkeer ik me op het St-Laurentiusplein te Lokeren – lees: gratis parkeren – al was dit buiten de Lokerse feesten gerekend, die daar weldra zouden plaats vinden. Roadies waren alvast ijverig bezig met de voorbereidingen van die feesten, daar op datzelfde plein.

Te voet of per fiets

Je kan deze Tour te voet doen (centrum Lokeren) of via een groene fietslus (naar Daknam en Eksaarde). Ik deed de Tour te voet. Met het plan dat ik ging halen bij infopunt Toerisme Lokeren op de Markt is het simpel te volgen.

Het eerste werk – recht tegenover dit infopunt – was alvast goed verborgen tussen de partytenten die men er aan het opstellen was. Maar Ha! toch gevonden.

In de naburige straten en op pleinen volgde dan de rest. De éne keer zij aan zij (Ooievaars), de andere keer wordt voor- en achterkant voorzien van deze street art (De vos en de raaf).

Ik had echter niet alleen oog voor deze moderne kunst. Er zijn ook heel wat mooie oude gebouwen te zien in Lokeren. Van Elentrik naar ondermeer die éne Hoofdpost Electriciteit, anno 1921 vertelt het gebeitelde detail op de gevel me.

In de buurt van Kunstgalerij De Vuyst – een gekend veilinghuis te Lokeren – vind je dan deze Vrolijke Vlinders en wat verderop Haas. De derde in deze rij bevindt zich achter de kerk – vlakbij het Cultureel Centrum Lokeren – en werd getiteld Empathie.

Van kunstige vlinders naar echte vlinders want in diezelfde omgeving (achter de kerk) genoot ik vooral ook van deze vrolijke fladderaars op de vlinderstruik daar. Links het dagpauwoog en rechts de atalanta ofte admiraalvlinder. Toen wij er waren, vlogen er tientallen rond! Wie mijn instagram account volgt, zal de foto’s zeker herkennen.

Tot slot: in de buurt van het Museum en aan het rondpunt – waar ook die gekende hazen staan – de laatste kunstwerken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Via [deze link] alle voorgaande weekendtips.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

12 gedachten over “Weekendtip: Tour Elentrik – Lokeren

  1. Ik had er nog niet van gehoord, maar vind het een mooi initiatief en het maakt die saaie kasten vrolijk en leuk. Streetart op nutsvoorzieningskasten. Van mij mogen ze dat gerust hier in Sint Niklaas ook komen doen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Het is toevallig dat ik het ontdekt had, doordat ik in de buurt was van zo één opgewaardeerde kast. Heb er dan verder e.e.a. over opgezocht en zo ben ik op stap gegaan. Altijd leuk, zo inspiratie van ’t moment!
      Via de website (zie link) lees ik zonet dat men nog op zoek is naar andere steden en gemeenten die aan dit project willen meedoen. *hint hint*

      Like

    1. Ik vind het ook een zeer mooi en menswaardig initiatief. Vermoedelijk zal dit niet m’n laatste Tour Elentrik zijn 😉 en het geeft zeker ideeën.
      Fijn dat je kon mee genieten, dank je wel!

      Geliked door 1 persoon

  2. Heel leuk gedaan! Misschien kom ik wel eens tot daar met de fiets, één van de komende weken (als het weer meewil). We waren zaterdag in Lokeren, maar enkel om van het station tot de jachthaven te stappen. Niet gelet op kunst 🙂

    Geliked door 1 persoon

      1. 😀 Ik ook hoor. Maar ze is er toch. Knal in het centrum. Je gaat van het station naar de Durme, en rechts is de jachthaven… Dijkgracht, overkant Durmelaan.

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.