Fragmenten·Wonen en méér

Over zeearenden en zo (#dwarsdoordelagelanden)

Arnout Hauben en zijn twee vrienden Ruben Callens en cameraman Philippe Niclaes doen het weer. Met een nieuw seizoen van feelgood-TV – een vervolg op de vorige Dwars door de lage landen – zijn ze opnieuw gestart aan een lange tocht. Die loopt deze keer vanuit het Hoge Noorden in Nederland (Lauwersoog) tot aan de Belgische kust (De Panne), samen goed voor zo’n slordige 1000 kilometer te voet.

Ook hun vorige tochten – Rond de Noordzee en Dwars door de Middellandse Zee – heb ik met heel veel plezier gevolgd. Ongedwongen, spontaan, fel naturel ontmoeten ze onderweg mens-mensen die hun verhaal doen. Met een lach, of met een traan: het kan allemaal. Het is een samenwerking tussen de Nederlandse VPRO en de Belgische VRT van het Vlaamse productiehuis De Chinezen. Ik kon niet wachten tot het bij ons (België) werd uitgezonden dus volgde ik het nu al bij onze Noorderburen.

Tijdens één van die afleveringen gingen ze op zoek naar de zeearenden. Gids- en dè zeearend expert Martijn De Jong neemt hen mee op zijn boottocht op het Ketelmeer in Schokland, waar ze hem in Schokkerhaven treffen. Voorheen woonachtig in Amsterdam en na 41 jaar, speciaal voor de zeearend naar deze plek verhuisd. Ze hadden geluk die dag.

Nog geen uur later zat hij daar, die imposante zeearend, hoog en droog als een echte ‘baas van een vogel‘ (dixit Ruben Callens). Vol trots toont Arnout zijn nieuwste aanwinst – een kanon van een telelens – en maakt er meerdere sprekende foto’s mee. Terwijl ze daar vanop hun boot aan het observeren waren, werd de zeearend verschillende malen aangevallen door een bruine kiekendief – nog zoiets dat je niet elke dag te zien krijgt.

Eerder die dag mocht Arnout zich zelf – als een vogel zo vrij – laten meevoeren op de thermiek in een zweefvliegtuig. Als hij aanhaalt dat ze later op zoek zouden gaan naar de zeearenden, zegt de instructeur over deze roofvogel “Zij zijn de professionals, de echte thermieken, wij zijn slechts amateurs.”

Het brengt me naadloos naar onze eigen contreien. Ook in natuurgebied De Blankaart in Woumen (bij Diksmuide, provincie West-Vlaanderen, België) kennen we een unicum. Voor het eerst werd daar een koppel zeearenden gespot. Genoemd naar de pioniers van dit natuurdomein, kregen ze de namen Betty en Paul. Intussen werd het eerste jong geboren. Er volgt mogelijk nog een tweede jonggeborene, zo bericht VRT news op 18 april 2024.

Nog niet zo lang geleden was deze roofvogel zo goed als uitgestorven in onze streken en werd de zeearend door de mens afgemaakt, omdat deze gezien werd als een gevaar voor hun vis en -vee. Vandaag leven mens en zeearend vreedzaam naast elkaar, besluit Arnout.
Als ik dit alles zo hoor en zie, vind ik dit toch enigszins hoopvol voor onze natuur.

Dwars door de lage landen (2024) – van 21 april- tot 9 juni 2024 op zondagavond op NPO2.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14 gedachten over “Over zeearenden en zo (#dwarsdoordelagelanden)

    1. Ik wist het ook pas later en ben beginnen volgen via terugkijk TV. Ik neem de serie van NPO2 ook op. Altijd leuk om ook achteraf nog eens terug te kunnen zien.
      Vind ik ook. Het is het soort programma’s waarvan ik het meeste hou.
      Dat nieuws stemde me ook heel blij.

      Like

  1. Ik volg die serie ook op NPO ook met heeeeel veel interesse. Die mannen zijn heel naturel, boeiende tv, je leert de omgeving kennen en er zijn altijd fijne contacten met toevallige passanten.
    De vorige series zag ik ook.
    Heerlijke tv!

    Geliked door 1 persoon

    1. Heerlijke TV hé, heel inspirerend ook. Het heeft alles dat blijft boeien.
      Die toevallige contacten vind ik misschien nog wel het leukst, en dan de verhalen die erbij horen. En ja, de landschappen niet te vergeten. Het geeft ook ideeën om er zelf eens op uit te trekken.

      Like

      1. En wij zijn grote Nederlandfans met de fiets. We kijken dus extra goed.
        Die contacten vind ik ook erg de moeite. Er zijn er natuurlijk veel meer, ze houden de boeiendste voor op tv.

        Geliked door 1 persoon

    1. Ik vind het één van de betere programma’s op televisie. Veel en veel interessanter als de series van 13 in een dozijn. Het grijpt me bij momenten ook bij de keel, die verhalen die ze brengen.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.