Creaties·Dag boek·Fragmenten·Wonen en méér

De RAKtivist

RAK, dat staat voor Random Acts of Kindness, vrij vertaald willekeurige uitingen van vriendelijkheid. De wereld een klein beetje mooier maken met een eigen, kleine bijdrage. En dan nog liefst elke dag :-). Ik hoorde er voor het eerst over dankzij een boek hierrond, van dezelfde auteur als het Bucket list boek, intussen alweer oud nieuws voor de meesten onder jullie allicht 😛 . Er bestaat zelfs een heuse community rond, de RAKtivisten.

Het boek heb ik niet, wel bracht ik het al een keertje mee van de bib. Het duwtje in de rug om hier ook eens een logje over te schrijven kreeg ik door een handig kleinood (zie afbeelding) dat begin dit jaar bij de Libelle zat. Het deed me spontaan denken aan de Flow weekly (foto onder ⇓). Deze laatste worden helaas niet meer uitgebracht. Jammer want het waren fijne boekjes…

Flow weekly
Flow weekly

RAK is simpel: anderen gelukkig maken geeft een fijn gevoel. Vele van die ‘goede daden’ vind ik eerlijk gezegd vanzelfsprekend (zie verder). Toch krijg ik regelmatig verbaasde blikken en/of tegenreacties daarop.  Anders dan bij de moOImenten – een maandelijks samenraapsel van wat mij zoal gelukkig maakt – ligt de focus bij RAK op datgene waarmee men anderen gelukkig tracht te maken. Volg alvast even mee.

♥ De kassabediende die er nogal boos uitzag tòch zelf vriendelijk beginnen toespreken waardoor een leuke babbel ontstond en haar gezicht opklaarde. Bleek uit dat gesprek dat ze moe gewerkt was en uitkeek naar haar dagje verlof na enkele loodzware en lange werkdagen. Dat gesprek en vooral een luisterend oor luchtte haar duidelijk op waarna ze me ook een extra helpende hand toestak.

De lach die je iemand stuurt
komt vanzelf bij jou terug.

♥ Meehelpen om het verkeer voor ieder vlotter te laten verlopen door mee te ritsen (dat ritsen doe je zo).
♥ M’n hand opsteken als iemand mij er dan tussenlaat in het verkeer.
♥ Recepten opzoeken voor een collega-medecursist wiens zoontje met nogal wat gezondheidsproblemen kampt. Diezelfde collega een boek – dat ik initieel naar de kringwinkel dacht te brengen – cadeau doen. (Die collega leest ook graag boeken ❤ ).
♥ Mensen in het voorbijgaan op straat vriendelijk begroeten en merken dat het hen goed doet.
♥ De deur openhouden voor iemand die zwaar beladen was.
♥ Weer heel veel naar de kringwinkel brengen en zo m’n steentje bijdragen in tewerkstelling/recycleren/… [lees ook: The 30 day minimalism challenge]

kringen
kringen

♥ Iemand een complimentje geven over de mooie kleding die ze draagt.
♥ Een telefoontje naar een vriendin die ik sedert lange tijd niet meer gehoord had.
♥ Kleding wegschenken aan een vriendin met een jongere dochter.
♥ Ieder die ik tegenkom op m’n leerplek dagelijks begroeten met een goeiedag.
♥ Een Nieuwjaarskaartje bezorgen aan iemand die ik nooit eerder nieuwjaarswensen stuurde (en er eentje van terugkrijgen 🙂 ).
♥ Blij zijn om het geluk van anderen en het hen ook zeggen.
♥ Een tevredenheidsenquête (naar aanleiding van een herstelling) deze keer wèl invullen en opsturen.

tevredenheidsenquête
tevredenheidsenquête

♥ Tijd maken – ondanks een véél te druk programma – voor een moeder-dochter momentje (we gingen samen naar deze prachtige film kijken).
♥ M’n parkeerticket dat bij vertrek nog niet verlopen was aan iemand anders doorgeven.
♥ Een spontane babbel aanknopen met een voorbijganger ’s morgens in de vroegte op weg naar… Te weten: Een dame met haar tè schattige mopshondje tijdens hun dagelijkse ochtendwandeling. Het beestje wou duidelijk spelen en was dol enthousiast, die babbel heel spontaan en vlot. Ik wenste haar nog veel plezier met haar ‘Baloo’ :-).
♥ Nog bruikbare spullen opzij houden voor een vriendin die ik hiermee kan plezieren.
♥ De kassabediende die teveel wisselgeld teruggeeft hierop wijzen.

2017 - Libelle
2017 – Libelle

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe ziet jouw RAK lijstje eruit?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

 

 

10 gedachten over “De RAKtivist

  1. Erg leuk hé, die Random Acts of Kindness! Ik doe het niet elke dag, maar ik probeer er werk van te maken. Zo maakte ik ook een babbel met een zuchtende kassabediende, mailde ik na 25jaar naar mijn toenmalige leerkracht Zedenleer om hem te bedanken, mailde ik naar een Amerikaanse wiens YouTube kanaal ik vaak bekijk om haar te bedanken en kreeg een superleuke mail terug, enz. Met RAK’s maak je anderen blij, maar je wordt er evengoed zelf happy van!

    Like

    1. Vind ik ook, Mel 🙂 . Elke dag is veel gezegd maar ik doe ook m’n best. Jij hebt ook hele leuke RAK’s. Het geeft idd een goed gevoel om anderen blij te maken. Gewoon…heel gewoon, spontaan en zondermeer. Fijn, zo’n reactie van herkenning :-).

      Geliked door 1 persoon

  2. Het zijn allemaal kleine dingen, maar ze kunnen zoveel verschil maken. Zo probeer ik altijd hoffelijk te zijn in het verkeer, al is dat hier in de stad soms een hele uitdaging. Een tijdje geleden liet ik een papa en zijn twee kleine kindjes rustig passeren op het kruispunt en ze zwaaiden allemaal zo lief naar mij dat mijn gemoed vol schoot :-).

    Like

    1. Oh da’s zo herkenbaar, Samaja 🙂 . Heb ook al een aantal keren zulke momenten meegemaakt… Zoals je terecht opmerkt: kleine dingen maar groots qua impact, daarvoor zijn we hier 😉 .

      Geliked door 1 persoon

  3. Mooi lijstje! Ik probeer ook altijd goed te doen voor anderen. Mijn hand opsteken naar chauffeurs die me laten oversteken (als fietser), mama’s met buggy’s helpen opstappen op de bus, je plaats op de bus afstaan aan oudere mensen (serieus, jeugd, hebben jullie geen manieren geleerd?), interessante artikels of tijdschriften bijhouden om aan vriendinnen door te geven, …

    Like

  4. Het zijn inderdaad net die kleine dingen die vaak het verschil maken. Toegegeven, op dagen dat ik zelf heel moe ben en het allemaal eventjes niet meer zie zitten sta ik er niet bij stil om aan RAK te doen, maar als er net dan iemand je een complimentje geeft of een RAK doet, kan mijn dag er wel helemaal door opfleuren.

    Geliked door 1 persoon

    1. Het maakt idd een hemelsbreed verschil, Evi, zo’n hartelijk woordje of een vriendelijke lach. Geen grootse dingen maar kleine, waardevolle momenten.

      Like

  5. Oh wat leuk, ik probeer daar ook aandacht voor te hebben dat ik goeiedag zeg of eens lach naar mensen. Dat gesprek met de norse kassabediende leek me wel moeilijk maar ik probeer ook verder te denken als iemand slechtgezind is achter de kassa… Je weet nooit wat er scheelt.

    Ik heb ook al vaak naar het RAK-boek staan kijken en getwijfeld of ik het zou kopen.

    Like

    1. Door de jaren heen ben ik nogal veranderd, Sofie. Zo ook wat die kassabediende betreft: voorheen zou ik in dezelfde omstandigheden heel anders gereageerd hebben. Ik tracht ook verder te kijken dan want inderdaad je weet maar nooit… zonder m’n eigen grenzen voorbij te gaan weliswaar. Het RAK boek werd eens een tijdje in pakket aangeboden met een leuke tote bag en zo als ik me niet vergis. Ik laat het voorlopig ook in de boekenwinkel liggen en zet het liever om in praktijk 🙂 .

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.