Fragmenten·Ontdek je plekje

Zomervakantie Zeeland – een reisverslag (2 van 5)

Dag 2

Dag 2 van m’n zomervakantie in Zeeland speelt zich af in Groede, een mooi bewaard dorp waar de tijd scheen stil te hebben gestaan. Dat was op een zondag. Ik was er al vroeg bij die voormiddag. De zon gaf me energie.

Een waard was bezig het terras aan het opstellen. Ik knoopte er spontaan een gesprek mee aan. Groede was gelukkig ongeschonden gebleven tijdens de Tweede Wereldoorlog, zo vernam ik. Het viel me inderdaad ook op, wat een mooi en schilderachtig plekje dit is.

Het bestaat uit een diepgelovige gemeenschap, vertelde hij verder. Dat verklaarde meteen waarom het openluchtmuseum die zondag niet toegankelijk was. Dit museum – het Vlaemsche Erfgoed – laat je een kijkje nemen in een Zeeuws-Vlaams landbouwdorp in de eerste helft van de 20e eeuw met levende ambachten. Voor mij is dit dè reden om er nog eens terug te gaan. En wat houd ik toch van dat sappige taaltje (zie filmpje in link)!

Maar vooral: zon, zon, en nog eens…zon! Wat wil een mens nog meer tijdens een zomer – vakantie. Zon, vriendelijke mensen, rustig rondkuieren, rondkijken, foto’s nemen, genieten, indrukken opdoen. Meer moet dat niet zijn.

[Klik op een galerij om elke foto afzonderlijk en uitvergroot te kunnen zien]

Van Groede ging het die dag na het middageten naar Ijzendijke. Ook dat plekje heeft me aangenaam verrast! Ik herinner me een goede klim om tot aan die molen te geraken. Al kan dat ook te maken hebben met m’n toenmalige conditie en de ontzettend warme temperaturen, die bleven aanhouden.

Het zeeuws briesje zorgde gelukkig voor een welgekomen verkoeling. We schrijven augustus 2022. Op het thuisfront was het zo mogelijk nóg warmer, vernam ik via via.

Indien het weer wat minder was geweest, had ik allicht het Museum het Bolwerk daar in Ijzendijke bezocht. Maar met goed weer ga ik niet binnen kruipen. Wat ik nu vooral opzocht, waren de lommerrijke plekjes daar in godverlaten steegjes of rond een kerk. Ondanks het hoogseizoen was het nergens overdreven druk.

Deze reis kon op geen beter moment gepland zijn.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hier eerder verschenen

Zomervakantie Zeeland – een reisverslag (deel 1 van 5)

12 gedachten over “Zomervakantie Zeeland – een reisverslag (2 van 5)

  1. schitterend verslag in woord en beeld
    ja mooi hé dat taaltje in dat mooie winkeltje
    maar in Groede aan Zee is de voertaal bijna Duits
    deze dorpjes zijn als parels in het land
    fijn weekend groet

    Geliked door 1 persoon

  2. Dit is meer het beeld van de gezellige dorpjes die ik ken als ik aan Zeeland denk. Ooit ben ik er ook nog geweest maar dat is weeral jaren geleden ondertussen. Mooie foto’s, echt een promotie voor dit dorp.
    Fijn weekend Hilde.

    Geliked door 1 persoon

  3. Prachtig verslag heb je gemaakt uit Zeeland. Zeeland is zeker mooie buurt om te wandelen. Mooie foto’s geworden. Je hebt heerlijk gehad in Zeeland. Toen had je ook mooi weer om te genieten. Fijne dag. PS:Ik heb je vorige logje ook bekeken. Prachtig!!!

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je wel. Ik kom er ontzettend graag, in Zeeland. Voor mij was dit een unieke ervaring en één die voor herhaling vatbaar is alleszins. Ook daar nog een fijne dag.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.