Geen categorie

Het relaas van de loodgieter

Foto door Ksenia Chernaya op Pexels.com

Een goede vakman vinden, die èn professioneel èn vooral betrouwbaar is, het is de dag van vandaag niet zo’n evidentie. Als je dan toch een goede vakman hebt gevonden, die daaraan beantwoordt, betaal je daarvoor de (juiste) prijs. Ik heb het er echter wel voor over. Want niets zo vervelend als een vakman waarop je niet kan rekenen.

Het heeft ook hier heel wat voeten in de aarde gehad, vooraleer ik bij een goede vakman – desgevallend loodgieter – ben terechtgekomen.

Bij de aankoop van het appartement – ik woon hier nu intussen sinds 2013 – kreeg ik er loodgieter 1 bij. Nu ja, zo ne cadeau was dat nu ook weer niet, achteraf beschouwd.

Telkens het tijd was voor het – tweejaarlijkse – onderhoud, moest ik achter mijnheer z’n veren zitten. Of hij had z’n agenda niet bij en ‘zou me zeker zelf terugbellen’, of hij zat dan toevallig op de voetbal met de zonen en ‘zou me zeker zelf terugbellen’. Het was altijd iets. Drogredenen, als je ’t mij vraagt. Van de beloofde telefoontjes kwam er overigens niets in huis.

Toen ik uiteindelijk voet bij stuk hield, dat hij toch in hemelsnaam eens kon langskomen, maakte hij zich er telkens snel van af, van zo’n onderhoud. Twee radiatoren – één op de hal en de tweede op m’n eigen slaapkamer – deden het intussen niet meer. In wintertijd geen pretje om op een koude kamer te gaan slapen!

Op de vraag of hij dat eens kon nakijken, die radiatoren, kreeg ik botweg een antwoord van dat zèlf zo en zo te doen. Iets met een stiftje dat moest losgeklopt worden. Maar hé, wie was hier de vakman?! Het zou wel aan de thermostaat kunnen liggen. Die was aan vervanging toe. Zo gezegd, zo gedaan.

Het euvel bleef evenwel bestaan. De radiatoren deden het nog steeds niet en nu viel ook de verwarmingsketel regelmatig uit. Ook daar weer de uitleg: als je daaraan en daaraan draait, krijg je ‘m weer aan de praat. Professioneel? NOT!

Gelukkig waait er nu een nieuwe wind door deze woning. Via de app Hoplr deed ik een oproep aan de buren, of zij geen goede en vooral betrouwbare loodgieter kenden. Immers: mondelinge reclame is nog steeds…de beste reclame.

Meteen een tip van de buurt hier en deze loodgieter stante pede opgebeld. Kwam ook heel correct over. Loodgieter 2 kon echter pas over X weken komen (hij was hier tenminste eerlijk over) maar “Ik kan u misschien een andere aanraden?“. Oh ja graag want de tijd drong, de tweejarige onderhoudstermijn was intussen al een tijdje verstreken.

Loodgieter 3, die werd het. Ik legde de situatie uit en diezelfde dag nog is deze laatste langs geweest. Hij keek alles grondig na, herstelde diezelfde dag nog beide radiatoren en kwam tot een ontdekking.

Bleek dat de verwarmingsketel door loodgieter 1 – de prutser! – verkeerd was aangesloten. Warm op koud en koud op warm. Dit was ook te merken aan de manier waarop elke radiator opwarmde, en inderdaad. Maar wat nu?! De paniek vloog rond m’n hart.

Hij stelde me snel gerust en zei dat hij dat kon oplossen. Bovendien was het expansievat aan vervanging toe. Hij gaf ook hierover een uitgebreide en deskundige uitleg. Duidelijk iemand die z’n vak kent. Zo iemand ook die me gerust stelt en m’n vertrouwen wint.

Wat méér is: ik zal voortaan zelf door hèm gecontacteerd worden, als het tijd is voor het volgende onderhoud. En alles wat me verder helpt, waar ik zelf m’n tijd en energie niet meer hoef in te steken, is voor mij nu een grote hulp. Ik kan loslaten

Eind goed, al goed. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet. Dankbaar, dat ik nu wèl een goede loodgieter heb gevonden. En dat alles dankzij een simpel telefoontje. Zo moeilijk is dat niet hé. Gewoon een kwestie van het te doèn. Ik leer nog elke dag bij :-).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

13 gedachten over “Het relaas van de loodgieter

    1. Dat klinkt alleszins goed en ook een meevaller voor jullie, da’s inderdaad veel waard.
      Transparantie vind ik ook belangrijk. Op de website van de gekozen loodgieter las ik bij de reviews van zijn bestaande klanten, dat hij niet de duurste, ook niet de goedkoopste is. De gulden middenweg dus ideaal.

      Geliked door 1 persoon

  1. Goeie vakmannen vinden, het is inderdaad een kunst tegenwoordig. Wij merken vaak dat de goeie inderdaad een prijskaartje hebben (maar dat hebben wij er ook wel voor over) en jammer genoeg vaak ook niet meteen beschikbaar zijn (tenzij je echt een noodgeval hebt). Momenteel zijn wij keihard op zoek naar een goeie schilder. Donderdag komt er nog eens iemand langs voor een offerte te maken, dus fingers crossed dat het een match gaat zijn!

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik ga mee duimen voor jullie, Evi. Er bestaan ook van die websites waar je (vergelijkende) offertes kan vragen tav vakmannen, las ik een tijdje terug in de Libelle. Dat is echter niet altijd een garantie voor ‘ècht’ erkend vakmanschap. Je moet inderdaad een beetje geluk hebben daarmee.
      Voor een schilder zou ik bv langsgaan bij (gespecialiseerde) verfwinkels en daar eerst eens horen.

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.