Welzijn

Hoe ik meer mindful leer leven in m’n dagelijkse doen (5 tips)

Een hoofd dat barstensvol zit met zorgen, met oneindig veel vragen en dito gedachten. Een hoofd dat schreeuwt “Halt! Ik kan er niets méér bij hebben!” Je merkt het aan van die kleine dingen.
Wat gisteren nog als vanzelf ging, lijkt vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. De concentratie verzwakt, de anders zo aanwezige interesse vervaagt, je schijnt niet ècht meer in het moment te leven of -aanwezig te zijn. En langzaam maar zeker verdwijnt ook die glinstering.
Wil je opnieuw stralen, dan wordt het NU tijd voor een time-out. Mindful leren leven in je dagelijkse doen. Weer beter leren omgaan met die tijd en zo, opnieuw tot jezelf komen.
Mindfulness of de kunst om bewuster om te gaan met je zintuigen.
Wat hoor, zie, ruik, voel en proef ik? En zoals het gezegde ons leert: oefening baart kunst. Ik verzamelde enkele tips (5 die voor mij alleszins van toepassing zijn) en wil ze hier graag met jullie komen delen.

Tip N° 1: terug naar je kindertijd

Wat maakte jou als kind gelukkig? Waarin vond je vreugde? Wie hebben daarvan deel uitgemaakt? Je hoort het wel eens zeggen Omarm (opnieuw) het kind in jezelf.

Als ik naar mijn kindertijd terugkijk: ik hield ervan, als vriendjes en vriendinnetjes kwamen spelen. Verjaardagsfeestjes vond ik enig! Omringd worden door wie mij graag zagen, toen nog zorgeloos en blij.

Anderzijds, ik was ook graag op mezelf. M’n eigen slaapkamer was m’n veilige cocon. Daar trok ik me vaak terug, in stilte, al schrijvend, of al schuivend met meubelen. Ik hield ervan om m’n vertrouwde omgeving volledig naar m’n eigen zin in te richten. Daar voelde ik me veilig, ik was er ook trots op, op die kamer die ik zo smaakvol had ingericht. De kleuren in harmonie afgestemd op elkaar. Het was de plek waar ik gedichten schreef of iets toevoegde in de tekstenboeken en poëziealbums van de vriendinnetjes.

In de jeugdbeweging leefde ik me vooral uit in het bosspel. Er schuilt dus ook een beetje een avontuurlijk type in me. Ik hield van de natuur, van de  bossen. Ook herinner ik me, hoe fier ik was, op m’n zelfgemaakte herbarium uit de middelbare schooltijd. Plantjes zorgvuldig uitzoeken, ze vervolgens drogen en in zo’n album kleven, met in m’n mooiste handschrift de naam, datum en vindplaats er keurig bij genoteerd.

Tip N° 2: leven volgens het seizoen

Als HSP  leef je nog net iets meer dan anderen, volgens het seizoen. Dat is nu eenmaal zo.

Mij zal je dus niet naar het zuiden zien trekken in wintertijd of omgekeerd, de sneeuw -opzoeken terwijl het hier zomert. Zo heeft elk seizoen z’n charme (de herfst voor mij nog net iets meer 😉 ). Ik som het even op, wat ik hiermee precies bedoel.

Lente –>> doet me denken aan nieuw leven. Planten, zaaien, zorgvuldig plantjes en bloemen uitkiezen. Al heb ik hier geen eigen tuin, toch vind ik er mijn plezier in om dan bloembakken te gaan vullen voor op het terras. En waarom niet: zo’n vensterbank tuintje aanleggen? Wist je trouwens dat je sla ook perfect kan kweken op die manier, gewoon op de vensterbank?

Zomer –>> staat voor mij gelijk met vakantie (= m’n hoofdvakantie), (leren) genieten. Bij voorkeur vertoef ik dan in een ander – zuiders – land. Daar waar de hitte voor mij alleszins draaglijker is dan de zomers hier. Terrasjes doen, kleinschalige optredens bijwonen, iets vaker ergens gààn eten. Zo van die dingen.

Herfst –>> hèt seizoen bij uitstek voor een HSP, met zoveel kleuren en geuren, waarin de zintuigen nog nèt iets meer dan in andere seizoenen worden aangesproken. Dit opnemen in mezelf en zoveel mogelijk tot m’n innerlijke ik laten komen. Mindfulness ten top! Ik zoek dan heel bewust de bossen op, ga op zoek naar de mooiste gekleurde herfstbladeren, op schattenjacht in de natuur, neem die geuren en kleuren heel bewust in me op.

Winter –>> Lekker cocoonen, gezelligheid, warmte, knusheid. Het voor onszelf gezel(f)lig maken. De kunst van langzaam genieten, net zoals de natuur ons dat voordoet, niet meer rush rush en jachtig leven maar opnieuw rustig aan, tot onszelf komen. Een heerlijk theemoment en waarom niet: daar een soort ceremonie van maken. Twee vormen van zo’n levenskunst die hier mooi bij aansluiten, zijn Hygge en ook Lagom of hoe de Scandinavische landen het ons voordoen.

Tip N° 3: kies één leefruimte uit die je zeker dagelijks proper wil houden

In tijden waarin het heel wat minder vlot, slaag ik er hoegenaamd niet in, om alle ruimten dagelijks proper te houden. Ik heb dan geen andere keuze, dan daarin selectief te werk te gaan. Die éne ruimte is wat mij betreft: de keuken. Ik leg je uit waarom.

De keuken is voor mij de plek waar alles start. Er wordt zondermeer genoten van een maaltijd met liefde bereid, voor jezelf, voor diegene(n) die je nauw aan het hart ligt (liggen). De keukentafel hier is ook de plek, waar er veel wordt (bij)gepraat. Die keuken kan dus maar beter een oord van rust zijn.

De keuken is voor mij zo’n plek waarnaar ik graag terug ga, daar ontstaan mooie herinneringen, door de geuren die er blijven hangen, het (samen) bereiden van zo’n heerlijke maaltijd, de plek waar je troost- of ander eten vindt. En mogelijk herken je dit ook: als ik honger ben, ben ik niet-te-genieten. Omgekeerd geldt dus net zozeer. Lekker en vooral voedzaam eten is vaak m’n redding!

Tip N° 4: leer lezen in stilte

Ik kwam het hier al eens eerder toelichten in deze Muziek: wanneer wel en wanneer niet?

Studeren met muziek of met gelijk welk soort afleiding, dat was hoegenaamd niet aan mij besteed. Daarin volg ik ook nu weer opnieuw mezelf. 

Ik lees graag boeken. Dat lezen doe ik op momenten dat er hier géén afleiding is. Of ik zoek een ruimte/omgeving op, waarin dit mogelijk is. Dus geen gestommel of gerommel rondom me. Geen radio, geen televisie die opstaat. De phone die volledig op stil/niet storen wordt gezet. 

Tip N° 5: (her)ken je talenten

Laat je niet van de wijs brengen, door uitspraken die jou alleen maar pijn doen.  Zo heb ik heel lang gedacht, dat ik niet kon tekenen, hoewel ik het zo graag deed. Intussen zijn er toch al enkele pagina’s in m’n Bullet Journal – zelf getekend – waar ik best wel trots op ben.

Of nog: dacht ik dat mooie foto’s nemen enkel was weggelegd voor wie hier professioneel- en vooral dagdagelijks mee bezig was. Ik keek met lede ogen naar al die perfecte plaatjes in kranten en tijdschriften en dacht – geheel onterecht – dat het enkel besteed was aan pro fotografen. Ik weet nu wel beter. Het hoeft lang niet zo perfect te zijn en ik heb er ook iets op gevonden.

Door het nuttige (lees: meer gaan bewegen) aan het aangename (lees: intussen foto’s nemen) te koppelen, ondervind ik daarin dubbel plezier

  • op het moment zelf: het genieten in de natuur – daar is m’n vroegere liefde voor de bossen weer – het rondkijken en dat vastleggen op beeld
  • daarna, telkens als ik terugkijk naar die foto’s en het lijkt, alsof ik dat moment herbeleef

Zalig vind ik het, om hierin vooral mezelf te volgen, zonder nog langer te vergelijken.  En dat is zo belangrijk, dat we onszelf blijven volgen. Ik ben blij dat ik het hier kwijt kon. Blij ook, dat jíj daar, het hier bent komen lezen, van begin tot einde. Dank je wel daarvoor, voor dat luisterende oor!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

11 gedachten over “Hoe ik meer mindful leer leven in m’n dagelijkse doen (5 tips)

    1. Een wijsheid die ik graag meeneem. Klinkt het niet, dan botst het maar. Iets wat ik steeds vaker ondervind. Gelukkig zijn er mensen, die me nog wèl naar waarde weten te schatten. Ze worden steeds zeldzamer, maar toch… daar ben (en blijf -) ik dankbaar voor.

      Geliked door 1 persoon

    1. Dat laatste vooral, neem ik graag mee. Ik leer het met vallen en opstaan. Dank je voor de fijne reactie hier en welkom overigens op deze blog :-).

      Like

  1. Zo, zo herkenbaar! Zowel het gevoel van ‘de spark’ kwijt zijn als het volle hoofd als dat het niet lukt om alles (aan hetzelfde tempo als vroeger) schoon of opgeruimd te houden.
    Met de rust die er nu is, vallen mij de kleine dingen nog meer op: tijdens een wandeling zie ik details die er altijd waren, maar die ik nu pas opmerk. Dan probeer ik er ook écht stil bij te staan, in het moment te staan. En dat doet zo goed!
    En je moet je inderdaad niks laten aanpraten door anderen. Ik las, ik denk bij Evi, dat je iets niet eens zo goed moet kunnen, maar je het vooral graag moet doen. Dat is het belangrijkste :-).

    Geliked door 1 persoon

    1. Die kleine details tijdens een wandeling, daarvoor had ik voorheen ook al oog, iets wat anderen ook opviel/opvalt op zo’n moment. Gelukkig ben ik dat niet kwijt. Maar de confrontatie met mezelf en vooral met m’n lichaam en geest die me daarop attent maken, dat alles nu trager verloopt, daar mag ik nu echt niet doof voor zijn.
      Iets graag doen heeft toch ook voor een groot deel te maken met iets goed kunnen, m.i. geeft het éne het andere de hand. Maar da’s mijn mening hé.

      Geliked door 1 persoon

  2. Fijne blog, even stilstaan en lezen hoe een ander het doet/ tips geeft om mindfulness leven handen en voeten te geven. En ja, jezelf volgen is echt een goede tip! Dat probeer ik ook, lukt niet altijd, omdat ik toch in een huis woon met 4 anderen. Maar ik doe echt mijn best, probeer me vooral niet te laten opjagen door anderen (buiten mijn gezin) . Dat heeft me een 1.5 jaar geleden bijna een burnout opgeleverd. Succes xx

    ps .. De herfst is ook mijn favoriet, gevolgd door de winter…

    Geliked door 1 persoon

    1. Fijn dat je er wat aan hebt :-). Het is normaal, met zo’n groot gezin, dat je daar je prioriteit in stelt. Oh zo belangrijk om je niet te laten opjagen door anderen. Ik kan helemaal volgen, wat die bijna-burn-out betreft. Ik balanceer momenteel op die rand met name en leer er harde lessen uit. En wat een ontzettend leuk toeval, dat van die seizoenen :-). Groetjes en take care daar hé 😉 x

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.