Welzijn

Blue Monday (not so blue)

Blue Monday, zo wordt de derde donderdag van januari genoemd. Een dag die in het leven werd geroepen door Cliff Arnall, een Britse psycholoog. Na wetenschappelijke studies die hieraan vooraf zijn gegaan, zou deze maandag de meest deprimerende dag voor velen zijn.

Zou… je hoort me al komen. Neen, daar doen we niet aan mee. Hoewel ‘blue’ wel vaak in liedjes voorkomt. Liedjes die er zeker wel mogen zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld heel spontaan aan ‘Blue hotel’ van Chris Isaak (ooit nog zelf gezongen in zo’n rockbandje – zie mijn jeugdfoto’s elders op de blog), ‘Blauw’ van The Scene en zeker ook het mooie ‘Blauwe dag’ door Suzan en Freek.

En toch…waarom- en hoe ik hier niet aan meedoe, vraag je je misschien af?

  • Het besef dat goede voornemens mislukt zijn.
    -> Voornemens? Welke voornemens? Die had ik het afgelopen jaar niet echt, dus konden ze ook niet mislukken.
  • Vakantie die nog zo veraf lijkt.
    -> Ik kijk naar wat wèl is geweest, de mooie reizen die we al wèl mochten (mee)maken. Doorblader m’n foto jaarboeken die dat besef nog meer aanwakkeren.

Voel ik toch een depri getint momentje opkomen? Dan maak ik het mezelf zo aangenaam mogelijk. Hierna mijn tips om Blue Monday not so blue te maken.

  1. Zorg voor een frisse woon-/slaapomgeving. Verlucht tijdig de kamers, of laat in de figuurlijke zin eens een frisse wind waaien doorheen je leven. Ga op zoek naar een nieuwe omgeving, een nieuwe uitdaging, of het nu privé of professioneel is…
  2. Creëer een gezellig sfeertje. Laat kaarsjes branden, zet een leuk muziekje op (rustgevend of net loud and clear, volgens je eigen mood, waarbij jij je goed voelt).
  3. Praat eens wat vaker met mensen. In de supermarkt, de buurtwinkel, bij de bakker/beenhouwer, de buur die je tegenkomt.
  4. Maak een hartverwarmende maaltijd zoals een heerlijk winterse ovenschotel. Bak zo’n heerlijke home-made cake (hier gisteren nog!) waardoor er zich zo’n heerlijk huiselijk gezellige geur verspreidt. Instant happiness gegarandeerd!! Zet een lekker kopje thee en neem er ook maar dat éne koekje/chocolaatje bij, zònder schuldgevoel.
  5. Maak plannen, toekomstplannen die binnen handbereik liggen.
  6. Wees mild voor jezelf en gun jezelf eens iets extra’s. Een ontspannen (voet)badje, dat net iets duurdere (…en vul hier zelf maar aan), bijvoorbeeld.
  7. Wat mij ook heel goed helpt: de Count your blessings (*) filosofie (wist je overigens dat deze (*) al dateert van 1897?!). Schrijf elke avond (minstens) drie dingen op die je die dag gelukkig hebben gemaakt. Kijk naar de kleine dingen om je heen die jou dat sprankelende gevoel geven. Zo lukt het zeker en vast. Inspiratie nodig, kijk dan zeker eens naar de moOImenten hier op de blog. Je zal merken: zo moeilijk is dat heus niet.

~~~~~~~~~~~~~

Begin alvast te oefenen hier: welke drie dingen hebben jou vandaag gelukkig gemaakt?

~~~~~~~~~~~~~

12 gedachten over “Blue Monday (not so blue)

  1. Ik heb een verleden met depressie, maar januari was nooit mijn dieptepunt. Winterblues heb ik nooit echt gehad. Ik heb het moeilijker in juni -als de zomer eraan komt- want ik ben niet bestand tegen hitte en ik mis het ‘cocoonen’ dan (rasechte introvert ;-))
    Die ‘count your blessings’ ben ik jaren geleden begonnen en ik moet zeggen dat het een grote impact heeft! Mijn 3 gelukjes vanochtend zijn: lachen samen met de kiné, kattenhalsbandje krijgen van de buur en pimpelmeesjes in de tuin spotten ondanks de regen! Ik had moeite om er “maar” 3 te kiezen, er is zoveel kleins dat gelukkig maakt eens je het toelaat.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hiervan word ik stil… Vind het bijzonder moedig dat je dat hier op een openbare plek zo open en eerlijk komt getuigen. Kan me voorstellen dat die periode niet evident zal geweest zijn.
      Het bijhouden van zulke kleine blijmakers doet in elk geval veel met je mindset. Ik spreek zeker ook uit ervaring hier.

      Like

  2. Vandaag waren mijn kleine gelukjes:
    – een productieve werkdag ondanks het feit dat ik slecht geslapen had
    – de echtgenoot die me tijdens een online vergadering probeerde af te leiden waardoor ik in de lach schoot
    – straks een heerlijke douche nemen

    Geliked door 1 persoon

  3. Er zijn redenen genoeg om depri te voelen of alles zwart te zien. Niemand ontsnapt daar aan, maar toch blijf ik kijken naar een halfvol glas ipv een halfleeg. Je moet de dingen ook eens proberen positief te bekijken.

    Like

    1. Inderdaad focus op die kleine positieve en soms heel vanzelfsprekende dingen. Precies wat ik hiermee wou zeggen. Ik weet dat het niet altijd even makkelijk is en toch…

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.