Welzijn

Hoe ik erin slaag m’n hoofd leeg te maken (7 tips)

Dit bericht werd geschreven in volle lockdown tijdens de pandemie van 2020. Zo een periode dat er maar bitter weinig meer mag, menselijke vrijheden sterk worden beknot en er dan zelfs sprake is in sommige regio van een avondklok. Zoiets kruipt heel erg in een mensenhoofd…

Het is een moeilijke. Het blijft een moeilijke. Een moeilijke opgave, om erin te slagen m’n hoofd leeg te maken. Doch mits een aantal handige tools, slaag ik er toch behoorlijk in. Mijn 7 tips die ik hier graag met jullie kom delen.

  1. Blijven bewegen
    Zolang ik kan blijven bewegen, dwalen die gedachten niet af. M’n dochter neemt me hier regelmatig mee tijdens zo’n beweegmomentje. Zij al joggend, ik volgend met de fiets. Ben ik alleen thuis, dan geef ik mezelf al eens een schop onder de… . Het is dan kwestie van die eerste stap buiten te zetten. En wat ben ik dan ontzettend blij en ook fier achteraf dat ik niet heb toegegeven aan de gemakzucht.
  2. Mild voor mezelf
    Nood aan een kleine verwennerij, een cadeautje-to-self? Ik ben mild voor mezelf en gun mezelf al eens iets extra. Dat kan iets materiëel zijn of een lekker tussendoortje, vers van bij de warme bakker ;-). Eens ik die beslissing heb genomen, kom ik er niet meer op terug. En mensenlief, wat kan ik daar dan ontzettend van genieten! Ik ben ook gestopt met calorieën tellen (al een hele poos) of me te vergelijken met anderen die het zogenaamd allemaal voor elkaar hebben (not). Gewoon m’n gezonde verstand blijven gebruiken, dan schiet ik al een heel eind op.
  3. Schrijven
    Er is veel, héél véél dat ik van me afschrijf. Tijdens deze lockdown is er heel veel naar boven gekomen en…in m’n gezicht ontploft. Dingen waarvan ik dacht dat ik die al voor eeuwig en drie dagen had verwerkt. Een geheugen is een vreemd iets. Door het neer te pennen, het van me af te schrijven in m’n dagboek, voelt het alsof die brok langzaam afbrokkelt.
  4. Muziek 
    Keihard meebrullen met muziek die me terug katapulteert naar m’n jeugdjaren. Nummers die ik van A- tot Z nog naadloos uit het hoofd kan meezingen. Of omgekeerd kan ook: weepy songs beluisteren, om die tranen die daar zo vastgeroest zitten, eens goed los te wrikken. M’n tristesse de vrije loop laten en dat lucht ontzettend op!
  5. Focus op één
    Vaak zit ik zo hard bezig met duizend en één dingen tegelijk. Ik roep mezelf dan even opnieuw tot de orde en werk eerst af, waarmee ik op dat ogenblik bezig ben. Me concentreren op dat éne, focus op één.
  6. Doel voor ogen
    Een concreet doel voor ogen hebben, ook dat helpt. Voor mij betekent dat: creatieve projecten tegen een bepaalde datum afwerken, een grotere huishoudelijke klus inplannen of de éne of de andere uitdaging aangaan, eens uit m’n comfortzone treden. 
  7. Een vangnet 
    Het is intussen zonneklaar geworden – (on)dankzij deze lockdown – wie er echt voor me zijn (en blijven). Ik laat me dan ook niet langer in met hen, die er niet voor me zijn op zulke moeilijke momenten en me enkel nog maar contacteren als het voor hèn lastig word. Een sociaal vangnet dat ik om me heen bouw, deze keer met de juiste mensen. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe slaag jij erin, je hoofd leeg te maken?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Meer lezen zoals dit?

Hoofd leegmaken, orde op zaken en dan weer verder
2020: zenmomentjes voor jezelf
Wat ik doe om rust te vinden
Ont-moeten (+ 2 filmtips)

 

20 gedachten over “Hoe ik erin slaag m’n hoofd leeg te maken (7 tips)

      1. Ik weet het, Myriam. Het is echt wat er onder de mensen leeft, de klanten die ik hoor nu via telefoon. Echt schrijnend soms. Hier af en toe komen bijtanken kan ook helpen.

        Geliked door 1 persoon

    1. Ja echt wel hé. Ik merk dat ook heel erg bij mezelf. Als ik eraan toegeef om eerder niet- dan wel naar buiten te gaan, ben ik verloren… Kom op, volhouden hé ;-).

      Like

    1. Fijn dat je de tips leuk vindt. Ik ben iemand die énerzijds echt graag mensen om me heen heb. Andere momenten dan weer liever voor mezelf. Maar een sociaal vangnet, dat kan ik toch echt moeilijk missen en zeker nu. Gewoon een babbel, een luisterend oor, doet al veel. Vriendschap – onvoorwaardelijk – dient inderdaad van beide kanten te komen.

      Geliked door 1 persoon

  1. Heel belangrijk, die mentale rust. Om te blijven bewegen moet ik mezelf ook regelmatig aanmoedigen, maar nadien ben ik altijd zo blij dat ik een grote wandeling heb gemaakt. In de zomer viel het nog wel mee, omdat we dan veel buiten waren (veel werk in de tuin), maar nu de dagen korter worden, merk ik ook aan mijn gemoedstoestand wat te weinig beweging met me doet.
    En dat focussen op één ding, dat is ook een goeie. We willen en moeten al zo veel (van onszelf). Soms mag het ook al eens wat minder zijn :-).

    Geliked door 1 persoon

    1. Grote of kleine wandeling of fietstocht, zolang ik maar buiten ben geweest. Het verricht echt wonderen. En een keer ont-moeten ;-). Dat laatste pas ik hier steeds vaker toe. Ook de vrijheid hebben om te kiezen hoort daarbij.

      Geliked door 1 persoon

  2. Heel herkenbare tips. Vooral dat van dat schrijven is iets dat ik pas echt sinds een jaar of twee ten volle heb ontdekt. Ik ben een piekeraar en overdenker totdat ik het weet in een vergeethoekje te duwen. Dat zit daar al goed, tot het moment dat dat hoekje te vol is en het ontploft. Het van me af schrijven helpt echt wel met de verwerking en zaken in perspectief plaatsen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Fijn jouw herkenning Charlotte. Het schrijven is voor mij ook al enkele jaren een enorme hulp. Nu zelfs nog meer dan anders. Blijven doen 😉🤗.

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.