Fragmenten·Welzijn

21 dagen (# 10.000 stappen)

Gewoontes ombuigen. Weer meer aandacht besteden aan lichaam en geest. En dat in 21 dagen. Er bestaan zo van die theorieën daarrond. Zoals die bewering van die plastische chirurg die opmerkte dat zijn patiënten gemiddeld 21 dagen nodig hadden om aan hun nieuwe leven te wennen. Heel wat psychologen namen die bewering over.  Onterecht, zo blijkt. [BRON: Libelle.be].  Net zoals de theorie rond # 10.000 stappen al werd weerlegd.

Voor de ene zouden 8.000 stappen volstaan, iemand anders heeft al baat bij 5.000 stappen. In Libelle N°13 (d.d.  29/03 /’18 ) las ik hierrond een ander interessant artikel, getiteld ‘Start to walk‘.  In dat artikel werden zowel een inspanningsfysioloog als een bewegingswetenschapper aan het woord gelaten.

En wat blijkt? 10.000 stappen, dat betekent zomaar eventjes 6 à 8 kilometer die worden afgelegd als er actief wordt gewandeld. Dat is al behoorlijk wat. Ik maak me dan ook geen illusie: slechts weinigen met een zittend beroep zullen dit verwezenlijken. Als dan daarbovenop – zoals bij mij – hobby’s veelal bestaan uit creativiteit waaraan maar weinig beweging te pas komt, zit het spel helemaal op de wagen. Maar ik diende ergens te beginnen. Dus ik begon.

Met enkele hulpmiddelen, zoals ⇓ een stappenteller en de ⇓ challenge 21 days to change bad eating habits [via AS Adventure]. Met elke dag een opdrachtkaartje.

Wat is er veranderd?

  • Gezondere eetgewoonten
    > Bij een opkomende kleine honger -> iets gezond eten.
    > Ook bij feestjes -> caloriebommetjes zoveel mogelijk vermijden.
    > De goede gewoonte om voldoende te drinken (water met of zonder smaakje/ongezoete thee/lichte soep), aanhouden.
  • Meer beweging
    > Per 45 minuten dat er wordt stilgezeten -> 15 minuten bewegen (in theorie…).
    > Tijdens het weekend méér beweging nemen/vaker naar buiten gaan (bijvoorbeeld naar de markt, gaan wandelen…)
    > Op weekdagen wat vaker een blokje omgaan zelfs op dagen dat ik moe ben/daarin geen zin heb…
    > Minder stilzitten en meer actievere bezigheden inplannen.
  • Minder snel moe
    > Dankzij een betere slaaphygiëne door meer beweging.
    > Dankzij een betere darmflora door meer beweging.
    > Dankzij minder gepieker door meer beweging.

Welke zijn nog de werkpuntjes?

  • Blijven werken aan deze nieuwe, vooral goede gewoonten.
  • Weerstaan aan zoete/hartige verleidingen en anderzijds niet tè streng zijn voor mezelf (de paaseitjes hebben me alleszins gesmaakt 😉 ).
  • Trager eten, voldoende de tijd nemen om te eten (volgens de challenge -> zo’n 30 minuten minimum per maaltijd).
  • Omgeving nog méér betrekken bij m’n Grote Plan zodat ook zij hiermee rekening houden.
  • Voldoende uren slaap aanhouden (zie challenge Dag 14 -> Get 8 hours of sleep each night. Fatigue can lead to overeating).

Resultaat?

Zoals ik hier eerder al eens uit de doeken heb gedaan, hier moest iets aan veranderen wilde ik ernstige gezondheidsproblemen voorkomen. Die weegschaal werd dus weer vanonder ’t stof gehaald. Als stok achter de deur. Voor mij was echter niet louter dat cijfer op de weegschaal van belang (want daar geloof ik niet in), wel dat er zich een verandering, een ommezwaai in m’n levensstijl zou nestelen. Wat automatisch leidt tot een gezonder gewicht. Een verandering die dan op termijn niet zou aanvoelen als een omwenteling maar als iets dat ik me eigen zou maken.

En die verandering is er stilaan gekomen. Ik heb het wel erg rustig aangepakt, met kleine voorzichtige stapjes die werden gezet in de goede richting.  De evolutie volgde ik op door het aantal stappen alsook mijn gewicht in kaart te brengen. Het resultaat deel ik hier graag met jullie.

WEEK 1 (D1 – D7) -> -1,1 kg / gemiddeld 4.363 stappen per dag
WEEK 2 (D8 – D14) -> -0,7 kg / gemiddeld 3.425 stappen per dag
WEEK 3 (D15 – D21) -> – 0,1 kg / gemiddeld 3.108 stappen per dag

======================

TOTAAL op 21 dagen -> – 1,9 kg op 3 weken tijd = een gezonde balans

Conclusie

Meer beweging zorgt voor een betere balans, zoveel is duidelijk. Men hoeft echter geen drastische veranderingen door te voeren, wil men gezonder & fitter door het leven gaan. Door dit rustig aan te pakken, is dit ook beter/langer vol te houden. Wat ik ook heb ondervonden: door m’n eigen ritme hierin te volgen, voelt dit ook als iets heel natuurlijk aan. Mijn werkpuntjes zullen wel altijd werkpuntjes blijven. Kunst is nu om deze te herleiden tot een minimum :-). M’n doel is hiermee dus zeker – nog – niet bereikt maar het is alleszins al een goed begin, dit. Voor u zit met andere woorden best wel een tevreden iemand :-).

wandelen

Meer lezen?

Het jojo effect na de  de winter (# 10.000 stappen)
-> Over mijn eeuwige strijd met overtollige winterkilo’s.
Onze eetgewoonten: gezond of ongezond?
> M’n eigen eetgewoonten eens onder de loep genomen.
Het cijfer op de weegschaal
-> Hoe ik denk over diëten.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Advertenties

17 gedachten over “21 dagen (# 10.000 stappen)

  1. Inderdaad: stof tot nadenken. Zo probeer elke week 100 km te fietsen maar op zondag fietste ik bijna nooit. Dat heb ik nu toch proberen te veranderen en al lukt het niet elke zondag om minstens 10 km te fietsen, het lukt me toch redelijk goed. Niets wereldschokkend en een weegschaal heb ik niet maar zo af en toe wat wandelen en elke dag fietsen lukt me wel.
    mvg

    Like

    1. Met de fiets dat lijkt me inderdaad ook heel leuk mèt sneller resultaat vermoed ik. Hier (nog) geen fiets, misschien moest ik dat toch maar eens overwegen… Als jong meisje fietste ik dagelijks zo’n 16 kilometer, een groot verschil met mijn mobiliteit nu.

      Like

    1. Intussen is het hier al zienderogen verbeterd. En daardoor ook krijg ik terug meer energie. Het ene werkt het andere echt waar in de hand. Waardoor ik dan weer meer zin krijg om te bewegen. Al wil ik gerust toegeven dat het soms een gevecht is tegen mezelf ;-). In de winter herval ik meestal in ongezondere (eet)gewoonten, hoewel ik mezelf wil beloven daar volgende keer niet meer zo sterk aan toe te geven. Het voelt veel beter op deze manier… Mijn trucje om meer water te drinken is: ik drink 1 groot glas water voor elke maaltijd, dat maakt al 1 liter op een dag. En daartussen op vaste tijdstippen bijvoorbeeld telkens ik het radionieuws hoor. Een andere gewoonte komt er niet zomaar maar op termijn wordt dit echt vanzelfsprekend 😉 mèt resultaat.

      Like

  2. Ik vind het zeer moeilijk om aan 10.000 stappen per dag te komen door mijn zittende job. Ik wandel regelmatig rond en tijdens de middagpauze maak ik altijd een wandelingetje in de buurt, maar meer krijg ik echt niet gedaan. Ik probeer veel te variëren qua eten en vooral genoeg groenten en fruit binnen te krijgen. Jij lijkt alvast zeer goed bezig!

    Like

    1. Ha! Nog iemand die dat niet vanzelfsprekend vindt. Fijn :-). Ik denk dat ieder met een zittend beroep dat wel (her)kent. Hier thuis dien ik er ook extra op te letten dat ik voldoende beweeg. Als flexitariër eet ik weliswaar vrij afwisselend maar in de winter lukt me dat net iets minder dan nu. Nu nog volhouden ;-). Dank alvast voor je aanmoediging èn voor de herkenning.

      Like

  3. En terecht dat je tevreden bent, ik vind dat je goed bezig bent als ik het hier zo lees. Ik stap heel veel, 2 wandelingen met de honden, van en naar het station, van en naar het werk en dan nog kom ik niet altijd aan 10.000 stappen. Zeker niet in het weekend. Ik probeer wel een minimum van 5.000 te halen op niet werkdagen, want op werkdagen stap ik duidelijk veel meer.

    Like

    1. Het kan natuurlijk nog altijd beter maar denk wel dat ik op goede weg ben. Dank je Sofie voor de aanmoediging. Zo te lezen beweeg jij ook heel veel en dan nòg kom jij eveneens niet aan die 10.000 stappen. Lijkt me inderdaad een hele opgave om dat op 1 dag te halen. Ik heb nu voor mezelf een minimum aantal stappen per dag vooropgesteld en bouw dat nu langzaam maar zeker op. Zonder te overdrijven daarin, want mezelf kennende houd ik het dan toch niet vol.

      Like

  4. Goed bezig! Ik herken de struggle met de hoeveelheid stappen wel: wanneer ik een andere sport doe die dag, trek ik er mij weinig van aan, maar zeker op werkdagen probeer ik tegenwoordig toch ook vaker een wandelingetje of dergelijke in te plannen. Als nu dat gewichtsverlies ook nog zou volgen… 🙂

    Like

    1. Merci Haaike. Dat wandelen is echt iets voor mij en vooral iets dat ik kan volhouden. Ik weet intussen ook dat spiermassa zwaarder weegt dan vetmassa, wat verklaart waarom dat cijfer op de weegschaal bij echte sportievelingen niet zo makkelijk naar beneden gaat 😉 ’t Is altijd wel een beetje zoeken vind ik en zich goed voelen bij wat men kiest vind ik nog altijd het aller-, allerbelangrijkste. Ik deel het hier maar even, zo hebben anderen die hiermee mogelijk ook te kampen hebben er ook wat aan.

      Liked by 1 persoon

  5. Goed bezig, proficiat met het behaalde resultaat al! Trager eten proberen we hier ook sinds een aantal weken, maar da’s dus écht moeilijk vind ik 🙂

    Like

    1. Dank je wel. Dat trager eten is inderdaad geen evidente, macht der gewoonte en zo. Ik ben hier altijd de eerste die gedaan heeft met eten. Nochtans, m’n darmen zouden me dankbaar zijn als ik trager zou eten 🙂 maar elke dag lukt dat een beetje beter…

      Liked by 1 persoon

    1. Hier werd het ook de hoogste tijd, Willy. Intussen lukt dat wel, zij het met mondjesmaat en op m’n eigen ritme. Dank je voor de link ook naar je nieuwe webstek.

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.