Welzijn

Hoe yoga mijn leven heeft veranderd

Deel 1 zit er bijna op. Deel 2 komt er heel binnenkort aan. Wie nu denkt dat het hier zal gaan over het vervolg op een of andere Netflix reeks om te gaan bingewatchen, die is eraan voor de moeite. Neen, dit logje gaat eenvoudigweg over … yoga. Omdat ik mijn vroegere en huidige ervaringen daarin wel eens wil delen. Het is deel van mijn leven, denken en doen geworden.

Toen ik zo’n 15 jaren geleden voor het eerst kennis maakte met yoga, was ik daar hoegenaamd niet op voorbereid. Yoga is immers een mindset waar je mentaal klaar voor moet zijn. Toen nog mama van een kleuter, alles draaide rond een af te betalen (veel te dure) woning, de ballen in de lucht houden, een carrière bolwerken die tè veel energie opslorpte en de zorg voor het huishouden. Die zorg die ik weliswaar àltijd en òveral meesleepte. Dus òòk naar die lessen yoga, toen. Met welgeteld 3 deelnemers waren we. Ikzelf, een in-mijn-ogen-oudere-man (hij moet toen mijn huidige leeftijd hebben gehad) en een veel jongere kerel.

Dat was dat. Boven in een polyvalent zaaltje dat iets of wat middeleeuws aandeed, op de eerste verdieping van het stadhuis van mijn nota bene huidige woonplaats (waar ik toen nog niet woonde). Het had niet m’n verwachtingen ingelost, toen niet. Maar tijden veranderen. Mensen veranderen. Ik heb leren loslaten, -nieuwere en juistere keuzes maken. Ook dat.

Vandaag sta ik terug in een zaaltje. Op een andere, een grotere locatie. Een uitgebreider aantal deelnemers – dames – de meesten van mijn leeftijd of ouder, hier en daar enkele jongere vrouwen. We zijn met zo’n 15 in totaal. Mooi geheel, net goed. Verschillende onder hen die dit al enkele jaren volgen. Een goede, aangename sfeer. Met toevallig ook dezelfde leraar van toen. Bomen komen elkaar niet tegen, mensen wel…

Intussen al wat meer veranderd, zoals ieder wel verandert op die tijd. Deze keer ben ik er wel klaar voor, voor die lessen yoga.  Niet alleen kwam er meer tijd en ruimte vrij en vooral meer zin om dit op de agenda te plaatsen. Het heeft mij heel veel bijgebracht en dat doet het nog steeds. Maar hoe heeft yoga mijn leven nu veranderd? En op welk vlak dan vooral?

In tegenstelling tot wat de meesten denken – als ik hen vertel dat ik yogalessen volg – is yoga niet zomaar wat liggen, ontspannen en je hoofd leegmaken. Het hoort erbij maar gaat wel veel en veel verder dan dat. Wat yoga bij de meesten oproept (“Ah ja, iets met een zonnegroet en de boom zeker hé?“) leidt vaak tot misverstanden.  Zoals dat yoga voor zweverige types is, – enkel weggelegd voor wie lenig is omwille van die toch wel erg ingewikkelde poses, – niet samen gaat met bepaalde religies omwille van het spirituele en zo meer. En daarom: enkele toelichtingen om deze misvattingen uit de wereld te helpen.

Yoga: de voordelen op een rijtje

  • Yoga zorgt voor meer levenskracht.
  • Door yoga ga je meer op je houding letten. Zorgt voor inwendige groei.
  • Stress hoef je niet met stress te bestrijden. Yoga leert je stress toe te laten, te aanschouwen en – heel voornaam – daarmee op een rustige manier om te gaan.
  • Zonder inspanning geen ontspanning. Het vergt wel wat tijd – vaak zelfs enkele jaren –  en oefening voor je bepaalde oefeningen op de juiste manier onder de knie hebt. In de yogalessen wordt er uitgelegd waarop men wanneer dient te letten. Welke pijnen zeker wel- of omgekeerd niet oké zijn. Yoga dien je ook te voelen in zekere zin.
  • Yoga leert je jezelf meer open-minded op te stellen naar anderen toe.
  • Het is een levensvisie. Je keert terug naar de basis. Kracht zoeken in jezelf, je leert beter letten op de juiste ademhaling.
  • Door yoga te beoefenen wordt druk weggenomen, zonder deze evenwel te willen onderdrukken.
  • Yoga zorgt voor een zalige nachtrust. Telkens ik van de lessen yoga kom, slaap ik als een roosje.
  • Je krijgt meer inzichten in jezelf, in je eigen gevoelswereld en zo ook in je relaties tot anderen.
  • Door yoga wordt je ruggegraat versterkt. Onze ruggegraat neemt heel veel op aan spanningen, zorgen van alledag. Die dienen we sterk te houden want moet nog lange tijd mee.

Timing en extra aandachtspunten

Ik volg dit nu eenmaal in de week, gedurende zo’n anderhalf uur buitenshuis. In wintertijd ontzie ik me soms van de moeite om me te verplaatsen in het donker en dan zeg ik tegen mezelf “Komaan, Hilde, laat je niet kennen. Denk aan hoe goed je je telkens opnieuw erna voelt.” Dan komt de goesting als vanzelf terug.

Mede dankzij onze yogi leraar. Die altijd heel veel uitleg geeft en ook een goed begeleider is. Hij wijst op punten, de juiste houding, welke alternatieve oefeningen er bestaan in geval van teveel pijn. Bijvoorbeeld voor deelnemers met rugaandoeningen (zo zijn er wel enkele in de les), na een zware operatie (yep). Een goede zaak en een groot pluspunt. Voor mij een bijkomende reden om ermee verder te gaan op deze manier.

Dat verder doen, daar heb ik intussen werk van gemaakt. Ik heb me ingeschreven voor het tweede semester, start begin volgend jaar. Hiermee heb ik alvast mijn work-out plan kunnen bijschaven.

Misverstanden rond yoga

  • Yoga dient niet om af te vallen. Wie daarin gelooft is eraan voor de moeite. Het is wel zo dat je door yoga veel bewuster met alles bezig bent, zo ook met welke voeding gezond en goed voor je is. Er bestaat zelfs een aantal kookboeken ⇓ hierrond: De yoga keuken (Knack.be) en Yoga kookboek (bol.com). Iets wat ook perfect aansluit bij een flexitarisch eetpatroon overigens.
  • Door yoga kweek je niet meer spieren. Daarvoor ga je beter naar een fitnesscentrum of start je beter een (begeleide) cardio training.
    > Ik merk wel dat mijn lichaam versoepelt door yoga. Iets wat wel nodig was hier…
  • Yoga is geen sport. Al vergt het toch wat inspanningen. Doch ieder kan hiermee beginnen. Het draait hier niet om presteren, de snelste, de krachtigste zijn. Wel over weer meer tot jezelf komen. En dat…vind ik al een hele prestatie op zich 🙂

De yoga keukenYoga kookboek

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

13 gedachten over “Hoe yoga mijn leven heeft veranderd

  1. Volledig akkoord! Ik denk ook dat het belangrijk is te zoeken welke leraar en/of locatie voor jou werken, want dat kan nogal sterk verschillen. In september volgde ik her en der een proefles en heb zo mijn keuze gemaakt.
    Nu volg ik eenmaal in de week les, maar verschillende keren per week doe ik dezelfde oefeningen ook alleen thuis, op mijn matje. Mijn lijf en mijn geest hebben er deugd van.

    Like

    1. Ik kan me daar helemaal in vinden :-). De manier waarop yoga wordt gegeven doet inderdaad veel en anderzijds ook hoe open men er tegenover staat.
      Langzaamaan begin ik er echt vertrouwd mee te geraken. De volgende logische stap is dan ook om – net zoals jij – deze oefeningen thuis verder te zetten en intussen gewoon verder les te volgen. De andere dames uit ons groepje die dit al jaren volgen hebben me alleen nog méér overtuigd. Zoals je terecht opmerkt: goed voor lichaam èn geest :-).

      Liked by 1 persoon

  2. Ik doe het thuis met de filmpjes van Adriene en daar voel ik me heel goed bij. Ik hoopte dat het zou helpen om mijn rug te ondersteunen en de klachten wat tegen te gaan en voorlopig kan ik er alleen maar content van zijn.

    Like

  3. Ik heb jaren Yoga gedaan. Mij moet je niet overtuigen. Jammer dat ik sedert die draaiduizelingen niet meer mijn oefeningen kan doen. Tot twee jaar geleden plooide ik mij zowat dubbel voor- en achterover. Maar als ik dat nu doe slaan mijn kristallen op hol in mijn oren en ga ik duizelen. Jammer. Desalniettemin heb ik nog steeds veel baat bij de ontspanningsoefeningen, de ademhaling. Yoga zou een schoolvak moeten zijn!

    Like

    1. In yoga bestaan inderdaad heel veel soorten oefeningen, van lichte tot oefeningen die meer inspanningen vereisen. Daarin dient ieder een beetje een eigen weg te zoeken. Die draaiduizeligheid is bij mij intussen volledig van de baan, sinds ik extra vitamine D ben beginnen nemen :-). En dat het een schoolvak zou moeten zijn, daar kan ik me ergens ook wel in vinden hoewel niet ieder hier ‘open’ voor staat. Daarmee begint natuurlijk alles…

      Liked by 1 persoon

    1. Fijn om dit te mogen vernemen, dank je wel. Ik krijg al eens andere soorten reacties waaruit blijkt dat niet ieder begrijpt waarrond het draait rond yoga. Vandaar ook dit verhelderende blog.

      Liked by 1 persoon

  4. Mooi om te lezen 🙂 Het doet mij ook goed om yogalessen te volgen. Hierboven zegt al iemand dat je de juiste leraar moet treffen en daar kan ik aan toevoegen dat het ook belangrijk is om de juiste vorm te vinden, die bij je past. Er zijn immers zoveel variaties aan yoga.

    Like

    1. Zo fijn dat je je hierin kan vinden, Lalagè 😉 En wat je schrijft, klopt, dat van die vele soorten yoga. Deze lessen noemen ‘yoga voor iedereen’ en is absoluut ook een aanrader voor wie er – zoals ik – maar net mee begint. De yogi is ook iemand die dit met hart en ziel opvolgt en dat doet veel…

      Like

  5. Ik heb al zo vaak naar yogalessen gezocht, maar bij mij in de buurt worden er blijkbaar geen gegeven.
    Wel is het mogelijk in Brussel onder de middag yoga gaan te doen, misschien is dat een idee ✨

    Like

    1. Ik volg dit via de mutualiteit, misschien daar eens je licht opsteken…? Of soms al eens via flyers die je vindt in de bib of bij de bakker/buurtwinkel… Bij mij was het ook gewoon een kwestie om er eens ècht mee te starten en het niet alleen bij een voornemen te houden. Blij dat ik die stap heb gezet nu, het voelt echt ontzettend goed!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

