Creaties·Wonen en méér

Onverwacht bezoek: wat nu?!

Een propere en frisse woonomgeving, ik hou daarvan. Ook wanneer er weer eens een keertje duchtig is opgeruimd, voel ik me net dat stukje meer happy. Zal de volgers onder jullie niets verbazen. Doorheen de jaren heb ik echter geleerd om daar een zekere souplesse in te bouwen.

Een plukje stof dat nog is achtergebleven hier of daar, een stofnet dat ik plots toch nog opmerk in de ene of de andere hoek, achtergebleven rondslingerende spullen, het glas voor de glasbol dat maar niet weggeraakt, nog kruimels, koffie-/ theevlekken op het aanrecht, de vaatwasmachine vergeten legen de avond tevoren…

Liever niets van dit alles maar toch: ik heb het leren aanvaarden doorheen de jaren. Aanvaarden dat ook dàt leven is. Géén noemenswaardige ergernis meer. Loslaten, eens wat meer de teugels vieren. Kortom: mens zijn. Niet altijd alles en overal tot in de puntjes afgewerkt willen zien. Véél en véél leefbaarder. Zowel voor mezelf doch ook zeker – en niet in het minst belangrijk –  voor m’n omgeving.

Die omgeving met wie samen leven toch nog altijd het aller-, allerbelangrijkste is. Niet het ‘zicht voor een ander’, wèl ‘een thuis voor onszelf’.  Tenslotte zijn wij diegenen die hier leven, wonen en alles wat ons bezighoudt, delen. Samen lachen, samen eten, samen een traan wegpinken, overleggen, discussies niet uit de weg gaan, die leren bijleggen, ook dàt.

Ik hou ervan om mensen over de vloer te krijgen, da’s echt wel genieten voor mij. Wanneer er echter onverwacht bezoek komt, durven m’n alarmbellen wel eens luid afgaan. Oei, wat nu?

Er staat hier nog een wasrek met te drogen was, temidden de woonkamer. Kuisen ging ik pas morgen doen. Oh help, het stof is ook nog niet afgedaan. En kijk toch eens die rommel op de tafel in de woonkamer, nadat ik pas m’n creativiteit heb laten botvieren. Die stapel paperassen dààr op de kast waarmee ik net bezig was om m’n administratie in orde te brengen. Dan bekruipt me wèl nog dat stukje oncomfortabel gevoel. De aard van dit beestje…

Ik geef mensen graag een welkom gevoel. Voor mij betekent dit: ontvangst in een hal die er netjes en opgeruimd bij ligt. En die lijn trekt zich dan liefst ook door naar de woonkamer. Doch met de tijd die dan onverbiddelijk verdertikt,  is het uiteraard on-mo-ge-lijk om èn nog alles snel af te stoffen, èn te stofzuigen èn te poetsen, èn ook nog eens die berg strijk weg te werken. Met andere woorden: keuzes maken. Ik heb het moeten leren, met vallen en opstaan. Uiteindelijk met het verhoopte resultaat dankzij enkele nuttige, eenvoudige  en vooral tijdsbesparende tips.

Tips die ik dan ook graag met jullie hier kom delen. Misschien herken je hier wel een en ander van jezelf in. Je wil het ook netjes, en zéker als er bezoek komt? En je schijnt tijd tekort te hebben? Een poetshulp hoort voorlopig niet tot de mogelijkheden? Dan heb je hier zeker wat aan. Opgedeeld volgens de tijd die er nog voorhanden is, alvorens dat ongeplande bezoek voor de deur staat.

Nog 30 minuten = opruimen

Om te beginnen de inkomhal. De ruimte waar de gasten worden verwelkomd. Geen rondslingerende schoenen, jassen, tassen. Alles gewoon opbergen – 1-2-3 weg ermee –  in de kast (een gesloten halkast waarin jassen en schoenen worden gescheiden is zòveel handiger en oogt meteen properder).  Zolang het maar uit het zicht is. Het geeft een warm welkom.

Ook wat de woonkamer betreft. Tijdschriften worden dan vergaard en op 1 stapel gelegd. Wat al gelezen is, vliegt dan meteen richting P&K doos. Ook de afstandsbedieningen belanden samen in het daartoe voorziene opbergbakje.

Kussens worden netjes herschikt, plaids opgevouwen en opgeborgen. En die was op het wasrek? Dat verplaatsen we toch gewoon even naar de slaapkamer (handig: zo’n verrijdbaar wasrek op wieltjes). Dat zal heus niet weglopen 😉

In de keuken wordt er nog een keer geveegd/gestofwist.  En snel even de stofzuiger over de vloerbekleding/zetels van woonkamer/badkamer/toilet. Tip: Door een wattenbolletje met etherische olie in de stofzuigzak te stoppen, wordt er meteen een goede geur verspreid, en dat zonder te poetsen/dweilen. [zie ook: Een geurend huis (+ aromatherapie)] Ook de aanschaf van zo’n Chi Lotus heb ik me nog geen seconde beklaagd. Zorgt eveneens voor een aangename geur, die je bovendien zelf kiest 😉

Nog 1 uur = afstoffen + dweilen

30 minuten lijstje + …

Naast de 30-minuten taken van hierboven, kan als extra het stof worden afgenomen. De keuken wordt nog even snel gedweild en een snelle opkuis met allesreiniger doet de rest. Ook het toilet wordt nog even extra opgefrist met allesreiniger. Een nieuw gastendoekje, propere kranen en een leeg vuilniszakje geven meteen een verfrissende indruk.

Nog 2 uur = grondiger kuisen

30 minuten lijstje + 1 uur lijstje + …

Ook de woonkamer kan nu worden gedweild. De ruimtes waar de gasten doorgaans niet komen, zoals badkamer en slaapkamers, kunnen er nu ook worden bijgenomen (lees: gestofzuigd) . Dan is dat meteen ook gedaan. Rest er nog tijd daarna, krijgen spiegels en binnenramen een extra beurt.

Met weinig moeite toch het gewenste resultaat zonder al te grote inspanningen, dat is waar het hier om draait. Het hoeft inderdaad niet perfect, goed is ook al goed genoeg. En dat met een minimum aan inspanningen 😉

Afbeeldingsresultaat voor you don't have to be perfect to be amazing

BRON foto: freepik.com

Meer opruimtips?

The 30 day minimalism challenge -> Op amper 30 dagen naar een leven met minder rommel.
Happy home challenge -> Ook deze simpele tips hielpen me al aardig op weg…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

14 gedachten over “Onverwacht bezoek: wat nu?!

  1. Eerlijk? Ik kom liever bij iemand waar van alles rondslingert, met de strijk die klaar staat en de papieren op de tafel, dan in een huis waar het lijkt alsof er niet eens in geleefd wordt. Ik ga liever langs bij iemand die daar geen stress voor heeft, als je dààr op wordt aangekeken, dan zijn het in elk geval geen toffe mensen, maar da’s mijn mening.

    Like

      1. Met jonge kinderen in huis is dit uiteraard een hele andere situatie. Zoals gezegd, het moet leefbaar zijn voor iedereen…

        Like

    1. Het is eenvoudigweg een keuze die ik voor mezelf heb gemaakt en zoals gezegd niet ‘voor het zicht van een ander’. Doen waar men zich zelf goed bij voelt, dat is inderdaad het voornaamste, de rest volgt dan vanzelf. Het geeft mij persoonlijk rust, het omgekeerde geldt net zozeer…

      Liked by 1 persoon

  2. Wij hadden vroeger een ingemaakte kast in de inkomhal, dat was zo handig. Nu hebben we wel een zichtbare kapstok, maar die houden we netjes. Wel hebben we een gesloten schoenenkastje gekocht, want alles gewoon op de grond was toch een te slordig zicht. Ik zou toch ook liefst een halfuurtje hebben om op te frissen vooraleer we onverwacht bezoek zouden krijgen…

    Like

    1. Een ingemaakte kast dat lijkt me inderdaad ook zoiets heel handig 😉 en een kapstok die netjes wordt gehouden da’s ook altijd fijn hé. Ik merk dat je je hierin goed kan vinden, leuk om dat hier te mogen lezen … dank je wel.

      Like

  3. Ons huisje is meestal presentabel. Niet enkel voor bezoek, maar vooral omdat ik dat zelf aangenaam vind. Toegeven, ik kan nog wat leren ‘loslaten’ (dat perfectionisme zit er goed ingebakken) Ik denk dat ik die laatste quote afdruk en boven m’n bed hang 🙂

    Like

    1. Voor onszelf in de eerste plaats, daar komt het inderdaad ook hier op neer Mel :-). Het geeft me echt een rustgevend gevoel zolang het maar leefbaar blijft. Voorts volg ik jou ook helemaal: het is een leerfase, zoals ik zelf ook heb ondervonden intussen. Fijn dat je er wat aan hebt, ook aan die quote. Die hangt hier trouwens ook op m’n prikbord 😉

      Liked by 1 persoon

  4. Hier hangt het beetje af van wie het bezoek in kwestie is 🙂 Als het ook ouders met jonge kinderen of mijn broers of ouders zijn dan vind ik het net een beetje minder erg als niet alles aan de kant ligt. Maar door de band probeer ik toch ook wel altijd om het netjes te houden hier in huis. Wel handige tips voor als je echt heel weinig tijd hebt!

    Like

    1. Doorgaans vind ik het het prettigst als alles aan de kant is bij bezoek. Geeft mij ook dat relaxte, ontspannen gevoel. Al zijn er hier uiteraard ook momenten/periodes dat een en ander door de vingers wordt gezien. Die tips pas ik hier nu regelmatig toe, zonder ook maar gestressed erbij te lopen. Fijn dat je er wat aan hebt zo!

      Like

  5. Heerlijk een opgeruimd schoon fris huis, waar alles op zijn plek ligt en waar bij je niet in de stress hoeft te schieten als iemand eens een x onverwachts langskomt. Ik zal andere dingen moeten loslaten want ik functioneer niet in een huis waar de wasmand uitpuilt, wc bril niet schoon is en de vloer duidelijk vraagt om een stofzuig beurt. Het lukt me dan niet om op de bank lekker een boek te lezen en te denken dat kan morgen ook wel. Helaas….

    Like

    1. Het doet echt veel met je mindset, hoe de omgeving erbij ligt. Niets mis mee ;-), integendeel zou ik zeggen. Doen waar je je goed bij voelt, dat geeft ook inwendige rust. Omgekeerd geldt net zo goed. Ik herken veel van wat je hier schrijft, dank je wel voor jouw openhartige reactie.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

