Creaties·Wonen en méér

Knutselen tijdens de herfstvakantie

Wie jonge (klein)kinderen heeft zal het wel beamen. Altijd handig als je wat om handen hebt tijdens de herfstvakantie. Zowel op zonnige dagen gekleurd in brons- en kopertinten als op zo’n druilerige herfstdag met veel regen staat verveling dan niet in het woordenboek.

Knutselen tijdens de herfstvakantie, zo leuk! Ook hier wordt nog regelmatig geknutseld. Geen klein(e)kinderen hier, maar het innerlijke kind dat we graag levendig houden :-p

Een dag vol zon? Naar buiten ermee!

In het bos vallen heel wat schatten te rapen. Denk maar aan veelkleurige herfstbladeren, kastanjes, takjes en twijgjes. Dit alles kan je dan achteraf gebruiken als materiaal voor het ene of het andere knutselwerk. Hoe? Dat leg ik hierna uit.

Bladcompositie

Herfstbladeren kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Ik reik er hier enkele aan. Gewoon uitkiezen en aan de slag ermee. Laat voor je begint de herfstbladeren goed uitdrogen in een boekenpers of tussen een stapel oude telefoonboeken/kranten bijvoorbeeld.  Zodra de bladeren volledig droog zijn, kan je deze dan gaan bewerken.

  • Decoreer de bladeren of beschrijf ze met een leuke quote. Gebruik hiervoor een witte gel roller pen. Een origineel idee dat ik alvast heb gespot op een andere blog.
  • Beschilder de bladeren in verschillende typische herfst kleuren. Dit lukt het beste met krijtverf. Maak hiermee een afdruk op een tekenblad of wenskaart (Tip: gebruik papier dat dik genoeg is zoals aquarelpapier).
  • Maak een slinger van herfstbladeren. Perforeer elk blad. Haal hierdoor een touwtje (bv. sisal). Hang dit vervolgens als herfstige decoratie ergens op.
  • Maak een compositie met herfstbladeren in een schaal en werk af met andere herfstige vondsten. Zoals kastanjes/elzenprop/dennenappels …
  • Maak met kastanjes/kastanjebolsters en tandenstokers allerlei figuren (zoals een rups/spin/een uil of egel). Werk af en schilder- of kleef er oogjes op.

Dit zijn de meest courante herfstknutsels die makkelijk terug te vinden zijn via het internet. Daarnaast toon ik  jullie ook graag alternatieve creaties die ik zelf heb gemaakt met een woordje uitleg erbij.

Décopatch

Al gehoord van décopatch? Dat is een techniek waarbij motiefpapier in kleine stukjes wordt gescheurd en ergens wordt opgekleefd, kris kras over elkaar. Hierdoor krijgt zo’n voorwerp een tweede leven.  Het geeft een mooi, speels effect en afhankelijk van het motief dat wordt gebruikt zo’n craquelé look.

Een andere benaming voor décopatch dat wel eens wordt gebruikt is découpage. Het dateert al van vroeger jaren, toen noemde het papier maché. Van deze laatste verzamelde ik vroeger doosjes ⇓, ook nu nog te vinden op rommelmarkten en in kringwinkels.

papier maché

Maar we gingen het dus hebben over décopatch :-). Alles wat je hiertoe nodig hebt is décopatch papier, bijhorende décopatch vernis lijm en een fijn borsteltje om de vernis lijm aan te brengen. Te vinden ondermeer bij ParadisioAva en Pipoos.

In hobbywinkels zijn er figuren in allerlei vormen verkrijgbaar waarop décopatch wordt toegepast. Je kan hiertoe echter ook eigen voorwerpen gebruiken. Denk maar aan een houten fotokader/ de omtrek van een spiegel/ schaal uit aardewerk/ glazen theelichthouder …

Het voordeel aan décopatch is dat het vrijwel op elke ondergrond kan worden aangebracht (op plastic, hout, glas en kunststof). Tip: In plaats van speciaal décopatch papier kan deze techniek ook worden toegepast met servetten.

Met de vellen décopatch + voorwerpen die ik nog in voorraad had maakte ik alvast de volgende creaties:

  • mini pompoen ⇑ -> Snel gemaakt, deze compositie van décopatch pompoenen voor Halloween. Bijkomend voordeel is dat je deze elk jaar opnieuw kan gebruiken.
  • houten kapstokken ⇓ -> Hier zaten strepen verf op waardoor de kapstokken er niet langer mooi uitzagen. Dankzij décopatch ogen ze nu heel wat mooier. Als decoratief element in de inkomhal kwam mijn zwak voor Engelse interieurs à la Laura Ashley hiermee weer eens naar boven 😉

Omdat ik de smaak goed te pakken had, kocht ik ook nog dit ⇓ schattige uiltje (9 x 7 x 7 cm) en een nieuw vel décopatch papier. Het motief deed voor mij een beetje Oosters aan. Dit soort blauw trekt mij tegenwoordig ook heel sterk aan waardoor deze levendige kleuren me meteen aanspraken.

De theelichtjes links en rechts van het uiltje werden afgeplakt met washi-tape in diezelfde blauwschakering. Daarnaast ook nog een hartje ⇓ met hetzelfde motief.

Dat laatste had ik nog ergens liggen, ooit gekregen van m’n dochter als sleutelhanger. Ik bond er wat touw rond (waxed cotton string) in dezelfde kleur en ook dit kreeg een mooi plaatsje. Het houten mini-ladenkastje ⇓ (<- daar zit ook een verhaal achter) dat deels te zien is, tikte ik ooit op de kop tijdens een uitverkoop.

Pompon van restjes wol

Wie vaak creatief bezig is, kent dat wel. Ergens in een kast liggen nog wat restjes wol. Te weinig om een sjaal mee te breien, teveel om weg te gooien. Dan is het maken van zulke pompons wel leuk. Mooi als decoratie in huis. Door het gebruik van vrolijke kleuren smuk je zo meteen je interieur ermee op. Of maak met witte pompons alvast een sneeuwballen slinger :-), leuk voor Kerst.

Benodigdheden zijn restjes wol, een stuk (verpakkings)karton en een schaar. Duidelijke instructies met stap-voor-stap foto’s heb ik ondermeer daarzo gevonden.

Vinnig met vilt

Voor het Halloween thema werd er hier nog eens iets uitgewerkt met de naaimachine. Het enige wat je nodig hebt zijn vellen vilt in 2 contrasterende kleuren, kalkpapier en een naaimachine. De werkwijze werd eerder hier uitgelegd als onderdeel van mijn naai ateljeeke.

De tekeningen haalde ik van het internet en werden met de losse hand met potlood overgetekend op het kalkpapier.  Hieronder alvast het resultaat: enkele originele onderzetters (15 x 15 cm) in vilt.

vilt – onderzetters

BRON foto’s

Meer knutselideeën?

  • In het naai ateljeeke een overzicht van eerder getoonde naaiwerkjes hier op de blog.
  • Ook met kurk kan je bijzonder originele creaties maken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

15 gedachten over “Knutselen tijdens de herfstvakantie

    1. Oh dank je Marije. Het stemt me gelukkig dat ik jou hierdoor kan inspireren 💚. Het is trouwens helemaal niet moeilijk en gaat heel snel vooruit, eens je ermee begint. Je ziet snel resultaat.

      Like

  1. Wat een leuke ideeën heb je allemaal op een rijtje gezet! Vooral de decopatch vind ik er erg mooi uitzien. Ik heb dat zelf twee jaar geleden tijdens een workshop eens gedaan en vond het erg leuk om daarmee bezig te zijn.

    Like

    1. Dank je wel, Romy. Echt leuk hé werken met décopatch. Het vraagt heel weinig inspanning om snel tot een resultaat te komen. Ook altijd verrassend, waar je op het einde dan uitkomt. Zo fijn dat je dat ook kent 🙂

      Like

    1. Tja…it’s part of my life :-). Ieder zijn/haar eigen talent hé en creativiteit is zo’n ruim begrip… Men kan in vele opzichten creatief zijn 😉 Toch bedankt om te komen reageren ook.

      Like

Geef een reactie

