Fragmenten

Afgekeurd! (en waarom dit een goede zaak was)

Het groene kaartje, je weet wel, de uitnodiging voor… een volgende autokeuring. Het hing al een tijdje goed in het zicht hier. Om zeker niet te vergeten wat er te onthouden was. Naar de autokeuring met m’n autootje. Intussen 6 jaar oud (de auto, niet dat groene kaartje :-p ).

Op een ochtend ernaartoe gereden, naar die autokeuring. Lange rijen aanschuiven. Ik stond om te beginnen in de verkeerde rij (…) waardoor het ‘Weggegaan is plaats vergaan‘ luid gonzend door m’n hoofd weerklonk. Gelukkig was er een vriendelijke dame die – nadat ik haar had uitgelegd dat ik eigenlijk al een hele tijd vòòr haar stond aan te schuiven doch in de verkeerde rij – me ertussen liet. Er zijn nog vriendelijke, begripvolle mensen op deze wereld.  Bedankt, lieve dame!

Het geluk zat me enigszins mee. Door die ellenlange rij besloot men op een bepaald moment om een tweede poort te openen. En wie mocht als eerste aan de beurt aan die tweede poort? Je raadt het al.

Sneller dan verwacht was het dus mijn toer. De benodigde boorddocumenten afgeven en wat diende te gebeuren, laten gebeuren. Daar was het minder prettig nieuws. Al bij de eerste test, waarbij de CO2-uitstoot wordt gemeten. Ondanks het feit dat ik destijds gekozen had voor een energiezuinige diesel auto, toch strafpunten voor dat gedeelte. En hoe dat kwam?

De laatste weken bleef m’n autootje meer op stal dan dat het buiten kwam. Ik ben immers op zoek naar werk. Lange afstanden (woon-werkverkeer) worden er bijgevolg niet meer afgelegd, slechts nu en dan een korte afstand. Voor sollicitaties, verplaatsingen die niet te voet haalbaar zijn of om de dochter hier of daar naartoe te brengen of te gaan halen. Doch, geen noemenswaardige kilometers. En precies dàt is nefast voor een diesel.

Een diesel moet je eens kunnen ‘lanceren’, die heeft het nòdig om langere afstanden te doen. Zo niet, stapelt er zich roet op in de roetfilter. En precies dàt is wat er gebeurd is met mijn dieseltje (m’n garagist noemt het mijn machien – haha). Vandaar de te hoge emissie waarde op de autokeuring. Ik dus naar de garage om het euvel te verhelpen.

Daar heb ik weer wat bijgeleerd. Positief. Ondermeer dat dit kan verholpen worden door een additief erin te spuiten en een testrit af te leggen. Mijn garagist – prima service!! – heeft dit voor mij gedaan. Die testrit bestaat eruit om zo laat mogelijk te schakelen. Als men de motor hoort ‘loeien’ niet meteen schakelen. Op die manier wordt het overbodige roet eruit gestoten.

Ter voorbereiding voor volgend jaar (m’n volgende autokeuring) werd dit me ook aangeraden: ga er eerst een toerke mee rijden – indien je tijdens het jaar geen lange, noemenswaardige afstanden doet – ga eens in overdrive (het ‘loeien’) en vervolgens naar de autokeuring. Ik leerde echter nog méér bij.

Sinds er een Euronorm is ingevoerd om bepaalde steden met lage emissiezone in-/uit te mogen met de auto, dient men hiermee rekening te houden alvorens een uitstapje te plannen. Terwijl ik zo gezellig aan het babbelen was met M., de vrouw van de garagist (dat zijn echt hele lieve, begripvolle mensen), wees ze mij erop dat mijn auto een ‘Euro 5‘ is. Dit is overigens ook terug te vinden op de boorddocumenten. In concreto: al zeker tot 2025 mag ik in/uit die steden met lage emissiezone.

Dat is dus positief nieuws. Daar waar ik even had getwijfeld of ik toch niet de verkeerde keuze had gemaakt in verband met m’n auto, werd deze twijfel pardoes met de grond gelijk gemaakt. En maar goed ook! Ik heb dat nodig, de juiste mensen op de juiste plaats. M. stelde me nog meer gerust, en zei dat ik zeker m’n auto nog niet moest wegdoen. Was ik eigenlijk ook niet van plan doch fijn als dit een keertje bevestigd wordt door zij die kennis van zaken hierin hebben.

M’n autootje werd weer helemaal klaargestoomd. Ook een aantal mankementjes – los van de autokeuring – konden mits een minimum kost worden verholpen. Ik ben nog steeds blij met m’n keuze.

Niet alleen wat m’n auto betreft. Ook de service. Toen ik destijds gaan rondhoren ben bij verschillende garages en heb vergeleken, sprong deze garage er voor mij uit. De klant met wie men toen vòòr mij bezig was, kreeg ruimschoots de aandacht en de tijd die een klant nodig heeft. Ik dacht toen NIET “Zeg, moet ik hier nog lang staan wachten?” WEL “Wow, dat zijn mensen die echt tijd nemen voor hun klanten!” en precies die klantvriendelijkheid blijft tot op de dag van vandaag nog steeds een sterk aanwezige factor.

Zij kennen mij, weten hoe m’n leven eruit ziet, met z’n ups èn downs. Vragen er ook telkens naar. Zijn een luisterend oor, spreken mij moed in. Iets wat lang niet zo is in grotere garages (dit is een klein familiebedrijf). Ik ben – en blijf – een tevreden klant die geen numéro voor hen is. Dikke pluim voor m’n garage!! Zo zie je maar, dat iets minder prettig nieuws toch ook een positieve wending heeft gekregen!

Intussen is de herkeuring achter de rug en zit ik weer in ’t groen :-).
En wat ik nu eerst en vooral ga doen? Eens een toerke gaan rijden, wat verder weg. Immers: m’n autootje – en ikzelf ook – hebben dat nodig. So long 😉

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14 gedachten over “Afgekeurd! (en waarom dit een goede zaak was)

      1. Ik had ooit een garagist die over mijn auto praatte alsof het een patiënt was… echt waar. Dat deed me er hier aan denken. Misschien schrijf ik er ooit nog een blogje over.

        Liked by 1 persoon

      2. Dat vind ik er dan weer over. Praten over een auto alsof het een patiënt was, neen echt niet. Zo is mijn garagist gelukkig niet. Gelukkig. Wel leuk dat ik jou hierdoor heb geïnspireerd lees ik nu hier.

        Liked by 1 persoon

  1. Deze week ook een groen papiertje in de bus gekregen. Wel fijn dat ze je zo helpen in je garage! En diesel moeten inderdaad regelmatig eens lange afstanden rijden. Altijd welkom in Oudenaarde 😉

    Like

    1. Wat een zalige reactie is dit, Sofie. Een uitnodiging die ik zeker niet in de wind wil slaan. Alleen…ben ik niet het type persoon dat zichzelf zomaar snel eventjes zal uitnodigen. Lijkt me echter wel een leuk idee. Ja dat van diesel wist ik wel maar de omstandigheden zijn er nu eenmaal naar… Things can only get better 😉 In elk geval veel succes toegewenst voor jouw autokeuring binnenkort dan.

      Liked by 1 persoon

    1. Ow zeker…een tweede uitnodiging. M’n agenda zal nog vol geraken op deze manier. Hoe zie je dat dan praktisch in z’n werk gaan…? Het Wijnegem Shopping Center weet ik zijn. Al mijd ik dat tegenwoordig om de gekende redenen 😉 .
      Good for you dat van die firmawagen. Everybody happy 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. Ik ben dit jaar pas voor de 2de keer in mijn hele leven naar de controle geweest. Gelukkig met firmawagen waardoor afspraak geregeld was en ik enkel papieren moest afgeven. Maar man wat waren ze onvriendelijk. Gelukkig was de wagen wel in orde 🙂 En euhm altijd welkom in Leuven he 😉

    Like

    1. Uh? Hoe doe je dat? Ik vermoed dat iemand in jouw plaats anders naar de autokeuring ging of…? Van onvriendelijke mensen word ik ook kribbig. Dat was gelukkig bij mij niet het geval. En oh ja… zien elkaar binnenkort dan hé. Leuven houd ik ook graag in gedachte, dank-je-wel.

      Like

Geef een reactie

