Wonen en méér

Consuminderen: tel sell en spaarzegel acties

Amusant hoe soms van de nood een deugd kan worden gemaakt. En zulks tot inspiratie voor een logje leidt. Zoals toen die ene keer. Terwijl ik aan het strijken was, flitsten de commercials op de beeldbuis als een wilde carrousel m’n gezichtsveld voorbij. Naast de – vaak storende – reclameblokken maken ook tel sell filmpjes steeds vaker deel uit van diezelfde club. Je houdt het niet voor mogelijk wat men daarbij mensen allemaal doet geloven!

Een tuinslang die zichzelf oprolt en nog slechts een halve emmer aan plaats inneemt. Ruimtebesparend! Wonderkousen die er plots voor zorgen dat aandoeningen zoals reuma en artritis verdwijnen als sneeuw voor de zon. Geen lage rugpijnen meer! Een wonderborstel waarmee stug, onhandelbaar haar plots als een fluitje van een cent doorkambaar wordt. Een hoekbril waarmee je comfortabel kan lezen terwijl je ligt (en wat doe je dan met brildragers?!).

Of nog: een stel opbergdozen in alle maten en soorten waardoor stapelen en opbergen plots kinderspel lijkt. Nooit meer rommel! Een wonderbaarlijke zonnebril voor in de auto waardoor je nooit meer verblind geraakt door die laaghangende zon. Een – veel-plaats-innemende – keukenhulp waarmee je werkelijk àlles kan snijden/ fijnmalen/ hakken. En het prijskaartje voor zo’n hebbeding??

Bestel nù en spaar tot 70% van de aankoopprijs! Nergens anders verkrijgbaar! Profiteer nù want dit werkelijk unieke aanbod is beperkt! Agressieve reclame noem ik dat. Helaas trappen daar nogal wat mensen in. Om nog maar te zwijgen van de spaarzegel acties waarmee we om de haverklap om de oren worden geslagen.

Je kent het wel: acties met spaarzegels voor zogenaamd uniek bad- en bedlinnen. Voor potten en pannen van tòpkwaliteit, voor glazen en glazen ovenschotels (de enige èchte), voor bestek (uiteraard uit RVS), voor top koksmessen of dat éne unieke design servies. Nergens anders te koop! En dat voor een belachelijk lage prijs, of niet?

Kritisch als ik dan ben, maak ik dan eerst de proef op de som. Ik heb het zo eens uitgerekend wat die belachelijk lage prijs betreft. De prijs die men er werkelijk voor betaalt ligt evenwel hoger, véél hoger zelfs. Vooraleer je het gewenste aantal spaarzegels bij elkaar hebt geef je – zonder het goed en wel te beseffen – honderden Euro’s uit. Hon.der.den. Jawel.

En 700 (zevenhonderd) Euro betalen – want dat is wat je er werkelijk eerst voor uitgeeft – in plaats van 70 (zeventig) Euro voor een steelpan van topkwaliteit?? En dus niet 25 (vijfentwintig) Euro in plaats van 70 (zeventig) Euro wat men ons maar wàt graag doet geloven? Ik weet wel beter.

Daar trappen we niet in, mevrouw/mijnheer. Vaak zijn die acties bovendien van zodanig korte duur dat men zich wel dient te haasten om binnen die – opgelegde – termijn het gewenste aantal spaarzegels bij elkaar te rijgen. Of met andere woorden: kopen maar om je doel te halen. Kassa, kassa voor de reguliere supermarkt. Niet zo voor de consument.

Die consument die dan net is thuisgekomen met die éne unieke aankoop. Of net het tel sell pakketje van de – overwerkte – koerier in ontvangst heeft genomen. Vol trots om weer eens zoveel te hebben uitgespaard. Voor iets uniek, onverslijtbaar, een wondermiddel. Of niet?

Ik bedank er alleszins schoon voor, voor die commerciële stunts. En koop wel iets als ik daar ècht behoefte aan heb of als ik daar ècht mee kan besparen. Geen commerciële praatjes waar we intrappen hier. Veel van wat hier dagelijks wordt gebruikt aan huisraad gaat hier al jaaaa-ren-lang mee. En àls ik al eens iets nieuw aankoop is dat omdat ik dat zelf wil en het mezelf gun. Nothing less, nothing more. Dus spaarzegel acties of de laatste gadgets of must have’s van op teevee? Neen, daar doen we niet aan mee… Doe mij maar consuminderen in plaats van consumeren.

spaarvarken

Meer lezen?

Slim op reis
Extra’s hoeven niet steeds duur te zijn

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Doe jij wel eens een aankoop via tel sell of via spaarzegel acties? Waarom wel (of niet)?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

Advertenties

20 gedachten over “Consuminderen: tel sell en spaarzegel acties

    1. High five ;-)! En eerlijk…wat komen we hier tekort? Niets toch ;-). Toen ik jonger en nog onbezonnen was trapte ik daar wel eens in, in die zogenaamde spaaracties, nu weet ik wel beter. Volledig akkoord: leve het consuminderen. Ik koop veel minder en meer overwogen tegenover vroeger en voor iets dat lang dient mee te gaan kies ik voor kwaliteit. Dat loont zich immers op termijn.

      Liked by 1 persoon

  1. Van die tijdelijke “onweerstaanbare” deals zijn er om je geen tijd te gunnen om erover na te denken. In 99% van de gevallen koop je dan iets wat je niet eens nodig hebt. Daarom doe ik nooit mee aan dergelijke (spaar)acties, zelfs niet aan de solden. Als ik eens iets nodig heb, ben ik bereid om een eerlijke prijs te betalen voor kwaliteit dat lang meegaat.

    Like

    1. Dat is die maatschappelijke druk weer hé, inderdaad om je geen tijd te gunnen om hier eerst over na te denken. Terechte opmerking! Het is doordat ik er vroeger ben ‘ingetrapt’ dat ik dit hier nu kan komen schrijven natuurlijk. Ik weet nu wel beter. Iets dat lang dient mee te gaan, daar gaat m’n voorkeur ook uit naar kwaliteit boven kwantiteit. Dat loont zich immers op termijn.

      Like

    1. Folders krijgen we hier al lang niet meer. Er kleeft zo’n sticker ‘geen reclamedrukwerk’ op de brievenbus. Gepersonaliseerde reclame, daar laat ik me ook niet meer door misleiden. Ik deed eens mee aan zo’n 30 day minimalism challenge – toen is er héél veel ontspuld hier ;-).

      Like

  2. Helemaal mee eens Hilde! Ik doe daar ook niet aan mee. Vorige week stond er achter mij nog iemand aan de kassa die vroeg of ze mijn zegeltjes mocht hebben…. dat mensen toch niet beter nadenken…. en dat terwijl het minimaliseren zo hypt!

    Liked by 1 persoon

    1. Leuk, zo’n (h)erkenning Sandra. Ik ben er eerlijk gezegd vroeger wel al eens ingetrapt maar merkte dat ik me daardoor onder druk liet zetten en vooràl meer uitgaf dan nodig. Daar doe ik niet meer aan mee. Als mij wordt gevraagd of ik zegeltjes spaar, geef ik die ook met veel plezier door aan de volgende nu. Ik voel me ook stukken beter door minder te ‘hebben’ (en meer te ‘zijn’ 😉 ) . Liever minder kopen maar van een goede kwaliteit, dat loont zich op termijn besef ik nu.

      Liked by 1 persoon

      1. Volledig mee eens Hilde! Ik denk dat we die fouten allemaal wel gemaakt hebben… maar een mens leert bij hé! Fijne dag nog! Groetjes Sandra

        Like

  3. Via spaarzegels heeft mijn mama nog handdoeken gespaard voor toen ik het huis uit ging. Al ging ze daarvoor gelukkig niet meer uitgeven dan anders, met haar dagelijkse boodschappen had ze al voldoende :-). Zelf doe ik er eigenlijk niet aan mee, hoeveel ovenschotels en handdoeken heeft een mens eigenlijk nodig he.

    Like

    1. Die mama’s toch hé 😉 . Ik vind dat je al veel moet uitgeven voor je het benodigde aantal zegels hebt bijeen gespaard. Daar bedank ik schoon voor. Ik trapte daar voorheen wel eens in. Vaak gaat het idd om spullen die ieder huishouden toch al ruim voldoende heeft. Ik spaar die centjes dan liever voor iets dat ik al lang eens wil kopen maar dat langer meegaat.

      Liked by 1 persoon

  4. Af en toe volg ik die spaaracties wel, maar alleen in de supermarkt waar ik sowieso kom en dus niet extra veel moet zitten kopen om er te geraken. En alleen voor dingen die ik echt kan gebruiken.

    Like

    1. Voorheen trapte ik daar ook in. Ik vind eerlijk gezegd wel dat je al veel moet uitgeven voor je het aantal zegels bijeen hebt gespaard. Als je dat eens uitrekent… Ik koop heel bewust en werk met weekmenu’s. Die spaarzegels, als men mij erom vraagt, geeft ik dan ook telkens met veel plezier door 😉 .

      Like

  5. Nope, hier nog iemand die niet in die reclame, tel sell en spaarzegels-toestanden trapt. Bij tel sell vraag ik me écht af of er mensen zijn die dat effectief kopen. Blijkbaar wel want anders zou dat niet meer bestaan. Als puber keek ik wel graag eens naar die filmpjes omdat het enige was die ’s middags op tv was

    Like

    1. Die tel sell (of teleshopping) filmpjes doen voor mij erg Amerikaans aan. Ik heb het daar niet zo mee, zo overroepen allemaal. Maar blijkbaar zijn er – inderdaad – genoeg mensen die daar wèl intrappen… helaas! Ik vind ze vooral grappig om naar te kijken.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s