Creaties

Handletteren en handwerken

[Over creativiteit en hoe ik dit aanleer]

Handlettering doe je zo!

Het zat er al een tijdje aan te komen, zo’n handboek rond Handlettering. Temeer omdat ik m’n handschrift wat wil bijschaven zoals eerder te lezen viel in ‘Hoe zit het met m’n bucket list?‘. Jaren en jaren geleden was ik eens begonnen met het aanleren van kalligrafie. Enerzijds door het Suske & Wiske stripverhaal ‘De koperen knullen’ waarin ik voor het eerst door dat speciale handschrift als jong meisje gefascineerd werd.

De tekstballonnen waren geschreven in kalligrafisch schrift, zo herinner ik me nog levendig. Ik begon dan zelf op mijn kamertje naarstig wat te oefenen door dat handschrift zo goed mogelijk na te bootsen met pen en papier. Later, alweer een stadium verder in m’n leven :-), ben ik dan op zoek gegaan naar een handboek om zelf kalligrafie thuis aan te leren. Dat handboek mag dus nu ook opnieuw vanonder het stof worden gehaald :-).

kalligrafie boek
kalligrafie boek

Met deze nieuwe methode, handlettering ofte lettertekenen, kent deze andere creatieve hobby een heropflakkering. Je kan er ook niet naast kijken tegenwoordig, naast die vele boeken rond Handlettering. Nadat ik zo’n boek had aangekocht ging ik er dan ook meteen mee aan de slag. Tegenover kalligrafie zijn er bij handlettering minder strakke regeltjes en kan je zelf je eigen accent hierin leggen. Bij kalligrafie komt het neer op letters schrijven (in één beweging) terwijl handlettering gaat over letters tekenen. Hierna alvast enkele van m’n beginnersschetsen. Zoals je zal merken komt het hierop neer: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Het leuke aan deze hobby is dat je er maar weinig materiaal voor nodig hebt (potlood, lat, gom, teken- of printpapier en enkele fijne zwarte stiften) en een gezonde portie fantasie en inspiratie. Dat laatste komt quasi vanzelf zodra je ermee opstart. Ik heb nu ook gewoonlijk een notablokje en fijne stiften op zak. Inspiratie valt immers vaak onderweg te rapen :-). Voor de voorbeelden hierna gebruikte ik fineliners van Artline met diktes 0.05 mm en 0.2 mm. Handlettering kan ook worden toegepast met krijt op bord of met bordverf of een krijtstift zoals ook in het boek duidelijk wordt uitgelegd.

handlettering - schetsen
handlettering – schetsen

Tegen de Kerstperiode hoop ik deze technieken goed en wel onder de knie te hebben zodat ik dit jaar nog eens zelfgemaakte Kerstkaartjes kan versturen :-). Zelfgemaakte spulletjes, daar ben ik nogal intensief mee bezig de laatste weken. Niet in het minste door de basiscursus naaien die ik dit jaar volg aan de avondschool. Hierna zie je alvast een eerste werkje uit die lessen, een speldenkussen gemaakt uit vilt. Vilt is een dankbaar materiaal voor een beginner: omdat het niet rafelt hoef je de randen niet om te stikken. Je vindt het in verschillende kleuren, maten en diktes (ondermeer bij Action/Hema/Ava Papierwaren/Pipoos/Veritas) en het werkt erg gemakkelijk. Bovendien kan je vilt ook kleven met textiellijm. De werkwijze voor dit speldenkussen leg ik jou uit onderaan dit bericht.

Werkwijze speldenkussen uit vilt:

Start van een tekening/ontwerp op papier, inclusief een hulplijn (een kader rond de tekening) en neem dit met potlood over op kalkpapier. Speld dit vast op twee lagen vilt. Voorzie een boven- en onderkant voor het speldenkussen dus 2x twee lagen vilt. Kies voor twee contrasterende kleuren, zodat de onderlaag mooi uitkomt tov de bovenlaag (uit het voorbeeld: onderlaag lichtblauw/bovenlaag donkerblauw). Stik per kant eerst de hulplijn vast met bijpassend garen (met grote steek – om achteraf makkelijker te kunnen verwijderen).

Stik vervolgens de motieven met kleine steek. Verwijder het kalkpapier, maak de gestikte hulplijn los (met een tornmesje), knip de figuren binnen de naairand uit de eerste laag (uit het voorbeeld: donkerblauw) zodat de onderlaag (vb: lichtblauw) zichtbaar wordt en stik beide kussendelen op elkaar, laat daarbij een opening voor de kussenvulling. Vul het speldenkussentje op en stik het tot slot volledig dicht.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Waarmee hou jij je zoal graag creatief bezig? Of is er een oude hobby die je nieuw leven wil inblazen?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

13 gedachten over “Handletteren en handwerken

    1. Ik kan het alvast aanraden, is echt een leuke èn bovendien ontspannende bezigheid, Sofie. Brieven schrijven, goh hoe lang is dat geleden, mss moest ik dat ook maar eens terug oprakelen :-). Ik ben alvast begonnen met zelfgemaakte (verjaardag)kaartjes (door handlettering), da’s al een begin hé …

      Liked by 1 persoon

  1. De fineliners uit het bericht haalde ik bij een hobbyzaak. Ook in (kranten)winkels waar schoolgerief verkrijgbaar is vind je zulke fijne stiften. Ja, zelfgemaakte kaartjes vind ik ook leuk.

    Like

  2. Kalligrafie zou mIj ook interesseren, maar voor naaien heb ik echt geen aanleg of geduld. Ik maak altijd mijn wenskaarten voor kerst en nieuw, maar dan wel via de pc met eigen foto, tekst, enz. Ontwerpen van kaarten, folders… doe ik het liefst. Maar mijn grootste hobby is schrijven. Zo schrijf ik tweewekelijks een column of gedicht in het lokale blad. En natuurlijk het bloggen…
    Prachtig hoe je zelf zo creatief bezig bent! Mooi!

    Like

  3. oooh, zo tof zeg!! dat handletteren zou ik zo graag ook eens willen proberen, nog meer nu ik een bullet journal ben begonnen om wat orde in mijn chaotische hoofd te scheppen 😉 Ik ga dat boek pinnen, misschien nog iets goeds voor m’n kerstverlanglijstje 🙂 En leuk speldenkussen zeg!! dat ziet er een superstart uit, ik vind het echt mooi gedaan! leuk om dit te lezen!!

    Like

    1. Hey Barbara :-). Dat handletteren ja da’s echt een leuke bezigheid, ik kan er al m’n creativiteit in kwijt. Bullet journal, herkenbaar 🙂 is echt een goede manier vind ik (beter dan al m’n to do lijstjes die ik erop nahield). Met de techniek van het speldenkussen maakte ik ook al enkele kerstkaartjes en ja ik doe het echt heel graag, zolang het iets creatief is hé. Dank je voor jouw fijne reactie.

      Liked by 1 persoon

      1. graag gedaan! bullet journal werkt idd echt wel beter, ben er intussen mee begonnen (of had ik dat nu al gezegd?) en een pak overzichtelijker dan m’n 100 lijstjes die ik dan kwijtraak of zo 🙂

        Like

Geef een reactie

