Creaties·Wonen en méér

Kliekjesdagen

[Hoe ik voedselverspilling aanpak en daardoor ook zelf veel uitspaar]

De dagen waarop ik zelf kook zijn hier talrijker aanwezig dan dagen waarop ik gà eten met/bij vrienden of familie. Enerzijds omdat ik best wel graag kook, anderzijds omdat dat interessanter is voor m’n budget èn bovendien veel tijd uitspaart. Eten weggooien vind ik echt vreselijk, al gebeurt dit zoals bij ieder hier bij ons óók al eens. Vooral brood, dat éne zakje sla dat ik met een zekere vooringenomenheid had gekocht of bijvoorbeeld een voedselrestje dat ik dan toch had vergeten invriezen. Tegen dat weggooien, daar zoek ik steeds betere/andere oplossingen voor. Maar hoe pak je dit nu aan, die voedselverspilling? Hoe vermijd je dit zoveel mogelijk? Hierna vind je alvast enkele nutttig tips daartoe.

Stel een weekmenu op

Om te beginnen, stel ik gewoonlijk een weekmenu op. Ik kijk na wat er nog aan voorraad is in de keukenberging (de droge voeding), – de koelkast en – de diepvriezer. Die ingrediënten schrijf ik op en vul ik aan tot een volwaardige maaltijd. Zo’n weekmenu kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien (de vetgedrukte ingrediënten zijn die uit voorraad):

  1. wortelen + aardappelpuree + gehakt -> voor zo’n heerlijke hachis parmentier
  2. fish sticks + snijbonen + gekookte aardappelen
  3. varkensbrochette + tomaten in de vinaigrette + gebakken aardappelen
  4. schelvishaasje + broccolipuree of spinazie + gekookte aardappelen
  5. (diepvries) scampi’s (volgens recept duivelse scampi’s) + tomaten/ui/kruiden/ketchup/witte wijn met rijst
  6. prinsessenboontjes + lamssnede + gekookte aardappelen
  7. ratatouille (aubergine/courgette/tomaten/eventueel paprika/ui/kruiden) met tagliatelle

Kliekjesdagen

Is er toch nog een restje over van één of andere maaltijd, dan bewaar ik dat (maximum 3 dagen) in de koelkast, schrijf de datum op het deksel (met zo’n uitwisbare stift) en bekijk waarmee ik dit kan combineren of aanvullen. Een tijdje geleden kocht ik daartoe ook dit interessante boek, specifiek voor het koken met restjes:

Boek: Koken met restjes
Boek: Koken met restjes – KVLV

Zo ontdekte ik hierin ondermeer hoe er met restjes groenten nasi met groenterestjes en spekblokjes kan worden gemaakt, hoe je viskoekjes maakt met restjes vis, met broodresten een croque met banaan en chocolade of ook een pizzabaguette, hoe je met een restje pasta een pastaquiche maakt, met rijst een rijstsalade met gebakken kip, een ovenschotel met kaasrestjes of zo’n lekkere crumble met restjes fruit. Mogelijkheden genoeg dus, het boek omvat dan ook 42 recepten.

Weekend koken

Om het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken, kook ik al eens grotere porties tijdens het weekend. Deze vries ik dan in, in kleinere porties (respectievelijk porties voor 1- of 2 personen). Aardappelen bijvoorbeeld kook ik meteen in een grotere hoeveelheid. De dagen daarna maak ik dan puree of gebakken aardappelen, kwestie van variatie aan te houden. Immers: afwisseling doet eten. Zo wordt er ook heel wat tijd uitgespaard op spits momenten in plaats van snel nog naar de winkel te moeten rennen. Immers: vlugger aan tafel = vlugger gedaan met huishoudelijke taken = vlugger tijd voor- en met elkaar. Voorbeelden van eten dat ik invries:

  • verse pastasaus (met véél verse groenten)
  • geblancheerde groenten volgens seizoen
  • verse groentensoep
  • groentenpuree (zoals broccolipuree)
  • voorraad vlees/vis/gevogelte

Uit de voorraadkast

Zoals gezegd, ik kook liefst met verse ingrediënten. Op dagen dat het dan toch sneller moet gaan, is het dan weer handig om bepaalde ingrediënten steeds op voorraad te hebben, waardoor er toch altijd iets kan worden bereid. Volgende ingrediënten heb ik liefst steeds in huis:

  • volkorenpasta (verschillende soorten) + aanvullende pastasaus (Tip: een vlugge pasta carbonara smaakt ook altijd)
  • rijst (basmati-/zilvervliesrijst) (Tip: risotto doet het ook altijd goed)
  • verse tomaten (zomer) of tomaten uit blik (winter)
  • vis in conserven (zalm/tonijn/sardienen)
  • fruit uit blik op eigen sap (ananas/perziken) (Tip: perziken gevuld met tonijnsla op zo’n lekkere koude schotel)
  • borlotti bonen/kikkererwten/maïs uit blik (Tip: borlotti bonen + tonijn of een kikkererwtenpuree met groenten)
  • kaas (sneetjes/geraspte/blok) (Tip: een omelet met kaas)
  • eieren

Is één van bovenstaande ingrediënten op, dan voeg ik het meteen toe op zo’n (magnetisch) boodschappenlijstje dat hier goed duidelijk in het zicht hangt en waar ik dan alles aan toevoeg op het moment dat ik eraan denk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kook jij al eens met restjes?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

10 gedachten over “Kliekjesdagen

  1. Eén van de begrippen die hier graag gebruikt worden is “kettingkoken”, een ideetje van Dorien Knockaert (jongesla.com) waarbij je telkens resten gebruikt als ingrediënt voor een volgende keer. Sindsdien doen we dat zeer regelmatig, en blijft er (buiten brood, altijd weer dat brood) zeer weinig over voor de vuilnisbak.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik woon alleen dus ik kook meestal voor 2 of meer dagen. Makkelijk als je een diepvriezer hebt en eten zo kan bewaren maar ik eet wel vaak 2 dagen na elkaar hetzelfde hoor, zo voorkom ik ook restjes.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik wissel eigenlijk wel graag af en ik lust vrijwel alles. Mijn ‘diepvriezer’ is dan gewoon zo’n (groter) vriesvak bij mijn koelkast, daar kan ik toch redelijk wat in kwijt.

      Like

  3. Ik heb dat mettertijd moeten leren. Vroeger zette ik alles in potjes in de koelkast en op het einde van de week gooide ik dan bijna alles weg. Nu gebruik ik het meestal de dag erna al en zo beland er praktisch niets meer in de vuilnisbak (gewoon voor de lunch met een eitje gaat al heel veel van groeterestjes)

    Like

  4. Ik werk al heel lang met weekmenu’s. Bij een restjes-dag eten we vooral bereide restjes op die eerder werden ingevroren toen er eens wat over was. Echte restjes-recepten heb ik niet. Al worden groenten wel makkelijk tot soep verwerkt (oh en onze cavia helpt daar ook graag aan mee). Fruit kan dan weer in een smoothie. Een banaan die wat te rijp is snij ik bijvoorbeeld in schijfjes die ik vervolgens invries. Toch gaat er ook hier nog wel eens iets over tijd hoor. Jammer genoeg lukt het me niet om dat helemaal te voorkomen.

    Like

    1. Schattig dat van jullie cavia :-). Volledig voorkomen dat zijn m.i. grote uitzonderingen als ik het hier zo lees allemaal. Maar weekmenu’s helpen zeker wel in vele opzichten.

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.