Fragmenten

Top 5 van culinaire ontdekkingen als niet-vegetariër

Als – nog steeds – overtuigd niet-vegetariër, ben ik weliswaar toch regelmatig op zoek gegaan naar veggie gerechten, voor die dagen waarop ik dan toch graag vegetarisch eet. In die zoektocht kwam ik – de éne keer toevallig, de andere keer doelbewust – nieuwe culinaire ontdekkingen tegen. Ontdekkingen die me toch wel in positieve zin hebben verrast. Ik som ze hierna even op:

No 1: Zaden, noten, granen, pitten en gedroogde vruchten

Men hoeft allang niet meer naar de bio winkel, ook in supermarkten is er een ruim aanbod aan al dat lekkers en goeds. Bijvoorbeeld om zelf granola te maken, iets wat ik nog steeds graag doe. Hier zijn legio mogelijkheden: van losse granola, over granola ontbijtkoekjes, maar ook quinoa als ontbijt.

zaden, noten en vruchten uit de supermarkt
zaden, noten en vruchten uit de supermarkt
No 2: Zuivel in plantaardige vorm

Ik wissel al eens graag af. In plaats van gewone melk, drink ik dan eens de plantaardige melksoorten zoals rijstdrank, soja- of amandelmelk. Maar ook room op plantaardige basis, weet ik zéér te smaken, zoals kokosroom of soja room. Voor melk bij de koffie, het maken van quiche of -pannenkoeken of een verse chocolademelk, houd ik me dan wel liever aan die klassieke melk. Omdat anders de smaak tè sterk wordt beïnvloed, vind ik.

Zo blijf ik ook een enorme kaasliefhebber, doch grijp ik al eens sneller naar een bio versie, zoals bijvoorbeeld bio feta. Maar ook halloumi kaas is nieuw voor me. Daarnaast zorg ik er ook voor, dat er telkens kokosmelk in huis is, waarmee ik dan al eens graag iets nieuw uitprobeer.

zuivel, bio en plantaardig
zuivel, bio en plantaardig
No 3: Tussendoortjes

Een hongertje tussendoor, stilde ik vroeger voornamelijk met koekjes en snacks op basis van geraffineerde suikers. Nu grijp ik eerder naar zo’n gezondere snack, een stuk fruit of een yoghurtje. Nieuw voor mij: zo’n heerlijke chai latte of nog zo’n lekkere raw bite als het snel moet gaan (beiden vond ik bij de Albert Heijn).

het 'andere' tussendoortje
het ‘andere’ tussendoortje
No 4: Kruiden en specerijen

Om m’n (veggie) gerechten op smaak te brengen, worden nu ook volgende specerijen vaker gebruikt: kardemom, koriander, komijn, maar ook deze rookpaprika is een ware ontdekking (special thanks to the mama), heerlijk bij zo’n groenteschotel alsook bij pastasaus. Daarnaast ook nieuw voor me: zeewiermengeling (salade de pêcheur), iets wat ik nog volop leer te gebruiken.

specerijen
specerijen
No 5: Groenten

Voorheen bereidde ik vaak dezelfde klassieke groenten zoals bloemkool, champignons, prei, prinsessebonen, sla, tomaten, witloof, wortelen. Maar de volgende groentesoorten komen nu al eens vaker op tafel: aubergine, bonen, courgette, kikkererwten, andere koolsoorten, pompoen, zoete aardappel. Of nog: klassieke groenten die ik op m’n veggie dagen op een andere wijze bereid, met minder saus toestanden, maar back-to-basics koken op een gezondere manier.

bataat (zoete aardappel) en borlotti bonen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wil jij hier nog iets aan toevoegen? Of heb je bijkomende bereidingstips?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

9 gedachten over “Top 5 van culinaire ontdekkingen als niet-vegetariër

  1. Leuk dat de vegetarische keuken voor inspiratie zorgt! Soms is het goed om eens af te wijken van vaste gewoonten om nieuwe dingen te ontdekken.

    Like

  2. Wij eten ook af en toe vegetarisch. Het is leuk om zo het klassieke eetpatroon van vlees, groenten en aardappelen bij de warme maaltijd te doorbreken. Bovendien eet ik iedere morgen havermout met zaden, pitten, fruit en sojadrank ipv de gebruikelijke boterhammen met charcuterie en koffie. Vroeger had ik veel last van een maagbreuk en moest ik er constant medicijnen voor nemen en door gewoon mijn ontbijt te veranderen kan ik die achterwege laten.

    Like

    1. Ik blijf wel liefhebber van zowel vlees, vis als gevogelte. Toch smaakt veggie me ook telkens goed. Zo’n ontbijt doet inderdaad goed, dan voel je de energie zò toestromen, herkenbaar :-).

      Like

  3. Mmm, heerlijk dat je je laat lokken door ‘nieuwe’ producten! Laat mensen nog maar eens zeggen dat vegetarisch koken saai en eentonig is, het tegendeel is waar!
    Ik zou je lijstje hier nog eindeloos kunnen aanvullen; je zal nog veel lekkere dingen ontdekken!

    Like

    1. M’n stukje vlees, vis of gevogelte kan ik echt niet missen, Fieke, maar het is al véél verminderd tegenover vroeger. En mij hoef je niet meer te overtuigen, hoe lekker veggie ook is. Ik weet alvast waar ik inspiratie voor gerechtjes kan vinden voor m’n veggie dagen hé ;-).

      Geliked door 1 persoon

      1. Elke dag telt! Zelf ga ik het nooit meer eten, maar ik vond het sowieso nooit lekker. Mijn man eet wel nog vlees/vis en onze ouders ook. Maar er is respect voor ieders keuze en er wordt altijd voor iets aangepast voor mij gezorgd dus ik kan niet klagen! Ik ben ‘het soort vegetariër’ dat mensen probeert te overtuigen met lekker eten, en niet met gruwelijke filmpjes over dierenmishandeling 🙂

        Geliked door 1 persoon

  4. Leuk dat je al zoveel nieuwe ontdekkingen gedaan hebt 🙂 Heel wat van mijn favorietjes hier, zeker die gerookte paprika… Verdorie, da’s zó lekker!

    Like

    1. Ik vind die ook erg lekker intussen ;-). Allé, in feite alles wat ik hier heb aangehaald. De zeewiermengeling gebruik ik intussen ook al regelmatig.

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.