Creaties

#Kookboekweek – Veggie in 30 minuten

#kookboekweek | Julienne

De #Kookboekweek kent intussen  al enkele volgelingen 🙂 . Het is dan ook een mooi initiatief. Wil je er zelf ook aan meedoen? Bij Sofie van Fiekefatjerietjes of nog bij Silke van de blog Julienne vind je tekst en uitleg. Zij zijn immers de bezielers van deze challenge.

Intussen verschenen her en der al berichten over ‘Dagen zonder vlees (van 10 februari tot 26 maart)‘, om mensen aan te moedigen om tijdens de vastenperiode minder vlees en minder vis te gaan eten. Mijn keuze voor deze volgende #Kookboekweek deelname kadert dan ook hierin, met name:

Veggie in 30 minutenMiki Duerinck & Kristin Leybaert

Deze madammen zijn niet aan hun proefstuk toe met dit veggie kookboek. Dat merk je ook doorheen de verschillende recepten. Een heel interessant kookboek voor een veggie ontdekker als ik. Erg toegankelijk, heel overzichtelijk, met veel afwisseling en vooral smaakvol. Bovendien is dit kookboek handig in formaat.

Omdat ik – zoals sommigen onder jullie intussen al weten – echter een alleseter ben, zijn onderstaande recepten een verzameling van wat ik op verschillende tijdstippen heb klaargemaakt. Toch wilde ik ook m’n steentje bijdragen tot ‘Dagen zonder vlees’ (of met minder vlees), vandaar.

De eerste twee vermelde recepten had ik al eerder bereid, de andere heb ik eraan toegevoegd, om deze #Kookboekweek te kunnen voltooien. Ik heb dus een beetje afgeweken van het bedoelde concept *bloos*. Maar de recepten komen wèl uit één en hetzelfde kookboek natuurlijk 😉 .

Marokkaanse groenteragout (pag. 84)

Hier zit héél véél lekkers en voedzaams in: ondermeer bataat (ofte zoete aardappel), kikkererwten, courgette, tomaten en rozijnen. En ook het vermelden waard: de mengelmoes van zalige specerijen o.a. komijnzaad, cayennepeper,… Een bomvol vitaminen en dat proef je!

veggie try out
veggie try out

broccolisroomsoep met dragon (pag. 32)

Broccoli is zo’n groente, dat niet m’n voorkeur geniet, om ‘ongecombineerd’ te eten. Gewoonlijk verwerk ik het dan ook liefst tot broccoli puree. Dit lekkere soepje was dan ook een welkome ontdekking. In plaats van in bouillon, wordt de broccoli gekookt in melk, vandaar de romige structuur, die er meteen een fluwelige toets aan geeft. Erg lekker weerom!

recept uitgeprobeerd uit het veggie kookboek
recept uitgeprobeerd uit het veggie kookboek

gevulde aubergines met pindakaas en kokos (pag. 97)

Intussen heb ik al geleerd dat, wie af en toe veggie op het menu wil zetten, best bepaalde ‘voorraadkast ingrediënten’ in huis  haalt. Ondermeer pindakaas en kokos (geraspte kokos/kokosbloesemsuiker en/of (gecondenseerde) kokosmelk) horen thuis in dat rijtje. Dit is nog zo’n recept dat in één-twee-drie klaar is. Qua smaak voor ons wel een beetje …. ‘speciaal’, maar dat is volgens eigen voorkeur natuurlijk.

gevulde aubergines met pindakaas en kokos

tagliatelle met witloof, paddenstoelen, walnoten en blauwe kaas (pag. 109)

ohH! Wat was dit lekker, maar ècht lekker. Onder het motto van ‘wijk nekeer af van diene klassieken spaghetti bolognaise of pasta carbonara en durf  nekeer iets veggie-achtigs te doen’,  heb ik het er dan maar op gewaagd. Een pastagerecht met totaal andere ingrediënten. En ja hoor, dit is me zéér bevallen. Wat een heerlijke combinatie, zeg! Wat mij betreft, dus zekER voor herhaling vatbaar. Witloof is dan ook zo’n groente, waar ik dol op ben. De blauwe kaas heb ik evenwel vervangen door feta (omdat ik dan weer niet zo gek ben op blauwe kaas) – past perfect!

En nog een kleine bedenking. Wat me telkens weer opvalt, bij de veggie gerechten die ik zoal uitkies, is dat ik sneller dan bij niet-veggie gerechten een verzadigd gevoel heb. Zo dus ook wat dit recept betreft. Ik vind dit wel heel straf.

veggie pasta
veggie pasta

zuiders gevulde courgette (pag. 67)

Met het restje tofugehakt, dat nog was overgebleven van het recept met de gevulde aubergines, maakte ik deze zuiders gevulde courgette klaar. De voorbereiding alleen al is zalig om doen: dan komen er zoveel heerlijke aroma’s vrij, voor de vulling, die je gewoon honger doen krijgen. De gebruikte specerijen (onder andere komijn, provençaalse kruiden, knoflook) zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. En de smaak? Die loste ruimschoots m’n verwachtingen in. Erg lekker dus!
Indien gewenst, kan dit worden aangevuld met bijvoorbeeld bulgur (wat ik dan ook heb gedaan – tegenwoordig zijn er van die stoomzakjes bulgur, die slechts 2 minuten in de microgolfoven moeten, klaar!).

zuiders gevulde courgette
zuiders gevulde courgette

Zo zit ook deze (schrikkel)maand – zij het wel op de valreep 🙂 – m’n deelname aan #Kookboekweek er weer op. Ik heb de ‘smaak’ dus echt te pakken. Vorige edities vind je via deze links: Puur eten 2Nigella Express.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Deed jij al eens mee aan #Kookboekweek?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

4 gedachten over “#Kookboekweek – Veggie in 30 minuten

Geef een reactie

