Fragmenten·Welzijn

Het cijfer op de weegschaal

[Waarom ik niet langer geloof in diëten zonder méér]

De feestmaand is achter de rug. Met al dat lekkers zijn ook de onvermijdelijke extra kilootjes er hier en daar bijgekomen. Voor de éne een zegen, voor de andere een vloek. Ik heb ook die tijden gekend, dat ik dat ‘cijfer op de weegschaal‘ angstvallig in het oog hield. Een mens verandert echter, evolueert ook.

Vroeger hoorde ik regelmatig de waarschuwingsgong afgaan: “Let maar op, want eens je de 30 voorbij bent, dien je wel degelijk te letten op je voeding”. Je zal me dit niet horen tegenwerpen. Maar…er is een grote ‘maar’ bij mij ontstaan. Lees maar verder hoe.

De ideale maten

diëetpasje
diëetpasje

Ik heb lange tijd gedacht, dat de gezondheidsongemakken die ik ondervond, louter het gevolg waren van overgewicht. M’n BMI stond inderdaad nèt iets te hoog. De periode die daarop volgde, heb ik me laten begeleiden door een professionele diëtiste. Dat heeft me an sich goed geholpen, want ik ben zo ook die overtollige kilo’s kwijt geraakt. Althans toch tijdelijk.  Maar intussen weet ik dat het ‘cijfer op de weegschaal’ niet de enige referentie is voor een gezonde en vooral gelukkige levensstijl. Ik zoek hierover ook met een uitgesproken interesse vakliteratuur op en praat hierover met anderen, die kennis van zaken hebben.

Bovendien weet ik nu ook door ondervinding, dat die ongemakken vooral te maken hadden met de verkeerde voedingsbestanddelen, die m’n lichaam weinig- of niet verdraagt. Door die inzichten, heb ik met méér smaak leren eten. Ik ben koken langzaam maar zeker beginnen zien als iets, waar ik nu meer plezier aan beleef, een vorm van creatieve bezigheid zeg maar. Ik heb sneller als voorheen dat verzadigde gevoel. Ik ben beginnen inzien dat een leven lang diëten niet vol te houden is. Ik ben hierdoor ook als persoon veranderd.

Wie in de keuken
het contact met zichzelf herstelt
en daar andere keuzes maakt,
doet dat misschien ook daarbuiten.
~ Pascale Naessens, over ‘Puur eten 2’ ~

Pingpong

Het gekende pingpong effect, yep. Relatief gezien, heb ik het toen vrij lang volgehouden. Op 7 maanden tijd zo’n kleine 10 kilo kwijtspelen, dat doet een mens niet zomaar. Dat vergt karakter, doorzettingsvermogen, vastberadenheid, motivatie. Intussen houd ik niet meer zo angstvallig dat ‘cijfer’ in het oog. Ik voel het wel gewoon aan, wanneer ik terug wat meer dien op te letten, met wat ik eet. Maar even terug in de tijd nu, over dat vermageren dus.

Waaruit bestond mijn dieet dan?

Kort samengevat: suikers en vetten vermijden.

  • De gesuikerde produkten vervangen door light produkten (aiaiai).
  • Brood met mager broodbeleg (voor kaas: < 30% vetgehalte, voor charcuterie: gerookt ipv gekookt of ander mager vlees zoals kippefilet), minarine als broodsmeersel. [dit wordt wel heel ééntonig op termijn]
  • Warme maaltijden: 2x per week mager vlees (max. 100 gr), 2x per week magere vis (max 150 gr), 2x per week gevogelte, en de 7e dag vrij in te vullen.
  • Verhouding op het bord: de helft groenten, 1/4e aardappelen en 1/4e vlees/vis/gevogelte/ander.
  • Slechts 1x om de veertien dagen gefrituurd eten (zoals lekkere frietjes van de frituur).
  • Idem voor pasta en rijst: maximum 1x om de 2 weken.
  • Als tussendoortje: erop letten dat dit maximum 100 Kcal bevat (ik ken ze intussen wel, de tussendoortjes die daaronder vallen).
  • Per dag 2 liter drinken (water, ongezoete thee, een vetarme soep).
  • Het vermijden van koffie (mijn heerlijk kopje koffie ’s morgens, auwch!) en geen vers fruitsap bij het ontbijt (want teveel suikers).
  • Maximum 2 eieren per week.

Wat heb ik intussen bijgeleerd?

  • Light produkten zijn helemààl niet gezond, integendeel. En gelukkig heb ik dit niet jarenlang gevolgd, maar ben ik zelf eerder tot betere inzichten gekomen.
  • Ons lichaam heeft wel degelijk bepaalde – gezonde – vetten nodig. Lees hierrond ook best eens dit bericht rond boter. De auteur, Anntje Peeters, schrijft overigens met kennis van zaken veel interessante artikelen rond gezondheid. Ook haar artikel rond diëten is iets om eens bij stil te staan…
  • Vermageren op deze manier, zou betekenen dat ik levenslang zou moeten diëten. En daar bedank ik echt wel voor.
  • Er bestaan gezondere manieren van eten. In combinatie met een gezonde manier van leven (voldoende rust en beweging) kan een gewicht perfect in evenwicht worden gehouden.
  • Ook uit andere betrouwbare informatiebronnen weet ik nu dat veel te maken heeft met de juiste combinaties en verhoudingen bij de bereiding van een lekkere maaltijd. Ook een gezonde afwisseling in het voedingspatroon en vooral belangrijk: durven genieten zonder schuldgevoel bij bijvoorbeeld een feestje. Weer ‘mogen’ in plaats van altijd ‘moeten’. Véél aangenamer zo!

Wat is er veranderd in mijn eetpatroon, na het dieet?

  • Ik eet nu vooral, wat gezond is. Dus light produkten heb ik geschrapt. En ook geraffineerde suikers vervang ik in eigen bereidingen al eens vaker door gezondere zoetmakers.
  • Idem voor light frisdranken. In plaats daarvan drink ik vooral véél water (dat dronk ik sowieso al veel, zelfs vòòr m’n dieet), of vruchtensappen of èchte frisdrank. Onder het motto ‘liever één keer zondigen dan elke dag light‘. Zelfs bepaalde frisdranken die er ‘groen’ willen uitzien, zijn een enorme misleiding voor de consument. Lees er het etiket maar eens op na, dan weet je genoeg. Als warme dranken: mijn kopje koffie ’s morgens bij het ontbijt (yieiiiihaaaaa!) of vers gezette kruidenthee overdag tijdens het week-end. En verse soep, natuurlijk.
  • Vlees, vis, schaal- en schelpdieren,  gevogelte en intussen ook veggie maken nu deel uit van m’n eetpatroon. Met dat verschil, dat ik niet per se magere vlees, of magere vis eet. Gelukkig maar, want zalm bijvoorbeeld (behoort tot de vette vissoorten) vind ik een heerlijkheid.  Rood vlees eet ik dan weer uitzonderlijk, want dat schijnt ook niet zo gezond volgens het WHO (World Health Organisation). Dus liever varken, kip of kalkoen, met een gezonde afwisseling daartussen.
  • Ik blijf een alleseter, want ik geniet veel te graag van lekker eten.

Hoe voel ik mij nu?

gek op groenten
heerlijke combinatie van groenten, zaden en bessen

Als ik daarop terugblik, weet ik nu dat diëten zonder méér niet deugt. M’n bloeddruk – zonder dieet is ok, m’n cholesterol zelfs zeer goed, m’n vitaliteit is nu toegenomen, en ik sta gelukkiger in het leven. Dit alles mede dankzij die gezonde en bewuste levensstijl waarnaar ik zelf op zoek gegaan ben. Ik ga al eens vaker teruggrijpen naar bio-voeding, vervang aardappelen door iets anders, bijvoorbeeld door kikkererwten, ben werkelijk gèk op groenten (zowel in soepen, als in een slaatje, gekookte groenten of in puree).

Daarnaast vervang ik vlees al eens door vegetarische groenteburgers of tofu, kook gezonder door het gebruik van goede (extra vierge) olijfolie en èchte (gras)boter (ipv de light versies die toch niet zo gezond blijken te zien, ondanks wat de reclame ons voorschotelt).  Ik vervang geraffineerde suikers in eigen bereidingen door gezondere zoetmakers – een interessant bericht hierrond vond ik hier. Ik weet, ik val mogelijk in herhaling, maar iets wat me zelf in positieve zin iets bijbrengt, schreeuw ik dan ook graag van de daken. Bovendien heb ik wat dat betreft mijn grote voorbeeld, die me dat al eens voordeed.

Gezond eten # levenslang diëten

Mijn grote voorbeeld

Twee generaties terug (men zegt wel eens, dat een opvoeding begint bij de grootouders, meer nog dan bij de ouders), hadden mensen eenvoudigweg geen tijd om over ‘goede’ of ‘slechte’ eetgewoonten na te denken. Zij hadden immers hun handen vol, om grote gezinnen te onderhouden, hadden elk hun eigen moestuin, hielden kippen en konijnen, kweekten zelf kruiden, die ze vervolgens verwerkten in gerechten. Met een warmhartig gevoel, denk ik dan aan mijn eigen grootmoeder, ons Moeke, terug. Alles, wat zij bereidde, werd met Liefde (met grote ‘L’, jawel) gedaan. Zij was een hele kranige en gezette vrouw, die zich nóóit zorgen heeft gemaakt over haar gewicht, en zie…Moeke is net geen 100 jaar geworden. Dit om maar te zeggen…

Moeke
Moeke

Conclusie

Ik ben er vrij zeker van, dat vele ziektes kunnen vermeden worden, door ons niet teveel te laten beïnvloeden. Zorgen maken immers ook ziek. Maar door simpelweg je eigen gevoel te volgen. Reageert je lichaam slecht op bepaalde voedingsbestanddelen? Of zijn er bepaalde gezondheidsklachten, die telkens terugkeren? Ga dan op zoek naar de èchte oorzaak en laat je daarin beraden. Maar niet omgekeerd. Ik geloof er niet in, om preventief te gaan diëten, of zonder dat je glutenintolerant bent, alvast glutenvrij te gaan eten (tegenwoordig een echte hype), of dit enkel te gaan doen omwille van dat ‘cijfer op de weegschaal’. Diëten brengt ook een zekere spanning met zich mee. Zelf ook ondervonden: het sociale leven lijdt er op lange duur  onder.

Eten met gezonde mate, maakt eten tot je beste maatje.

Het grote verschil

Ik wil hiermee niet gezegd hebben, dat ik mij nu volledig laat gaan. Zeker niet. Het moet zo gezond mogelijk blijven. Ik blijf uit m’n diëet voor mezelf de gezonde gewoonten toepassen. En vooral… ik geniet meer van het leven en proef nu meer de èchte smaken van voedsel. En nog iets: m’n reukzintuig is terug verbeterd, straf! En dat alles…stemt mij dus veel gelukkiger tegenover vroeger.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Overweeg jij wel eens, om te gaan diëten? Of heb je al bepaalde diëten uitgeprobeerd? Heb je hierbij andere bedenkingen of opmerkingen? Laat gerust van je horen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

FOTO onder: vers ge(s)maakte smoothie, als gezond tussendoortje

verse smoothie, als gezond tussendoortje

 

 

 

7 gedachten over “Het cijfer op de weegschaal

  1. Wat goed dat je visie hierover veranderd is! Je bent goed bezig denk ik zo 🙂 Ik eet zelf geen geraffineerde suikers en ook geen kunstmatige zoetstoffen. En hierdoor ben ik 6 kilo afgevallen, zonder dat dat het doel was. Ik wou gezond eten. Mijn ex-vriend was ook afgevallen door elke dag 4 eieren, kaas, etc te eten. Gezonde vetten dus en geen suiker.

    Like

  2. Gezond eten, inderdaad, dat lijkt me het allerbelangrijkste. Persoonlijk voel ik me het beste bij een afwisselend voedingspatroon. En ja, ben ook blij dat ik tot beter inzicht ben gekomen. 🙂

    Like

  3. Ik ben het met je eens: gezonde eetgewoonten en voelen dat dat goed is voor je lichaam lijkt me verstandiger dan regelmatig diëten om af te vallen. Zelf ben ik stapje voor stapje de afgelopen jaren ook gezonder gaan eten (oa minder geraffineerde suiker). Ik ben het helemaal met je eens wat die light-producten betreft, als ik al eens een frisdrank drink dan liever de gewone in plaats van de light-versie, maar eigenlijk heb ik daar de laatste tijd gelukkig nog maar zelden zin in.

    Like

    1. In het begin is het wel even afkikken, vind ik, vooral wat die overschakeling naar minder geraffineerde suikers betreft. Vruchtensappen genieten tegenwoordig ook meer m’n voorkeur, en heel af en toe nog eens frisdrank, maar véél minder tov vroeger. En inderdaad, op termijn heeft men daar hoe langer, hoe minder behoefte aan. Allemaal een kwestie van gewoonte. 🙂

      Like

      1. Absoluut. Ik heb ook het gevoel dat ik ben afgekickt van suiker. Ik eet nog altijd graag iets zoet, maar vroeger had ik soms echt het gevoel dat ik mijn suikershot NODIG had :-). Ik was van plan daar ook eens iets over te schrijven op mijn blog, zal daar binnenkort eens werk van maken.

        Geliked door 1 persoon

  4. Leuk artikel! Ik denk dat hoe gezonder je leeft, hoe minder trek je hebt in suikers en andere ongezonde dingen. De artikels zijn Anntje Peeters vind ik ook altijd heel interessant

    Like

    1. Het éne geeft inderdaad het andere de hand. Suikervrij eet ik zeker niet (ik blijf een zoetekauw) maar tov vroeger al een groot verschil. De ontdekking van het ‘Puur natuurlijk vrouw’ boek van Anntje Peeters, en ook haar blog, hebben me ook al veel bijgebracht. Fijn te vernemen dat je het artikel leuk vindt.

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.